Mijający rok był dla branży retail pełen wyzwań, którym sprostaliśmy wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi. Ci, którzy postawili na jakość i unikalność doświadczeń zakupowych oraz na omnichannel, wygrali z trudnościami, jakie niewątpliwie przyniósł ten rok. Z ciekawością czekamy na wyniki z pełnych 12 miesięcy handlu. Część rezultatów już znamy i pozwalają nam patrzeć na ten rok obiecująco – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Irmina Opala–Sołtysiak, Head of Leasing, Unibail-Rodamco-Westfield.
We wrześniu 2022 obroty były o 18 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, jak wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych. Odwiedzalność jest już na poziomie sprzed pandemii, a właściwie nieznacznie go przewyższa. Okres przedświąteczny również napawa nas optymizmem na dobry wynik i śmiało możemy powiedzieć, że jest to oparte na solidnych dotychczasowych rezultatach.
Centra handlowe w dobie omnichannel
Centra handlowe okazują się być wciąż bardzo ważne dla klientów. Pandemia zmieniła trendy zakupowe i umocniła omnichannel. Klienci potrzebują doświadczeń, kontaktu z produktem i z innymi ludźmi. Już nikt nie ma wątpliwości jak ważne są to miejsca i jak istotna jest obecność pełnej oferty w obiekcie. Online nie wyczerpał wszystkich potrzeb, uzupełnił je i poszerzył perspektywę. Dał również naszym partnerom biznesowym dane do analizy lokalizacji i podjęcia decyzji o wyborze tych właściwych.
Dla Unibail-Rodamco-Westfield ubiegły rok był wyjątkowy. Do najważniejszych wydarzeń należy z pewnością zaliczyć rebranding Galerii Mokotów na Westfield Mokotów i towarzyszącą mu kampanię, zwieńczoną koncertem Jessie Ware na dachu obiektu. Nadal konsekwentnie realizujemy naszą długoterminową strategię, odpowiednio zarządzamy centrami, co nasi klienci i partnerzy biznesowi widzą w jakości tych obiektów. Nasze centra notują dynamikę obrotów systematycznie nawet powyżej odczytów inflacji. Bez partnerskich relacji i rozumienia specyfiki zarządzania centrami handlowymi przez naszych najemców, osiągnięcie takich rezultatów nie byłoby możliwe.
W zeszłym roku położyliśmy jeszcze większy nacisk na czynnik wyróżniający naszą ofertę. Stworzyliśmy w naszych obiektach tenant mix, który odpowiada zbadanym przez nas potrzebom klientów. Zadebiutowały u nas zarówno marki premium, jak i te bardziej dostępne cenowo. Otworzyły się sklepy największe w Polsce, we flagowych formatach. Jeden z największych sklepów Bimba Y Lola na świecie, bezpośrednio zarządzany sklep marki Puma, największy flagowy sklep Douglas w CEE, największe Oysho w Polsce, debiut marek Jo Malone i Jott – to tylko kilka przykładów działań w naszych centrach Westfield.
Kolejny rok pod znakiem nowości
Kolejny rok przyniesie jeszcze więcej. W Westfield Mokotów otworzy się największa ZARA w Polsce, a na flagowy sklep zostanie powiększony także lokal w Westfield Arkadia. Nie możemy doczekać się także nowego salonu Rolex w Westfield Mokotów, którego powierzchnia zwiększy się trzykrotnie.
Chcemy, aby w każdym z naszych centrów oferta była jak najbardziej kompleksowa. Aby uwzględniała najważniejsze polskie i zagraniczne marki, których nasi klienci oczekują i które lubią. Tak zbudowany tenant mix jest naszym zdaniem jednym z najważniejszych elementów stojących za sukcesem w tej branży.
Strategia URW – Better Places 2030 i retailtainment
W nadchodzącym roku nadal będziemy silnie koncentrować się na kwestiach związanych ze zrównoważonym rozwojem, ochroną środowiska i angażowaniem się w potrzeby lokalnych społeczności, co jest częścią długofalowej strategii URW – Better Places 2030. Co ważne, priorytety te realizujemy już od 2016 roku, więc dla nas zdecydowanie nie jest to moda na tzw. sustainability, ale integralna część naszego DNA.
Widzimy też silny trend – retailtainment, który polega na przenikaniu się funkcji handlu i rozrywki. Jako przykład można podać Wroclavię, gdzie, aby w naturalny sposób powiązać obie funkcje, świat rozrywki zręcznościowej Gamestate i tor gokartowy Pit Lane nie znajdują się w jednej wydzielonej strefie rozrywki, a towarzyszą innym funkcjom obiektu. Centrum handlowe ma więc być miejscem, w którym można zrobić zakupy przy okazji spędzenia wartościowego czasu z najbliższymi. I taką strategię rozwoju planujemy dla wszystkich centrów handlowych URW, oczywiście z uwzględnieniem ich lokalnej specyfiki i potrzeb lokalnych klientów. Patrzymy w przyszłość z optymizmem.
Autorką komentarza jest Irmina Opala–Sołtysiak, Head of Leasing, Unibail-Rodamco-Westfield.
Komentarz z cyklu: Trendy i wyzwania rynku retail. Cały materiał z wypowiedziami ekspertów zostanie opublikowany w najbliższym numerze magazynu Omnichannel Voice.