Raport PwC poświęcony chmurze w sektorze handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych ,,Chmura i jej wartość” wskazuje, że 55 proc. firm z sektora ocenia swoją dojrzałość jako średnią lub wysoką. W raporcie znajdują się kluczowe wnioski z badania przeprowadzonego wśród osób zarządzających i decydentów na temat znaczenia chmury dla biznesu.
– Chmura publiczna odgrywa dziś kluczową rolę w obszarze cyfrowej akceleracji biznesu. Umożliwia nam szybką analizę i przetwarzanie danych, a środowiska dedykowane dla AI czy Machine Learning stanowią o przewadze chmury nad typowymi platformami on-premises – mówi Jakub Masłowski Dyrektor ds. technologii w Żabka Future.
– W Żabce dzięki działaniu w chmurze zyskaliśmy na zwinności, obniżyliśmy koszt końcowy, udało się przełączyć z kosztu stałego na koszt zmienny dyktowany aktualnymi potrzebami. Chmura jest dla nas idealnym miejscem pracy, ponieważ poza bieżącą działalnością sieć dużo prototypuje i weryfikuje. Zapewnia również pełne bezpieczeństwo dzięki rozwiązaniom multi-cloud czy multi-region. Nie inwestujemy w jedno środowisko – nasza strategia zakłada multi-cloud oraz chmurę prywatna jako środowisko na kolejne lata. Time-to-market jest dla nas podstawowym wskaźnikiem biznesowym, a wysoka dostępność usług stanowi priorytet technologiczny. Dużą wartością jest także czas – dzięki m.in. chmurze czas wdrożenia nowych rozwiązań w Żabce jest krótki. Mając możliwość szybkiego testowania rozwiązań, wybieramy te, przynoszące korzyści. Przekłada się to na efekty finansowe oraz wizerunek firmy. Tym samym wzmacniamy pozycję lidera – dodaje.
Tylko 17 proc. nie używa chmury
W sektorze handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych już ponad połowa firm (55 proc.) uważa się za „średnio” lub „wysoko” zaawansowane we wdrażaniu rozwiązań chmurowych. Tylko 17 proc. nie używa chmury i nie uwzględnia jej w swojej strategii. Główną wartością uzyskaną dzięki chmurze jest optymalizacja kosztów, wskazuje ją ⅓ badanych firm z sektora.
Firmy na pierwszym miejscu postrzegają chmurę jako platformę do innowacji, jednak tylko dla jednej na dziesięć firm jest ona elementem strategii biznesowej. Wyróżnikiem jest jednak to, że aż 17 proc. firm wykorzystuje chmurę do poprawy raportowania ESG – to trzy razy więcej niż w pozostałych badanych sektorach.
Aż 44 proc. firm wskazuje na brak jasnej mapy korzyści z transformacji chmurowej, 55 proc. organizacji wskazuje, że nie umie zmierzyć wartości z transformacji chmurowej. Dla połowy firm dużym utrudnieniem są ograniczenia w obszarze posiadanej wiedzy i kompetencji technologicznych co wpływa na poziom zdolności realizacji strategii chmurowej.
– Aby dobrze zrozumieć znaczenie i wartość chmury należy bazować na wdrażaniu konkretnych rozwiązań i przypadków użycia (use case), które są możliwe do monetyzacji i będą przekładały się na wzrost wartości biznesu – mówią Remigiusz Wojciechowski Dyrektor Departamentu Inicjatyw i Projektów Technologicznych, CCC oraz Krystian Hatała Kierownik Działu Rozwoju Systemów dla CRM i Analityki, CCC.
– Chmura jest w stanie poprawiać i wspierać krótszy time-to-market. Nie dotyczy to wyłącznie analityki i wydajności chmury, ale też dostępu do gotowych, zawartych w niej rozwiązań. Ponadto za działaniami w chmurze musi podążać nauka – dobre zrozumienie jej wykorzystania i myślenie nie tylko o prowadzeniu biznesu, ale też o pozycjonowania IT jako jego części. To ona ma wprowadzać pewną lekkość i sprawczość do procesów rozwoju, dostarczać rozwiązań, poprawiać jakość. Dobrze wykorzystywane rozwiązania chmurowe nie będą powodowały nakładania się tych rozwiązań, ale właśnie pozwolą umiejętniej i efektywniej je wykorzystywać. A to przekłada się na krótszy time-to-market i skalowalność organizacji – dodają.
Wartość z transformacji chmurowej
Wysoki poziom oczekiwań vs. relatywnie niski poziom efektu osiągniętego wynika z wciąż dość niskiej dojrzałości polskiego rynku. Na rynkach bardziej dojrzałych różnica oczekiwań pomiędzy osiągniętymi celami jest wyraźnie mniejsza i jest związana z urealnieniem celu stawianego chmurze jak i dobraniu właściwych kryteriów do oceny.
W 3-letniej perspektywie liderów widać pozytywny trend w postrzeganiu efektów i korzyści jakie mogą przynieść transformacje chmurowe. Tylko 17 proc. firm wskazuje jednak na zwiększenie przychodów. Warto myśleć o chmurze w tym kontekście, ponieważ chmura umożliwia budowę nowych kanałów sprzedaży, komunikacji i obsługi klientów, co przyczynia się do lepszej lojalności wobec marki. Firmy z USA dostrzegły ten potencjał i postrzegają chmurę właśnie jako wzrost przychodów