MVGM zakończyło drugi rok działalności w Polsce z portfelem ponad 1,5 mln mkw. i miejscem na podium w udziale w rynku.
MVGM zwiększyło również swój udział w sektorze magazynowym. Firma postawiła także na rozwój dodatkowych usług – powołała nowy Dział Najmu Powierzchni Handlowych, rozszerzyła swoją specjalizację w zakresie Project Management oraz rozpoczęła strategiczne doradztwo w dziedzinie budowania strategii i raportowania ESG.
MVGM weszło do Polski w grudniu 2019 r. przejmując dział zarządzania nieruchomościami od JLL. Obecnie jest trzecim zarządcą nieruchomości w kraju pod względem wielkości portfela. MVGM w odróżnieniu od pozostałych agentów nieruchomości, skupia się na umacnianiu swojej kluczowej kompetencji, jaką jest zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi i mieszkaniowymi.
MVGM rośnie również na rynku magazynowym, który w Polsce utrzymuje wysokie tempo wzrostu, bijąc kolejne rekordy popytu i podaży. W ostatnich miesiącach MVGM wygrało przetarg na zarządzanie ok. 44 000 mkw. powierzchni w ramach dwóch centrów logistycznych, Panattoni Park Wrocław II oraz Panattoni Park Poznań X, należących do niemieckiego funduszu HANSAINVEST Real Assets.
Wzmocnienie biznesu
Wolumen 1,5 mln mkw. powierzchni zarządzanej przez MVGM obejmuje również biura i obiekty handlowe. Przestrzenie biurowe stanowią ponad połowę portfela zarządczego MVGM. Firma z jednej strony pozyskuje nowych klientów, a z drugiej wzmacnia relacje i przedłuża kontrakty ze swoimi kluczowymi partnerami.
– Sukcesy takie jak prolongata umowy z Savills Investment Management na Gdański Business Center, a także przedłużenie naszej współpracy z IMMOFINANZ, pozwoliły nam utrzymać dominującą pozycję na stołecznym rynku biurowym. Naszym priorytetem jest jednak budowa mocnego i różnorodnego portfela nieruchomości, dlatego sukcesywnie pozyskujemy nowe mandaty zarządcze w każdym sektorze nieruchomości. Nieustannie skupiamy się na budowie stabilnych i długotrwałych relacji z naszymi partnerami biznesowymi – inwestorami, deweloperami, najemcami. Zorientowanie na poszczególnych uczestników rynku pozwala nam dobrze odpowiadać na ich potrzeby i wyzwania, jakie pojawiają się w różnych segmentach nieruchomości. A tych zwłaszcza w pandemii nie brakowało. My jednak wykorzystaliśmy doświadczenia z okresu COVID-19, by wypracować nowe standardy zarządcze i jeszcze mocniej wesprzeć naszych klientów. Śmiało mogę więc powiedzieć, że te dwa lata obecności w Polsce to dla nas dobry czas – mówi Łukasz Mazurczak, dyrektor zarządzający MVGM w Polsce.
Nowe linie biznesowe
MVGM specjalizuje się w zarządzaniu nieruchomościami, ale jednocześnie rozwija szereg usług dodatkowych. Jesienią zarządca powołał nowy Dział Najmu – zespół ekspertów zarządzany przez Małgorzatę Słowik odpowiada m.in. za komercjalizację CH Forum Gliwice i Factoria Park we Wrocławiu. MVGM dywersyfikuje również swój biznes poprzez kolejne projekty z obszaru Project Management, a także pogłębia specjalizację w zakresie audytów technicznych czy certyfikacji budynków.
– Przewagę konkurencyjną budujemy wysoką specjalizacją, ale również kompleksowością usług, która pozwala nam pełnić rolę doradcy strategicznego na poszczególnych etapach współpracy z naszymi klientami. Uznaliśmy, że aktualnie potrzeby inwestorów, właścicieli nieruchomości, ale również najemców i zarządców wykraczają poza zakres podstawowych usług MVGM, dlatego zdecydowaliśmy się rozszerzyć ofertę. Mimo wyzwań związanych z pandemią prężnie rozwijamy nasz portfel zarządzanych nieruchomości handlowych. Pod koniec roku otworzyliśmy wspólnie z Acteeum i Equilis Europe Galerię Andrychów, a także przejęliśmy w zarządzanie 3 nieruchomości z portfela Leroy Merlin, wzmacniając tym samym swoją pozycję na rynku handlowym. Rok 2021 zakończyliśmy z portfolio 31 galerii i parków handlowych w Polsce – dodaje Agnieszka Nowak, dyrektor zarządzająca MVGM w Polsce.
Kierunki rozwoju na 2022 r.
Dalszy wzrost w sektorze PRS obejmujący kompleksowe zarządzanie mieszkaniami na wynajem oraz ekspansja na rynku nieruchomości biurowych, magazynowych i handlowych to główne założenia strategii rozwoju MVGM w Polsce na kolejny rok. Plany firmy obejmują również poszukiwanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które MVGM chce wdrożyć w wybranych budynkach, ale przede wszystkim wewnątrz firmy jako wsparcie procesu zarządczego. MVGM będzie również dalej wspierać klientów w procesach raportowania ESG i zielonych certyfikacji.
– Nowy rok przyniesie branży nieruchomości zwrot w kierunku odpowiedzialności ekologicznej w ślad za wyzwaniami określonymi m.in. przez zakończony szczyt klimatyczny w Glasgow. Także zmiany zachowań społecznych, również te przyspieszone przez pandemię, to głównie wyzwania, z którymi będziemy się mierzyć w nadchodzących miesiącach. Już wiadomo, że spełnianie wymogów środowiskowych, społecznych i zarządczych będzie kluczowym czynnikiem budującym przewagę konkurencyjną firm i ich ocenę w oczach inwestorów. W MVGM zamierzamy dalej wspierać naszych klientów w pozyskiwaniu certyfikatów budynkowych, ale także będziemy doradzać w kwestiach raportowania ESG w ramach nowo powołanego, globalnego zespołu ekspertów w tej dziedzinie. Stworzyliśmy strategię, w której jasno określiliśmy cele dotyczące każdego z obszarów ESG. W najbliższym czasie planujemy intensywny rozwój w tym obszarze. MVGM wypracowało unikatową wiedzę, z której będziemy czerpać również w 2022 r. – planujemy wspólne projekty w ramach całej grupy, m.in. globalny dział zakupów. Zamierzamy również kontynuować naszą praktykę proaktywnego i kompleksowego podejścia do zarządzania nieruchomościami. Holistyczne spojrzenie pozwala nam, nie tylko podnosić wartość danej nieruchomości, ale przede wszystkim przyciągać uwagę aktualnych i potencjalnych najemców – podsumowuje Łukasz Mazurczak.