Wyszukiwarka wizualna na podstawie algorytmu uczenia maszynowego analizuje przedmiot widoczny na zdjęciu wykonanym przez użytkownika, a następnie znajduje podobne produkty na stronie allegro.pl.
Każdego miesiąca platformę Allegro odwiedza średnio 21 mln użytkowników. Teraz zakupy na niej staną się jeszcze łatwiejsze dzięki wyszukiwaniu obrazem. Jak to działa? Nowa funkcja jest wbudowana w aplikację Allegro (dostępną dla urządzeń z systemem Android lub iOS). Użytkownik może zrobić i wysłać zdjęcie np. wybranego ubrania, butelki wody czy książki, po czym narzędzie Allegro na podstawie algorytmów uczenia
maszynowego wyszuka artykuły dostępne na stronie i wyświetli najbardziej pasujące oferty. Co więcej, użytkownik nie musi nawet iść do sklepu i samodzielnie robić zdjęcia produktu. Wyszukiwarka wizualna rozpoznaje zdjęcia przedmiotów np. w czasopismach czy na zrzutach ekranu na telefonie.
– Wyszukiwarka wizualna wymagała zupełnie nowej architektury wyszukiwania i technologii uczenia maszynowego. Pod prostotą użytkowania kryje się wyrafinowany system. Spodziewamy się, że nasze narzędzie będzie w stanie zaoferować kupującym bogaty wybór podobnych produktów – komentuje Wojciech Bogdan, Chief Data Officer w Allegro.
Systemy ułatwiające sprzedaż
Przez wiele lat zespół Allegro opracowywał różne funkcje ułatwiające zarządzanie sprzedażą, takie jak usługi szybkiej dostawy czy wygodne metody płatności. Teraz platforma wkracza w zupełnie nową erę, tworząc narzędzie wykorzystujące algorytmy uczenia maszynowego, dzięki któremu wyszukiwanie i zamawianie wymarzonych produktów stanie się jeszcze łatwiejsze.
– Zawsze stawiamy na nowoczesne technologie. Poza tym od samego początku chcieliśmy ułatwić Polakom robienie zakupów w Internecie. Właśnie dlatego kolejnym logicznym krokiem było wprowadzenie nowatorskiego rozwiązania, które pomogłoby wyszukiwać trudno opisywalne produkty. Możemy łatwo zidentyfikować usłyszaną w radiu piosenkę czy rosnącą na naszym osiedlu roślinę. Dlaczego miałoby być inaczej z sukienką czy artykułem spożywczym, który zobaczyliśmy na ulicy albo w sklepie? Pomysł na wyszukiwanie zdjęciem wziął się z sytuacji, w której każdy z nas kiedyś był – kto nigdy nie próbował godzinami znaleźć fajną koszulkę czy parę butów, którą wcześniej zobaczył gdzieś na ulicy? – dodaje Wojciech Bogdan.