Pepco Group, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, podał wstępne wyniki finansowe za rok obrotowy kończący się 30 września 2021 r. Przychody Grupy w tym czasie wyniosły 4 122 mln euro, a to oznacza wzrost o 17,2 proc. rok do roku. W tym marka Pepco osiągnęła przychody na poziomie 2 166 mln euro (wzrost o 24.6 proc.), a Poundland wyniosły 1 956 mln euro (wzrost o 9,9 proc.).
– W ubiegłym roku po raz kolejny wypracowaliśmy dobre wyniki finansowe, jednocześnie dodatkowo wzmacniając nasz bilans. Pomimo trudnego otoczenia rynkowego poczyniliśmy imponujące postępy w realizacji naszych strategicznych celów, dzięki czemu jeszcze bardziej poprawiliśmy naszą pozycję, jako podmiotu charakteryzującego się jednym z najbardziej dynamicznych i najbardziej atrakcyjnych wskaźników wzrostu w branży stacjonarnej sprzedaży detalicznej w Europie – komentuje Andy Bond, Dyrektor Generalny (CEO) Pepco Group.
Marża zysku brutto Grupy wzrosła o 220 pb. (42,9 proc. w roku obrotowym 2021 w porównaniu z 40,7 proc. w roku obrotowym 2020), co oznacza powrót do poziomu z roku obrotowego 2019, na skutek lepszego zarządzania przecenami i asortymentem produktów pomimo doświadczanych trudności w zakresie łańcuchów dostaw. Nastąpiło również obniżenie wskaźnika kosztów prowadzenia działalności („CODB”) o 90 pb. z 28,2 proc. do 27,2 proc. nastąpiło dzięki wykorzystaniu efektu dźwigni kosztów Pepco, głównie w obszarze dystrybucji, oraz wygenerowanych przez Grupę Poundland oszczędności na czynszach.
Natomiast całoroczna bazowa EBITDA w wysokości 647 mln euro oznacza wzrost o 46,2 proc. w stosunku do poprzedniego roku obarczonego wybuchem pandemii COVID.
Komentarz dyrektora generalnego
– W ramach realizowanego przez nas programu rentownej ekspansji sklepów Grupy, Pepco Group otworzyła w tym roku, licząc netto, rekordowe 483 nowe sklepy, w tym pierwsze sklepy marki PEPCO w Austrii, Serbii i Hiszpanii. Wyniki wypracowane przez te zachodnioeuropejskie sklepy PEPCO są bardzo obiecujące i dają nam coraz większą pewność, że nasza oferta ma szansę przyjąć się w całej Europie, a plany otwarcia placówek w Niemczech w pierwszej połowie 2022 r. są na dobrej drodze. Dzięki otwieraniu nowych sklepów możemy stworzyć co najmniej 13 000 miejsc pracy w ciągu najbliższych trzech lat – podkreśla Andy Bond.
– W bieżącym roku obrotowym zamierzamy dokonywać dalszych inwestycji mających na celu utrzymanie lub zwiększenie naszej przewagi cenowej oraz wspieranie naszych klientów w okresie, gdy budżety gospodarstw domowych są bardzo napięte. W celu łagodzenia zwiększonej obecnie presji inflacyjnej na rynkach, gdzie prowadzimy działalność, będziemy również w dalszym ciągu wdrażać nasz plan redukcji kosztów operacyjnych.
– Nieustannie zbieramy plony naszych bieżących inwestycji zarówno w otwieranie nowych sklepów, jak i modernizację już funkcjonujących placówek. Oprócz inwestycji w nową powierzchnię handlową, to właśnie program modernizacji sklepów i odświeżania asortymentu produktów przekłada się na wzrost porównywalnej sprzedaży oraz zwiększa rentowność naszych placówek. Pragnę podziękować wszystkim naszych pracownikom, których niezwykłe zaangażowanie przełożyło się na dalszy rozwój Grupy na przestrzeni ostatniego roku.
– Mimo iż wiele wskazuje na to, że warunki rynkowe pozostaną jeszcze przez jakiś czas bardzo wymagające, nasza Grupa jest bardzo dobrze przygotowana do dalszego podążania ścieżką świetnych wyników w zakresie dynamiki wzrostu, co daje nam przekonanie o możliwości kontynuacji dotychczasowego szybkiego rozwoju – podsumował Andy Bond.
Przyspieszenie ekspansji sieci sklepów
Pomimo wpływu istotnych wyzwań operacyjnych wynikających z zakłóceń związanych z pandemią, Grupa otworzyła nowe sklepy na wszystkich 15 terytoriach, na których prowadzi działalność. Ekspansja ta jest niezmiennie wysoce ukierunkowana i rentowna, a nowo powstające sklepy nieustannie bardzo szybko zaczynają na siebie zarabiać, ponieważ skupiamy się na zapewnianiu poprawy zyskowności i kapitału obrotowego.
Grupa otworzyła w ciągu roku 483 nowe sklepy netto (424 po odliczeniu sklepów Fultons nabytych i działających na koniec roku), co stanowi wzrost o 16 proc. (14 proc. z wyłączeniem sklepów Fultons). Była to rekordowa liczba nowo otwartych placówek w ciągu jednego roku, w ramach której nastąpiło kilka przełomowych osiągnięć: m.in. powstał dwusetny sklep Pepco na Węgrzech i setny sklep Dealz w Polsce.
Dostrzegając znaczne możliwości rozwoju działalności na wszystkich terytoriach, na których spółka prowadzi działalność, Pepco powiększyło swój portfel placówek o 364 sklepy na przestrzeni całego roku (+17,3 proc. r/r). To odzwierciedla strategiczny zamiar marki, by rozwijać działalność w całej Europie, w tym w ramach pierwszych zachodnioeuropejskich placówek w Austrii i Hiszpanii, oraz w Europie Wschodniej, a konkretnie w Serbii. Skumulowane wyniki na nowych terytoriach okazały się lepsze od wyznaczonych wewnętrznie celów, co daje nam przekonanie o możliwości kontynuowania dobrych wyników po całkowitym zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią oraz otwiera przed nami strategiczną szansę, którą oferują poszczególne kraje, w szczególności w Europie Zachodniej.
W ślad za stale poprawiającymi się wynikami, kontynuowaliśmy wprowadzanie formatu Dealz w Polsce i Hiszpanii, otwierając 65 sklepów w ciągu roku, co stanowi zauważalne przyspieszenie, ponieważ nasza działalność nabiera jeszcze dynamiki zarówno w kontekście planowanych nowych otwarć, jak i udoskonalania oferty dla klientów.