Grupa Capital Park zakończyła rewitalizację Fabryki Norblina, flagowego projektu, który po kilkunastu latach intensywnych prac projektowych, budowlanych i konserwatorskich powraca na mapę Warszawy. Część biurowa wynajęta jest w 100 proc., natomiast strefa handlowo-rozrywkowo-gastronomiczna w ponad 60 proc.
– Cały proces trwał 13 lat, ale powstało miejsce wyjątkowe, nie tylko na skalę Warszawy, ale tej części Europy – powiedział podczas konferencji Jan Motz, założyciel i prezes zarządu Grupy Capital Park.
Na koniec sierpnia br. kompleks uzyskał pozwolenie na użytkowanie. Wielofunkcyjny projekt o całkowitej powierzchni ponad 65 tys. mkw. ma już w pełni wynajętą część biurową. Dla gości Fabryki Norblina dostępne są koncepty kulturalne, rozrywkowe i gastronomiczne, w tym m.in.: autorskie kino KinoGram, ekologiczny targ – BioBazar oraz największa w stolicy strefa gastronomiczna – Food Town.
Trwa proces komercjalizacji
Kinga Nowakowska, członkini zarządu i dyrektorka operacyjna Grupy Capital Park zapowiada, że już wkrótce wśród najemców pojawią się kolejne marki.
– Już w grudniu zostanie otwarty lokal wydawnictwa Tashka, które jest jednocześnie operatorem Muzeum Fabryki Norblina, a także bar z piwem kraftowym UWAGA Piwo, salon optyczny Sirene Eyewear. W przyszłym roku w Fabryce Norblina pojawi się Muzeum Apple Polska (320 mkw.) oraz pierwsza w Polsce w pełni cyfrowa galeria sztuki – ART BOX Experience (800 mkw.). Poszerzy się również oferta gastronomiczna. Swoje lokale otworzą m.in. restauracje Soul Food, Paradiso, czy wracający po kilkuletniej przerwie na mapę stołecznej gastronomii – Blue Cactus. W pierwszym kwartale 2022 roku swoje podwoje dla klientów otworzy nowoczesny fitness klub – Orange Fitness (410 mkw.), a Grupa newonce.media zainauguruje swoją działalność w nowej siedzibie w budynku „Verit”. Przy Żelaznej będzie można też skorzystać z oferty drogerii i apteki SuperPharm oraz centrum dentystycznego sieci Medicover Stomatologia – wymienia Kinga Nowakowska.
W II kwartale 2022 roku w budynku „Plater” zostanie otwarta również druga autorska strefa coworkingowa Grupy Capital Park – Bee Creative. Na przestrzeni 1 tys. mkw. pojawią się stanowiska do pracy w otwartej, pokoje biurowe oraz sale konferencyjne.
Miejsce odkryte na nowo
Rewitalizacja dawnych zakładów Norblin, Bracia Buch i T. Werner rozpoczęła się w 2008 roku, kiedy to 2 – hektarowy postindustrialny teren zlokalizowany u zbiegu ulic Żelaznej, Łuckiej i Prostej został zakupiony przez Grupę Capital Park. Fabryka Norblina to obecnie ponad 65 tys. mkw. całkowitej powierzchni, z czego 41 tys. mkw. stanowią nowoczesne biura klasy A+, a 24 tys. mkw. zaadaptowane zostały na przestrzeń rozrywkową, kulturalną, gastronomiczną i handlowo-usługową. Na terenie kompleksu znajdują się dwie kluczowe uliczki – Ludwika Norblina i Teodora Wernera, które są dostępne 24 h/dobę przez siedem dni w tygodniu.
– Zakończenie rewitalizacji Fabryki Norblina to dla całego naszego zespołu niezwykle ważny i sentymentalny moment. Po latach wyzwań, wielu trudnych decyzjach i ogromie pracy włożonej w projekt, dziś z dumą mogę powiedzieć, że naprawdę było warto. Z radością codziennie obserwuję jak dawna fabryka Norblinów i Wernerów znów staje się tętniącą życiem pełnoprawną częścią miasta. W imieniu Grupy Capital Park dziękuję wszystkim firmom i osobom zaangażowanym w ten długoletni i wymagający proces rewitalizacji. To dzięki naszym wspólnym staraniom, udało się odzyskać pofabryczny teren i zachować w nim to, co najważniejsze – niezwykły klimat i ciągle żywą historię widoczną niemal w każdym zakamarku tego miejsca – mówi Kinga Nowakowska.
– Odwiedzając Fabrykę Norblina choć nadano jej nową funkcję nie da się nie natknąć na elementy przypominające pierwotną, fabryczną przeszłość terenu. Budynki, maszyny, wózki, czy olbrzymia prasa przypominają o dziedzictwie tego miejsca. Warto też zauważyć, że choć pierwotnie nie było tu zieleni, inwestor zadbał o taką, która z jednej strony będzie cieszyć, a z drugiej nie będzie zasłaniać odtworzonych zabytków. Dla nas równie ważnym jest, że prace nie zakończą się na granicy działki. Otrzymaliśmy zapewnienie inwestora, że podczas remontu ulicy Łuckiej, na jej części na naszą prośbę odtworzony zostanie odkryty podczas prac ponadstuletni bruk. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że czasy, kiedy bez ryzyka będziemy spędzać czas w gwarnych miejscach nadejdą jak najszybciej – mówi Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola.
Dedykowana aplikacja
Cały kompleks Fabryki Norblina posiada nowoczesną, dedykowaną temu miejscu aplikację budynkową, oferującą trzy poziomy dostępności: dla gości, dla najemców biurowych oraz dla dostawców. Dzięki takiemu rozwiązaniu odwiedzający kompleks mogą zapłacić mniej za miejsce parkingowe lub zakupić bilet na seans filmowy do kina. Pracownikom biur aplikacja umożliwia zdefiniowany dostęp do poszczególnych części budynku od momentu wjechania na parking do samego wejścia do biura. Natomiast dostawcy towarów do obiektu korzystać mogą z rezerwacji miejsca parkingowego w strefie dostaw. Aplikacja jest dostępna do pobrania bezpłatnie. Sukcesywnie będą dokładane do niej kolejne moduły i funkcjonalności.
Fabryka kultury, rozrywki i kulinariów
Oryginalna oferta z wyróżniającymi się konceptami kulturalnymi, rozrywkowymi i gastronomicznymi, klimatyczne przestrzenie oraz widoczna na każdym kroku historia miejsca, której można dosłownie dotknąć. Fabryka Norblina to wielofunkcyjność na szeroką skalę. Kompleks wyróżnia jedyne w swoim stylu butikowe kino – KinoGram (3,3 tys. mkw.), na które składa się siedem kameralnych sal mieszczących łącznie 525 osób. Sale kinowe wyposażone są w najwyższej jakości rozwiązania technologiczne, stylowe aksamitne kanapy, fotele oraz drewniane stoliki. KinoGram jest również siedzibą Gildii Polskich Reżyserów, która merytorycznie wspiera jego działalność. W kinie zobaczymy też oryginalną statuetkę Oscara udostępnioną przez kompozytora Jana A.P. Kaczmarka, a także odwiedzimy działającą tu galerię sztuki Flow Art House.
Miłośników zdrowej i nieprzetworzonej żywności z pewnością ucieszy bogata oferta BioBazaru (2 tys. mkw.) – pierwszego w Polsce targu z certyfikowanymi eko produktami, który po latach powrócił do pofabrycznych wnętrz. W Fabryce Norblina działa także największa w Warszawie strefa restauracyjna – Food Town, na którą składa się aż pięć zabytkowych hal i 23 koncepty gastronomiczne, serwujące dania z kuchni całego świata. Łącznie norblinowy food hall liczy 3,2 tys. mkw. powierzchni, w tym jedna z pięciu hal dedykowana jest wydarzeniom kulturalnym i rozrywkowym. Na terenie kompleksu znajduje się klimatyczny Piano Bar zlokalizowany w jednym z najstarszych obiektów, sięgającym czasów pierwszego właściciela tych terenów, Franciszka Ryxa, kamerdynera ostatniego króla Polski. Trzy poziomy zabytkowego budynku wypełnia muzyka grana na żywo. W Fabryce Norblina otworzyły się już także kwiaciarnia Buqiet, salon jubilerski YES oraz sklepy Alkohole Świata.
Ekologia wpisana w DNA
Flagowa inwestycja Grupy Capital Park od początku realizowana była z poszanowaniem środowiska i jest precertyfikowana w systemie BREEAM na poziomie Very Good. Ze względu na tkankę zabytkową oraz brak powierzchni biologicznie czynnej, teren wymagał wdrożenia przemyślanych rozwiązań, które spełnią wyjątkowe wymagania dla miejsca zabytkowego. Na terenie Fabryki Norblina w specjalnych donicach umieszczonych w stropie podziemnego parkingu, zasadzonych zostało 106 drzew o wysokości od 4 do 10 metrów.
Wyróżnikiem Fabryki Norblina niewątpliwie jest ekologiczny transport i pierwszy w Polsce automatyczny parking dla rowerzystów na 95 miejsc. Z tego niezwykle wygodnego rozwiązania fani jednośladów będą mogli korzystać już na wiosnę przyszłego roku. Z myślą o miłośnikach dwóch kółek inwestor zaplanował także stojaki rowerowe, które pojawiły się na zewnętrznym terenie kompleksu. Poza automatycznym ogólnodostępnym parkingiem, w Fabryce Norblina znajduje się również 200 miejsc rowerowych dedykowanych pracownikom przestrzeni biurowych. Dla zmotoryzowanych użytkowników kompleksu jest dostępny 4-poziomowy, podziemny parking na 720 miejsc parkingowych.
Apple Muzeum w Fabryce Norblina
Apple Muzeum Polska posiada w swoich zbiorach ponad 1500 eksponatów związanych w bezpośredni sposób z historią rozwoju i ewolucji produktów najbardziej rozpoznawalnej marki technologicznej jaką jest bez wątpienia Apple. Kolekcja swoim zasięgiem prezentuje nie tylko stare komputery, ale także software, hardware, peryferia, multimedialne nośniki z filmami wyprodukowanymi przez Apple oraz wszelkie formy promocyjne i informacyjne pochodzące z epoki, jak unikalne plakaty, pamiątkowe gadżety, ulotki, instrukcje i magazyny branżowe. Tak kompletny i przekrojowy kontent czyni muzeum wyjątkowym nie tylko w skali Polski. Jest to najbardziej unikalna i największa kolekcja na świecie. Założycielem i właścicielem Apple Muzeum Polska jest Jacek Łupina.