Rynek e-commerce wzrośnie w Polsce o około 15-18 proc. w 2021 roku – przewiduje Rafał Brzoska, prezes InPost. Wcześniej spółka liczyła, że będzie to poziom nawet 20 proc.
„Jeszcze po pierwszym półroczu byliśmy przekonani, że rynek e-commerce w Polsce wzrośnie bliżej 20 proc., choć mówiliśmy o 15-20 proc.(…) Na pewno mamy do czynienia z poluzowaniem, jeśli chodzi o retail fizyczny. Mamy trzeci kwartał, czyli miesiące wakacyjne, gdzie wszyscy wiemy, że Polacy masowo ruszyli na wakacje, często po raz pierwszy od dwóch lat. To był główny kierunek wydatków konsumpcyjnych, jeśli chodzi o populację” – powiedział prezes.
„Teraz dochodzą inne czynniki, czyli inflacja, niepewność dotycząca wzrostu cen energii. To wszystko ma wpływ na ograniczanie zakupów albo wstrzymywanie się z wydatkami w retailu. Bądźmy realistami, to nie jest tak, że nie ma to wpływu na wzrost e-commerce. Oczywiście to ma wpływ na oba kanały sprzedaży – elektroniczny i fizyczny.(…) Obecnie przewidujemy wzrost rynku e-commerce w Polsce na 15-18 proc.” – dodał.
Skorygowane wyniki
Przychody mają wynieść 3,46-3,56 mld zł wobec 3,7-3,85 mld zł przewidywanych wcześniej. InPost podwyższył prognozę skorygowanej marży EBITDA w 2021 roku do 42-43 proc. z 41-43 proc.
Liczba paczkomatów ma sięgnąć na koniec bieżącego roku 19,1-19,6 tys. wobec przewidywanych poprzednio 18,25-19 tys. Liczba przesyłek ma sięgnąć 435-440 mln wobec 455-485 mln zakładanych wcześniej.
Pytany o przewidywania dotyczące ostatniego kwartału br. Brzoska odpowiedział: „Dzisiaj mamy połowę listopada, widzimy, że znowu rośniemy znacznie szybciej niż rynek”.
Kolejni gracze na rynku
„Wszystkie zmiany, czyli zarówno wejście Amazona z Prime, wejście Shopee do Polski, zmiany związane z obniżeniem minimalnego koszyka zakupowego na Allegro w ramach projektu Smart!, oceniamy pozytywnie. One na pewno zdynamizują adopcję e-commerce, nie mamy co do tego żadnych wątpliwości” – powiedział.