W ocenie Zarządu VRG przychody w roku 2021 powinny przekroczyć 1 mld zł. Grupa nadal stawia na rozwój sprzedaży w kanale on-line, a udział tego kanału w całości sprzedaży powinien wynieść ok 20% w 2021 roku. Zaplanowane przez VRG na rok bieżący nakłady inwestycyjne w kwocie 21 mln zł w istotnej części przeznaczone zostaną na otwarcia nowych salonów przede wszystkim marki W.Kruk, oraz rozwój infrastruktury i systemów IT.
Przychody ze sprzedaży Grupy VRG w okresie trzeciego kwartału 2021 roku wyniosły 305,0 mln zł i były o 55,7 mln zł (+22%) wyższe od przychodów osiągniętych w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Segment odzieżowy
Przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego w III kwartale 2021 roku wyniosły 168,6 mln zł i były o 22,3 mln zł (tj. o 15%) wyższe od przychodów osiągniętych za okres III kwartału 2020 roku.
W III kwartale 2021 roku nastąpił wzrost sprzedaży zarówno w sieci offline (o 18% r/r) oraz sprzedaży online o 8% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Udział sprzedaży online w przychodach segmentu odzieżowego wyniósł 20% w III kwartale 2021 roku w porównaniu do 21% udziału sprzedaży online w III kwartale 2020.
Zauważalny powrót klientów do sieci stacjonarnej po otwarciu salonów z początkiem maja i przekierowanie ruchu z kanału online do offline było również widoczne w III kwartale 2021 roku. Obserwowaliśmy wzrost wejść do sklepów w stosunku do ubiegłego roku oraz zwiększone zainteresowanie zakupami produktów z kolekcji formalne j- podaje spółka w komunikacie.
W okresie 9 miesięcy 2021 roku nastąpił wzrost sprzedaży w sieci offline (o 6 r/r) oraz spadek sprzedaży online (o 6% r/r) porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Udział sprzedaży online w przychodach segmentu odzieżowego wyniósł 28% po 9 miesiącach 2021 roku w porównaniu do 30% udziału sprzedaży online za okres 9 miesięcy 2020 roku. Odnotowano wzrost sprzedaży w raportowanym okresie pomimo dłuższego okresu zamknięcia sklepów w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Zysk brutto na sprzedaży segmentu odzieżowego w III kwartale 2021 roku wyniósł 92,3 mln PLN i był o 33% wyższy od wygenerowanego w analogicznym okresie poprzedniego roku. Marża brutto ze sprzedaży wzrosła o 7,2 pp. do poziomu 54,8% w stosunku do III kwartału 2020 roku. Wzrost marży brutto wynikał ze wzrostu udziału sprzedaży kanału offline (charakteryzującego się wyższym poziomem marży brutto ze sprzedaży) w sprzedaży detalicznej oraz zmianami w prowadzonej polityce promocyjnej (ograniczenie akcji promocyjnych).
Segment jubilerski
Przychody w Grupie Kapitałowej w III kwartale 2021 roku w segmencie jubilerskim wyniosły 136,5 mln PLN i były wyższe od wyników segmentu zanotowanych w III kwartale 2020 roku o 33,4 mln PLN (+32%). Wzrost sprzedaży w III kwartale 2021 był spowodowany wysokim popytem na zegarki oraz biżuterię złotą.
W okresie 9 miesięcy 2021 roku przychody ze sprzedaży w tym segmencie wyniosły 326,1 mln zł i były wyższe od zrealizowanych w okresie 9 miesięcy 2020 roku o 88,1 mln PLN (+37%). Pomimo mniejszej liczby dni handlowych niż w roku 2020, w segmencie tym zaobserwowano istotne wzrosty sprzedaży spowodowane przede wszystkim zwiększoną sprzedażą zegarków.
Zysk brutto na sprzedaży segmentu jubilerskiego w III kwartale 2021 roku wyniósł 71 mln PLN i był o 34% wyższy od wygenerowanego w analogicznym okresie poprzedniego roku. W III kwartale 2020 roku nastąpił wzrost marży brutto o 0,7 pp. do poziomu 52% w stosunku do 51,3% w III kwartale 2020 roku. Marża brutto w 9M 2021 roku wyniosła 51,3%,co oznacza zwiększenie marży o 0,9 pp. w stosunku do 9M 2020 roku.
Plany i inwestycje
W zakresie planów otwarć Grupa nie przewiduje znaczących zmian w posiadanej powierzchni handlowej netto w 2021 roku w stosunku do stanu na koniec 2020 roku. Plany otwarć i zamknięć poszczególnych marek zostały zaktualizowane. Nadal planowane jest zamykanie nierentownych sklepów, w szczególności w segmencie odzieżowym, co spowoduje zmniejszenie jego powierzchni o 1% r/r oraz rozwój w segmencie jubilerskim (zwiększenie powierzchni o 4% r/r). W przypadku marki Wólczanka zostaną otworzone nowe większe salony o powierzchni do 150 mkw., które pozwolą pokazać poszerzony asortyment tej marki. Zaplanowane na rok bieżący nakłady inwestycyjne w kwocie 21 mln zł w istotnej części przeznaczone zostaną na otwarcia nowych salonów przede wszystkim marki W.Kruk, oraz rozwój infrastruktury i systemów IT.
Grupa nadal stawia na rozwój sprzedaży w kanale on-line, a udział tego kanału w całości sprzedaży powinien wynieść ok 20% w 2021 roku. Bieżące wsparcie dalszego rozwoju kanału e-commerce będzie dotyczyć m. in. wzrostu nakładów na pozyskanie ruchu on-line, uruchomienie aplikacji sprzedażowej dla każdej z marek, doskonalenia usługi salonet oraz dalszy rozwój funkcjonalności i logistyki oraz spójny marketing oraz promocje on-line i off-line.
Grupa jest dobrze przygotowana do sezonu Jesień/Zima 2021, a w szczególności do IV kwartału 2021. Posiada atrakcyjną i różnorodną stylistycznie ofertę asortymentową wszystkich marek Grupy, odzwierciedlającą panujące trendy i oczekiwania klientów.
W dniach od 1 do 15 listopada sprzedaż Grupy Kapitałowej wzrosła o 91% r/r. W ocenie Zarządu przychody w roku 2021 powinny być zbliżone do tych z roku 2019 i przekroczyć 1 mld PLN. Wpływ na to powinien mieć także powolny powrót pracowników do biur i większe zainteresowanie ofertą formal. Zakładamy również poprawę marży procentowej brutto w bieżącym roku w stosunku do 2020 r. ze względu na dalszy wzrost sourcingu azjatyckiego, wspólne polityki w zakresie dostawców oraz zmniejszenie intensywności działań promocyjnych, co można już było zauważyć w III kwartale 2021 roku.
Założenia na 2022 rok
Główne cele i działania zarządu na rok 2022 to, m.in. kontynuacja dwucyfrowych wzrostów sprzedaży grupy; wzrost powierzchni posiadanej sieci salonów stacjonarnych o ok. 4% w stosunku do 31.12.2021 r., z czego o 2% w segmencie odzieżowym i o 12% w segmencie jubilerskim; wzrost powierzchni głównie ze względu na otwarcia większych salonów; wydatki inwestycyjne w wysokości ok. 38 mln PLN (w tym również wydatki na IT), dalsza poprawa marży brutto dzięki efektywniejszej polityce rabatowej oraz wzrost marży operacyjnej ze względu na korzystny wpływ dźwigni operacyjnej.
Na koniec trzeciego kwartału 2021 roku Grupa Kapitałowa posiadała sieć sprzedaży detalicznej, liczącą 552 lokalizacji łącznie z salonami franczyzowymi marek Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler, W.Kruk. Spośród funkcjonujących salonów Grupa jest właścicielem tylko 2 lokalizacji. Z pozostałych lokalizacji Grupa korzysta na podstawie średnio/długoterminowych umów najmu zawieranych na okres zasadniczo 5 lat, niewielka część umów zawarta jest na czas nieokreślony. Większość z lokali znajduje się w nowoczesnych wielkopowierzchniowych centrach handlowych.