Wartość sprzedaży brutto (GMV), czyli ogółem towarów sprzedanych na Allegro, wzrosła w III kwartale o 19,9 proc. r/r do 9,9 mld zł, co oznacza, że klienci doceniają coraz szerszą ofertę. Przychody wzrosły o 32,9 proc. r/r do ponad 1,2 mld zł. Średnie roczne wydatki na aktywnego kupującego po raz pierwszy przekroczyły 3.000 zł.
4 listopada grupa podpisała Umowę Sprzedaży Akcji, czyli Umowę SPA, rozpoczynając proces przejęcia Grupy Mall. Klienci i sprzedawcy będą mogli mogą liczyć na korzyści z dostępu do regionalnej platformy e-commerce, której skalę Allegro i Grupa Mall będą zwiększać. Zakładając uzyskanie zgody UOKiK, przejęcie zostanie sfinalizowane w pierwszej połowie 2022 roku.
Dodatkowo projekty Delivery Experience nabierają rozpędu. Rozpoczął się okres pilotażu kompleksowej usługi logistycznej One Fulfillment by Allegro w gronie wybranych sprzedawców. W ubiegłym tygodniu Allegro uruchomiło też własną sieć automatów paczkowych w ramach nowej marki – One by Allegro.
Allegro szykuje się do międzynarodowej ekspansji
– Rok po naszym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie widzimy, że przedstawiony inwestorom plan innowacji dla sprzedawców i klientów przynosi dobre rezultaty, tworząc mocne fundamenty dla naszej działalności w przyszłości. W tym kwartale porównujemy okresy bez lockdownu zarówno w bieżącym, jak i w ubiegłym roku. Cieszę się, że także w takich warunkach nie tylko odnotowaliśmy dobre wyniki finansowe, ale pokazujemy znaczne postępy w rozwoju naszej działalności – mówi prezes Allegro, François Nuyts.
– Skupiamy się na nieustannym poprawianiu doświadczeń zakupowych, co w połączeniu z ekspansją programu Smart! pomogło po raz pierwszy w naszej historii zwiększyć średnie roczne wydatki do powyżej 3,000 zł na aktywnego kupującego. Od września One Fulfillment by Allegro przeprowadza testy w pełnej skali z wybranymi sprzedawcami, a w zeszłym tygodniu rozpoczęliśmy komercyjne dostawy do sieci automatów paczkowych One by Allegro, która liczy już ponad 600 gotowych lokalizacji. Co trzeci Polak jest aktywnym kupującym na Allegro, a każdy może skorzystać z ponad 250 mln ofert dostępnych na naszej platformie. Już teraz sprawiamy, że dla milionów konsumentów zakupy stają się wygodniejsze i właśnie na tym chcemy się oprzeć. Zaledwie kilka dni temu podpisaliśmy umowę dotyczącą przejęcia Grupy Mall, która jest ważnym krokiem w kierunku przyspieszenia planowanej przez nas międzynarodowej ekspansji i pozwoli połączonym spółkom rozwijać się dalej w przyszłości – dodaje.
Dobre wyniki finansowe
GMV grupy wyniosło 9,9 mld zł w III kwartale 2021 r. (wzrost o 19,9 proc. r/r), czego efektem było prawie 30 mld zł wartości sprzedaży brutto na platformie w tym roku do końca września (wzrost o 23,4 proc. r/r). Udało się to dzięki licznym usprawnieniom w tzw. Retail Basics (wybór, ceny, wygoda – kluczowe czynniki wpływające na jakość robienia zakupów), które zwiększyły nasz wskaźnik NPS (Net Promoter Score) wśród konsumentów do 77,4 pkt. Allegro udostępniło wszystkim klientom usługę Allegro Pay typu „kup teraz, zapłać później”.
Już we wrześniu osiągnęła ona swój poprzedni cel na rok 2021, czyli 1,0 mld zł w udzielonych pożyczkach, czego skutkiem było jego zwiększenie do 1,5 mld zł. Usługa w jeszcze większym stopniu zwiększyła komfort, jaki zapewnia Allegro Smart!, który stał się już na rynku synonimem wygodnych i przystępnych zakupów online oraz niekwestionowanym benchmarkiem. Dowodem może być tegoroczna rekordowa edycja festiwalu zakupów Smart! Week, podczas którego klienci kupowali około 3 mln produktów dziennie, oszczędzając ogółem prawie 70 mln zł. Sprzedawcy odnotowali w tym okresie wzrost sprzedaży o 72 proc.. Smart! obejmuje już 160 mln ofert, z czego ponad 25 mln z możliwością dostawy następnego dnia, a kilka milionów jeszcze tego samego.
Szybkie dostawy
Klienci uwielbiają szybką dostawę, a krótszy czas oczekiwania przekłada się na większą sprzedaż, dlatego Allegro nieustannie wprowadza kolejne innowacje i inwestuje w nowe rozwiązania. Z tego względu Allegro zdecydowało się na przejęcie X-press Couriers oraz podjęło wiele innych projektów związanych z dostawą. We wrześniu grupa rozpoczęła pilotaż One Fulfillment by Allegro w gronie wybranych sprzedawców, a w zeszłym tygodniu uruchomiła własną sieć automatów paczkowych.
Allegro w dalszym ciągu udowadnia, że jest kluczowym partnerem dla firm z branży detalicznej – nie tylko dla małych i średnich lokalnych sprzedawców, ale także dla dużych marek, firm handlowych czy międzynarodowych sprzedawców, polepszając tym samym ofertę produktową zarówno pod względem liczby towarów, jak i ich jakości. W tym kwartale na platformie zagościły, między innymi, Duka, Sprandi – marka największej polskiej sieci obuwniczej CCC, czy Dada – marka kosmetyków dla dzieci największej w Polsce sieci sklepów spożywczych Biedronka.
Przychody wzrosły o prawie jedną trzecią r/r i wyniosły 1,234 mld zł w III kwartale 2021 roku, przy czym przychody marketplace stanowił niemal 82 proc. ogółu, same rosnąc o 31 proc. r/r. W dalszym ciągu rozwijała się również działalność reklamowa Allegro, wyprzedzając tempo wzrostu GMV na poziomie 39,7 proc. r/r w III kw. i odpowiadając za prawie 11 proc. przychodów grupy w tym okresie. Współczynnik Take Rate wzrósł o 0,9 p.p. w III kwartale w ujęciu r/r, spadając o 0,17 p.p. kw/kw do 10,29 proc.
GMV, zgodnie z prognozami. EBilet zaczyna coraz bardziej partycypować we wzroście GMV dzięki ponownemu ożywieniu na rynku biletów na wydarzenia. Grupa potwierdza swoje roczne prognozy, oczekując wzrostu GMV o kilkanaście do dwudziestu kilku procent w całym bieżącym roku, zwiększenia przychodów netto o nieznacznie powyżej trzydzieści procent, oraz wzrostu skorygowanej EBITDA o od nieco poniżej do nieco powyżej dwudziestu procent. Allegro podtrzymuje również prognozy dotyczące nakładów inwestycyjnych na 2021 rok na poziomie 475–525 mln zł, obniżone kwartał wcześniej.
Rok zgodny z oczekiwaniami
– Rok przebiega zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a GMV zwiększa tempo wzrostu do 19,9 proc. w III kwartale z 10,6 proc. w II kwartale. Wzrost związany jest z tym, że konsumenci nie odeszli od robienia zakupów przez internet po lockdownach. Jest to również efektem nieustannych ulepszeń wprowadzanych przez Allegro w zakresie cen i oferty, rozwoju programu Smart! oraz nowych inicjatyw, takich jak Allegro Pay – mówi Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
– Nasze niedawno ogłoszone przejęcie Grupy Mall zapewnia ekscytujące nowe możliwości dalszego wzrostu dla powiększonej grupy na jeszcze większym rynku. Przewidujemy, że dźwignia finansowa po finalizacji transakcji osiągnie bardzo rozsądny poziom trzykrotności EBITDA, a sama transakcja umożliwi Allegro zainwestowanie 1,8 mld zł rezerw środków pieniężnych w przełomowy projekt, zapewniający inwestorom dodatkową wartość i budujący bardzo pozytywny wizerunek w oczach milionów konsumentów w regionie, którzy być może dopiero zaczynają przygodę z zakupami na platformie marketplace – podkreśla.