Marki z portfolio Grupy VRG są już dostępne dla klientów z kilkudziesięciu rynków europejskich poza Polską, za pośrednictwem platform multibrandowych. Jeszcze w tym roku Grupa chce nawiązać współpracę z nowymi partnerami i rozszerzyć sprzedaż na kolejne kraje, w tym Rosję. Rozwój internetowego kanału sprzedaży jest jednym ze strategicznych priorytetów VRG na bieżący rok.
VRG zintensyfikowało w tym roku rozwój sprzedaży online poprzez wiodące w branży fashion platformy e-commerce: Zalando, Modivo, Limango, Factcool oraz Peek&Cloppenburg.Jako pierwsza współpracę z Zalando nawiązała jeszcze w 2020 roku marka Deni Cler Milano. Na początku br. jej asortyment pojawił się też w sklepie online Peek & Cloppenburg. Na przełomie 2020 i 2021 roku na należącej do CCC platformie Modivo zadebiutowała Vistula. Od lipca 2021 roku na Zalando pojawiły się Wólczanka i Vistula. We wrześniu br. dołączył do nich Bytom. Od 28 października na Limango ruszyła druga w tym roku kampania „flash sale” największej internetowej marki VRG, Wólczanki (pierwszy raz marka pojawiła się w ofercie dla klientów klubu w czerwcu). Również wybrane kolekcje marki W.KRUK i należącej do niej Picky Pica zaistniały w tym roku na Modivo (w sierpniu).
Oferta marek z Grupy VRG dostępna na 24 rynkach zagranicznych
O ile za pośrednictwem Zalando VRG sprzedaje w tej chwili swoje produkty wyłącznie w Polsce, to już poprzez pozostałe platformy oferta marek odzieżowych stała się dostępna dla konsumentów na w sumie 24 rynkach zagranicznych. Grupa sprzedaje dziś swój asortyment w Austrii, Bośnii, Chorwacji, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, na Ukrainie, w Wielkiej Brytanii, we Włoszech i na Węgrzech.
Na tym nie koniec. W połowie listopada oferta Wólczanki pojawi się na nowej platformie – Westwing. Dzięki temu marka stanie się dostępna poza Polską w Czechach i na Słowacji. W.KRUK i Picky Pica także planują ekspansję zagraniczną (obecnie asortyment marek na Modivo jest dostępny tylko w Polsce). W niedalekiej przyszłości Grupa planuje uruchomić sprzedaż na terenie Rosji – również we współpracy z partnerem. Plan VRG zakłada konsekwentne aktywacje kolejnych platform i kolejnych rynków w przyszłości.
Strategia oparta na rozwoju kanałów offline i online
– Nasze wyniki sprzedaży z bieżącego roku wyraźnie pokazują, że spółka skutecznie buduje przychody jeśli mocno stoi na obu dystrybucyjnych nogach – offline i online – komentuje Michał Zimnicki, wiceprezes zarządu VRG i CFO, odpowiadający za piony logistyki, IT i HR. – Powrót klientów do salonów stacjonarnych daje nam bardzo silny impuls sprzedażowy, ale nie mamy zamiaru tracić impetu, jaki pandemia dała naszemu e-commerce. Stąd kontynuacja inwestycji w kanały własne i korzystanie z nowych możliwości, jakie dają partnerstwa z zewnętrznymi platformami. Wszystko po to, aby jak najszybciej wrócić do poziomów sprzedaży sprzed 2020 roku i budować coraz wyższe wolumeny na przyszłość – dodaje.
– Dynamicznie rosnący udział e-commerce w sprzedaży kategorii odzież i obuwie jest uniwersalny w skali całego świata. Chcemy z niego korzystać, udostępniając nasza ofertę na rynki zagraniczne. Wyniki jakie uzyskujemy po tych kilku miesiącach, są bardzo obiecujące – mimo tego, że był to czas, który w dużej mierze przeznaczony był na docieranie się z partnerami i doskonalenie naszych własnych procedur – komentuje Radosław Jakociuk, wiceprezes VRG odpowiedzialny za działalność operacyjną i piony marek. – Liczymy, że z czasem sprzedaż w tej odnodze kanału online będzie coraz wyższa. Co dla nas ważne, mimo tego, że konsumenci szukają na platformach okazji zakupowych, dzięki temu że realizujemy transakcje z konsumentem płacącym w euro, udaje nam się utrzymywać zadowalający poziom marż – dodaje.
VRG realizuje przesyłki z własnego centrum dystrybucyjnego
Obsługa zamówień z Zalando realizowana jest samodzielnie przez VRG. Poszczególne marki wysyłają towary do klienta bezpośrednio z salonów firmowych, co pozytywnie przekłada się na tempo dostaw. W przypadku zamówień zagranicznych dystrybucja prowadzona jest poprzez magazyny VRG, skąd towary kierowane są do centrów dystrybucji platform (które kierują przesyłki do ostatecznego odbiorcy).
Zgodnie ze strategią omnichannel, VRG równomiernie rozwija sprzedaż w kanale online i sieci stacjonarnej. Cel grupy na ten rok to ponad 20 proc. udział kanału internetowego w sprzedaży. W październiku 2021 sprzedaż online VRG była o 35,4 proc. wyższa niż rok wcześniej i miała wartość 9,7 mln zł. Narastająco w ciągu 10 miesięcy br. VRG zrealizowała w Internecie 18,8 proc. sprzedaży.