Powodów, by rozwijać swój biznes e-commerce za granicą jest wiele – to nie tylko skalowanie biznesu i docieranie do większej liczby klientów, ale też realny wzrost przychodów, gdyż wartość koszyków klientów zagranicznych może być aż o 78 proc. wyższa – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Polska, firmy obsługującej międzynarodowe ekspresowe przesyłki lotnicze.
Do końca 2022 roku wartość globalnego handlu pomiędzy firmami ma wzrosnąć o 30 proc. w porównaniu z rokiem 2020, osiągając poziom 35 bilionów dolarów. Co więcej, aż 70 proc. Europejczyków kupujących online, decyduje się na zakupy w zagranicznych e-sklepach. Jednocześnie szybko rośnie sprzedaż internetowa – według prognoz, już w 2023 roku globalna wartość e-commerce może wynieść aż 6,5 biliona dolarów.
Za wcześnie jeszcze by mówić, że nadszedł zmierzch handlu tradycyjnego, jednak ostatnie 1,5 roku pokazało nam wszystkim, że online wysunął się na prowadzenie i długo jeszcze nie będzie zamierzał ustąpić miejsca na podium.
Globalny e-handel B2B na fali wznoszącej
Chociaż świat B2B już wcześniej wchodził do sfery cyfrowej, pandemia przyspieszyła ten proces, co oznacza, że transakcje pomiędzy biznesem coraz powszechniej opierają się na komunikacji elektronicznej i mniej zależą od tradycyjnej sprzedaży. Do 2025 r. 80 proc. interakcji sprzedażowych między dostawcami a kupującymi będzie odbywać się w kanałach online.
Szacuje się, że przyspieszenie cyfryzacji wynikające z pandemii rozwinie globalny handel elektroniczny B2B do 20,9 bln USD do 2027 r. Zmieniające się nawyki demograficzne oznaczają, że Millenialsi, którzy odpowiadają obecnie za 73 proc. wszystkich decyzji zakupowych, będą w dalszym ciągu napędzać digitalizację sektora. Są bardziej zorientowani na technologię i poszukują kontrahentów, którzy są w stanie zapewnić im doświadczenia zakupowe znane z zamówień B2C, tj. szybkość, wygoda, elastyczne opcje płatności i dostawy.
Międzynarodowa ekspansja online
Powodów, by rozwijać swój biznes e-commerce za granicą jest wiele – to nie tylko skalowanie biznesu i docieranie do większej liczby klientów, ale też realny wzrost przychodów, gdyż wartość koszyków klientów zagranicznych może być aż o 78 proc. wyższa. Ze sprzedażą zagraniczną nierozerwalnie łączy się też dostawa i obsługa paczek – 98 proc. kupujących przyznaje, że jakość dostawy wpływa na ich lojalność wobec marki.
Rozwój działalności na zagranicznych rynkach może pozytywnie wpłynąć zarówno na bieżącą kondycję finansową przedsiębiorstwa, jak i zapewnić mu stabilność i odporność na zawirowania makroekonomiczne za sprawą dywersyfikacji kierunków sprzedaży.
W DHL Express obsługujemy e-sklepy, które notują wzrost sprzedaży swoich towarów w innych krajach – wiążą się z tym oczywiście pewne wyzwania, którym zarówno firmy, jak i operator logistyczny muszą sprostać.
Wyzwania handlu transgranicznego
Jednym z nich są regulacje celno-podatkowe związane z handlem międzynarodowym oraz obawy o sprostanie wymaganiom klientów w kwestii dostawy, stanowiącej kluczowy element pozytywnego doświadczenia zakupowego. Większość europejskich konsumentów oczekuje, że przesyłka dotrze do nich w maksymalnie 3 dni. Trzeba przy tym mieć na uwadze, że terminowe doręczenie międzynarodowej przesyłki wiąże się nie tylko z transportem, ale przede wszystkim z odpowiednim wypełnieniem dokumentacji celnej i podatkowej. O ile na jednolitym rynku unijnym bariery celne są prostsze, o tyle działalność wykraczająca poza ten teren obwarowana jest zróżnicowanymi przepisami.
Jest to jednak przeszkoda prosta do pokonania. Włączenie się w globalny rynek wymiany handlowej i e-commerce ułatwiają międzynarodowe firmy logistyczne, takie jak DHL Express, które posiadają na całym świecie międzynarodowo wykwalifikowanych specjalistów w zakresie wiedzy celnej, własne agencje celne oraz zapewniają prostą integrację usługi ze sklepem internetowym. W DHL Express umożliwiamy globalną wymianę handlową dzięki obecności w aż 220 krajach i terytoriach. Nasza flota składająca się z ponad 250 własnych samolotów i infrastruktura pozwalają dostarczać najlepszy serwis, który doceniają klienci.
Autorem komentarza jest Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Polska.
Edwin Osiecki – ma ponad 20 lat doświadczenia w zarządzaniu, które zdobył w wielu organizacji biznesowych. Od kilkunastu lat jest związany z DHL Express (Poland), gdzie obecnie pełni funkcję wiceprezesa ds. sprzedaży i marketingu oraz członka zarządu. Odpowiada za rozwój biznesu DHL w Polsce, wdrażanie strategii marketingowej oraz rozwijanie i utrzymywanie relacji z klientami.
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej, prezes i jeden z założycieli organizacji charytatywnej OPP „Fundacja Pomocy Jedni Drugim”. Pasjonat życia, rodziny i podróży. Jego motto życiowe brzmi: „Dream and act for it”.