CountMe sp. z o.o., właściciel platformy LESS_ idzie na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka poinformowała właśnie o rozpoczęciu procesu negocjacyjnego oraz podpisaniu listu intencyjnego z giełdowym Groclin SA.
W ich efekcie wspólnicy LESS_ planują nabyć znaczący pakiet akcji Groclin SA. Tym samym już wkrótce na GPW notowana miałaby być LESS SA, czyli najszybciej rosnąca polska platforma do sprzedawania i kupowania używanych rzeczy: ubrań, elektroniki, sprzętu sportowego, książek czy zabawek.
LESS_ budzi zainteresowanie użytkowników i inwestorów
Już teraz z powstałej w 2019 r. LESS_ korzysta niemal 800 tys. użytkowników, a od powstania LESS_ inwestorzy wyłożyli na rozwój tej spółki łącznie kilkanaście milionów złotych. Założycielami firmy są: inwestujący w nowe technologie Dawid Urban (znany też jako współtwórca Grupy CHIC) oraz Mateusz Oleksiuk (wcześniej menedżer w Deloitte). Wśród kluczowych inwestorów LESS_ są m.in. Robert Lewandowski, Krzysztof Pawiński (Grupa Maspex) oraz założyciele Allegro.
– Od samego początku projekt LESS_ cieszy się nadzwyczajnym zainteresowaniem inwestorów jak i użytkowników. Jednak nigdy nie ukrywaliśmy, że mierzymy dużo wyżej: budujemy największą, globalną platformy do kupowania i sprzedawania używanych rzeczy. Już na początku działalności zauważyliśmy, jak ważne jest dla społeczeństwa dbanie o środowisko i jego przyszłość – z każdym miesiącem trend eko nabiera przyspieszenia, a nasza platforma jest na ten trend odpowiedzią. Jesteśmy na fali wzrostowej, dlatego pokazanie naszej spółki także doświadczonym inwestorom z GPW wydaje się dobrym pomysłem. Inwestorzy ci w ostatnich kwartałach doceniają firmy technologiczne z mocnym teamem i spójną wizją. Jednocześnie LESS_ wkracza w kolejną fazę rozwoju i już teraz negocjujemy z kolejnymi dużymi inwestorami prywatnymi, chcącymi uczestniczyć w naszej ekspansji geograficznej jak i produktowej – zaznacza Dawid Urban, współzałożyciel i inwestor marki LESS_, zapowiadając kolejne inwestycje w skalowanie biznesu.
Plany wejścia na GPW
W przypadku pomyślnego zakończenia negocjacji LESS SA już za kilka miesięcy miałaby stać się spółką notowaną na GPW. Niezależnie od tego, plany LESS_ zakładają intensywny wzrost w najbliższych miesiącach i zdobywanie kolejnych setek tysięcy użytkowników m.in. w kilku kolejnych krajach w Europie. Już teraz łączna liczba zarejestrowanych użytkowników na platformie zbliża się do miliona. Marketingowe działania marki wspiera obecnie ponad 300 influencerów z kilku krajów.
– Sukcesy kilku jednorożców pokazują, jaki jest potencjał firm działających w sferze megatrendów związanych z ekologią i gospodarki cyrkularnej. Do tego naszą obietnicą jest zaoferowanie użytkownikom platformy spełniającej wszystkie ich oczekiwania pod kątem funkcjonalności. A przy tym będzie ona intuicyjna i bezpieczna z perspektywy użytkowników w kwestii kupowania i sprzedawania używanych rzeczy z wielu różnych, nowych kategorii. Moda jest tylko jedną z nich. Widzimy na własnym przykładzie, że wraz z rozwojem świadomości idei „less waste” młode pokolenia masowo kupują i sprzedają używane rzeczy w bezpieczny oraz sprawdzony sposób. Efekt? Już teraz użytkownicy LESS_ sprzedali i kupili przedmioty o wartości kilku milionów złotych – podkreśla Mateusz Oleksiuk, prezes CountMe.
Rosnący rynek używanych ubrań
Według branżowych analiz, do 2023 r. komercyjny rynek sprzedaży samych używanych ubrań wzrośnie globalnie aż o ponad 75 proc., do 23 mld USD. Jednocześnie, w 2028 r. cały rynek second hand ma być wart już 64 mld USD wobec 44 mld USD wartości rynku tzw. szybkich kolekcji (fast fashion) nowych ubrań. A to mały fragment wartości rynku sprzedaży produktów z drugiej ręki.
Andre Gerstner, wieloletni prezes Groclin SA, kontrolujący obecnie kluczowy pakiet akcji spółki, przyznaje, że nieprzypadkowo to właśnie LESS_ ma stać się przyszłością jednej z najdłużej notowanych spółek na GPW. Prezes Groclinu podkreśla, że po restrukturyzacji Groclin jest gotowy na nowych akcjonariuszy i nowe wyzwania pod marką LESS_.
– Rozważałem różne opcje strategiczne, analizowałem wiele pomysłów dotyczących zmian i kierunków rozwoju Groclinu. Teraz pokazuję akcjonariuszom Groclinu szansę na nową jakość i jasny pomysł na przyszłość. W LESS_ widzę perspektywę wzrostu i strukturalne szanse rynkowe, podobne do tych, jakie niegdyś doprowadziły Groclin na szczyt. Ta nowa jakość oraz obiecujący pomysł na przyszłość dla akcjonariuszy Groclinu, także dla mnie, to świetna okazja by partycypować w tym procesie – zaznacza Andre Gerstner.
Obie strony podpisały list intencyjny w dniu 6 października 2021 r. Obecnie prowadzone są kompleksowe badania obu spółek.