Wojas S.A., właściciel marki obuwniczej, w I półroczu 2021 r. wypracował skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży w wysokości 119,8 mln zł. To wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego o 16,6 proc. Spółka w tym roku planuje łącznie zamknąć 10 sklepów stacjonarnych.
Jak informuje Wojas w raporcie finansowym za I półrocze 2021 r. – wartościowa skonsolidowana marża brutto wzrosła o 24,5 proc. rok do roku, a procentowa marża brutto wzrosła z 31,9 proc. do 34 proc. Natomiast koszty sprzedaży oraz koszty ogólnego zarządu spadły o 4 proc.
Wzrost sprzedaży hurtowej, spadek detalicznej
Na wyniki Wojas S.A. w pierwszym półroczu 2021 roku negatywnie wpłynął powrót epidemii COVID-19 w okresie zimowym i wiosennym. W związku z ponownym zamknięciem sklepów detalicznych od 28.12.2020 do 31.01.2021 r. i najnowszym od 20.03.2021 do 03.05.2021 r. spółka oczekuje programów rekompensacyjnych w zakresie dofinansowania do kosztów wynagrodzeń oraz zwolnienia z opłacania czynszów w galeriach handlowych oraz stałego już powrotu do otwarcia sklepów po 3 maja 2021 roku. Okresy lockdownów znacznie utrudniają prowadzenie działalności gospodarczej przez spółkę i wpływają negatywnie na jej płynność finansową i wyniki. Należy jednak podkreślić, iż Wojas stara się przeciwdziałać niekorzystnym czynnikom zewnętrznym – sprzedaż ogółem po 6 miesiącach 2021 roku wzrosła o 16,6 proc. r/r, głównie w wyniku wzrostu sprzedaży hurtowej o 62 proc., przy spadku sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych (offline) o 6,5 proc.. Na pozytywne nastawienie wpływa też obserwowany dynamiczny wzrost sprzedaży detalicznej w sierpniu i wrześniu 2021 roku po okresie otwarcia sklepów stacjonarnych.
Zamknięcia sklepów stacjonarnych
W I półroczu 2021 r. Wojas zamknął pięć salonów, nie otwierając żadnego nowego. Detaliczna własna sieć sprzedaży na koniec czerwca 2021 r. liczy 158 salonów. Do końca 2021 r. spółka Wojas planuje jeszcze zamknąć 5 salonów.
Firma Wojas została założona w 1990 roku (od 2007 roku spółka akcyjna) to jeden z największych polskich producentów obuwia, dysponujący siecią salonów sprzedaży w Polsce , na Słowacji i w Czechach.
W ofercie spółki znajduje się eleganckie skórzane obuwie damskie i męskie, modele młodzieżowe oraz obuwie trekkingowe. Ofertę uzupełnia galanteria skórzana – torebki, teczki i paski. Ponad 20 proc. produkcji kierowanej jest na eksport.
Wojas S.A to także ceniony dostawca butów dla administracji państwowej, wojska i leśnictwa. Oprócz produkcji obuwia pod marką Wojas, spółka realizuje również zlecenia innych producentów.
Wiosną 2008 r. Wojas S.A. zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Pozyskany kapitał przeznaczono na rozbudowę i dokapitalizowanie sieci sprzedaży, rozbudowę zakładu produkcyjnego oraz rozwój działu wzorniczego. W tym samym roku nabyto 100 proc. udziałów w Wojas Slovakia intensyfikując ekspansję na rynek naszego południowego sąsiada. Wojas S.A. posiada 56 proc. akcji i głosów na walnym zgromadzeniu spółki Bartek.