Obroty najemców w obiektach handlowych należących do EPP, największego właściciela centrów handlowych w Polsce, powróciły do wyników osiąganych przed pandemią.
W miesiącach bez lockdownów (luty, maj-lipiec 2021 r.) były średnio o 4 proc. wyższe w porównaniu do poziomów z 2019 r. Jednocześnie stabilnie rosła odwiedzalność obiektów – w ostatnich dwóch miesiącach (lipiec i sierpień) footfall osiągnął poziom 84 proc. wyników sprzed dwóch lat. Dane te są potwierdzeniem optymistycznych nastrojów konsumenckich oraz przywiązania do zakupów stacjonarnych w centrach handlowych. Pokazują jednocześnie, że klienci mają dziś sprecyzowane cele zakupowe, a ich zakupy skutkują wyższymi paragonami.
Obroty najemców powróciły do poziomów sprzed pandemii
Dane z obiektów EPP w kolejnych miesiącach po zniesieniu restrykcji w handlu potwierdzają trend powrotu Polaków do zakupów stacjonarnych. Zmiana nawyków konsumenckich i nastawienie na bardziej celowe zakupy skutkuje wyższą konwersją niż przed pandemią. Obroty najemców za maj i czerwiec br. kształtowały się na poziomie odpowiednio 112 proc. i 98 proc. wyniku z 2019 r., przy odwiedzalności wynoszącej 78 proc. i 80 proc.. W lipcu 2021 r. obroty były na poziomie 102 proc. tych sprzed dwóch lat, przy odwiedzalności sięgającej 84 proc.. Najwyższe wzrosty obrotów w lipcu br., w porównaniu do 2019 r., odnotowano w kategoriach: wyposażenie i akcesoria domowe (+9 proc.), artykuły specjalistyczne takie jak np. biżuteria, artykuły dla zwierząt, czy sprzęt sportowy (+7 proc.), odzież i akcesoria (+5 proc.) oraz zdrowe i uroda (+3 proc.). Stabilna odwiedzalność przy jednocześnie wysokich obrotach w ostatnich miesiącach pokazują, że centra handlowe pozostają dla Polaków ważnym miejscem robienia zakupów. Potwierdza to również wskaźnik penetracji e-commerce, który po ponownym otwarciu sklepów spadł z poziomu 9,8 proc. w pierwszym miesiącu br. do 7,4 proc. w lipcu 2021 r.
– Branża handlowa mocno odczuła skutki pandemii oraz dwukrotną ustawową interwencję w umowy najmu powierzchni w centrach handlowych w okresie lockdownów. Ta ingerencja jest tym bardziej niezrozumiała, że centra handlowe pozostały atrakcyjnym kanałem sprzedaży i źródłem obrotów firm handlowych. Potwierdza to sprzedaż naszych najemców, już teraz przewyższająca nieznacznie wyniki sprzed pandemii. Wszystko to, w połączeniu z wysoką odwiedzalnością centrów handlowych i dobrą sytuacją gospodarczą kraju, pozwala patrzeć na przyszłość firm handlowych z optymizmem. Wierzymy, że większość z nich sprawnie odbuduje swoją pozycję finansową, a następnie wesprze w tym samym właścicieli centrów handlowych. Potrzebujemy teraz spokoju i możliwości działania bez zakłóceń w postaci kolejnych lockdownów, aby systematycznie zwiększać obroty i poprawiać nastroje w branży – powiedział Tomasz Trzósło, prezes EPP.
Wysokie zainteresowanie najemców powierzchnią w centrach handlowych
Obecnie 100 proc. najemców może już funkcjonować w centrach handlowych EPP w wysokim standardzie sanitarnym, a wskaźnik najmu powierzchni utrzymuje się na stabilnym poziomie 95,4 proc.. Jednocześnie EPP obserwuje niesłabnący popyt na powierzchnię ze strony najemców, co świadczy o atrakcyjności aktywów spółki i zaufaniu marek do rynku handlowego w stacjonarnym wydaniu.
Od początku roku w obiektach EPP podpisano ponad 200 umów najmu na blisko 70 tys. mkw. W szczecińskim Galaxy i włocławskiej Wzorcowni ruszyły salony HalfPrice – nowej sieci handlowej z najlepszymi markami i cenami w koncepcie off-price. W obszarze elektroniki i multimediów ofertę centrów EPP powiększyły autoryzowany salon iSpot (Galaxy) i Xiaomi Store (Galeria Echo). Z kolei modowe marki otworzyły nowe salony w szczecińskim Galaxy (Tezenis i Intimissimi) i w Parku Handlowym Zakopianka w Krakowie (BIG STAR). Wśród nowych najemców z innych sektorów znalazły się m.in.: drogeria Hebe (Galeria Olimpia), KODANO (King Cross Marcelin) i Empik (Galeria Veneda). Wraz z uruchomieniem rozrywki i gastronomii, nowości w tym obszarze zaoferowała Galeria Młociny, otwierając galerię sztuki ToTuart, Strefę Rozrywki i koncept kulinarny Tel Aviv. Nowe lokale gastronomiczne ruszyły też w Galerii Sudeckiej (Planeta Burgera), w Galerii Amber w Kaliszu (Soya Sushi) i w Parku Handlowym Zakopianka w Krakowie (Tigon Asian Cuisine).
Szczepienia jako remedium na pandemię
EPP aktywnie wspiera realizację ogólnopolskiego programu szczepień przeciw COVID-19, uruchamiając kolejne punkty szczepień w swoich obiektach na terenie całego kraju. W punktach zlokalizowanych w centrach handlowych spółki (Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, Galaxy w Szczecinie, Galeria Młociny w Warszawie, Wzorcownia we Włocławku, King Cross Marcelin w Poznaniu i Galeria Echo w Kielcach) zaszczepiło się już 20 tys. osób, a w planach jest uruchomienie kolejnych lokalizacji. Spółka udostępnia ponadto nieodpłatnie 160 nośników reklamowych w swoich obiektach na potrzeby kampanii zachęcającej do szczepień.
EPP cały czas promuje także bezpieczne i odpowiedzialne zachowanie podczas zakupów w swoich obiektach handlowych. Ciesząca się popularnością branżowa inicjatywa nakładania maseczek ochronnych na twarze manekinów w witrynach sklepowych wystartowała po raz pierwszy w Galerii Echo w Kielcach. Pomysł, który wypromowała Polska Rada Centrów Handlowych, uzyskał patronat Ministra Zdrowia, a małe i duże sklepy w całej Polsce coraz chętniej przyłączają się do akcji. Centra handlowe zarządzane przez EPP również włączyły się w tę inicjatywę.