Decathlon uruchomił pierwszy sportowy marketplace w Polsce. O planach rozwoju nowej platformy i wyzwaniach logistycznych z tym związanych mówi w rozmowie z OmnichannelNews.pl Paweł Ptasznik, Head of Marketplace Decathlon Polska.
Konkurencja na rynku marketplaców w Polsce jest spora, teraz na rynku pojawił się kolejny gracz, czyli pierwszy sportowy marketplace stworzony przez Decathlon. Czym będzie wyróżniał się na tle konkurencji?
PP: W Decathlonie wierzymy, że sport to zdrowie i lepsze samopoczucie, dlatego zachęcamy Polaków do jak najczęstszej aktywności fizycznej i staramy się ją umożliwiać jak najszerszej grupie osób. Uruchomienie marketplace czyni sport jeszcze bardziej dostępnym i powszechnym dla wszystkich Polaków, dzięki większej oraz jeszcze bardziej zróżnicowanej ofercie produktów sportowych.
W przyszłości planujemy również dostarczanie na marketplace usług komplementarnych, dostępnych w jednym miejscu, dzięki czemu klienci będą mogli np. kupić usługi serwisowe lub bilety na wydarzenia sportowe i specjalne warsztaty. Chcemy, aby Decathlon.pl poprzez marketplace stał się pierwszym miejscem wyboru dla klientów, którzy będą mogli nie tylko dokonać zakupu produktów sportowych, ale również inspirować się do nowych sportowych przygód. Partnerom dajemy dostęp do największej platformy sportowej w Polsce, umożliwiając sprzedaż swoich produktów na podstawie jednej miesięcznej opłaty i prowizji od sprzedaży.
Jak szeroka jest oferta dostępna na Państwa platformie?
PP: Cały czas wzbogacamy ofertę na Decathlon.pl poprzez dołączanie do systemu kolejnych partnerów – na koniec lipca 2021 było to już kilkanaście tysięcy aktywnych ofert, które są w pełni zintegrowane ze stroną Decathlon.pl w wyniku czego gwarantujemy wszystkim wyjątkowy user experience i łatwość w dokonywaniu zakupów.
A jakie kryteria decydują o tym, jacy partnerzy mogą wystawić swoje produkty na marketplace Decathlonu?
PP: Głównymi kryteriami wyboru partnerów są przede wszystkim doświadczenie w sprzedaży produktów sportowych, gwarancja terminowości dostaw i satysfakcja klientów. Stawiamy na partnerską współpracę, dlatego otwieramy nasz ekosystem, na nowych partnerów, którzy chcą z nami angażować się w rozwój sportu w Polsce.
Czy podobne rozwiązania Decathlon zamierza uruchomić na pozostałych rynkach, na których działa?
PP: Marketplace to globalny trend, który wdrażany jest przez wiele marek. Chcemy, aby Decathlon.pl był najlepszą platformą sportową w Polsce, stąd realizacja projektu Marketplace. Rynki, na których działa Decathlon również będą uruchamiały platformę marketplace, jednak zależy to wyłącznie od strategii danego kraju. W Decathlon wierzymy, że każdy zna swój lokalny rynek najlepiej i wie czego oczekują klienci.
Jak wynika z opublikowanych danych finansowych, e-commerce już obecnie stanowi ponad 25 proc. obrotów firmy w Polsce.
PP: W Polsce jesteśmy liderem w kategorii sportowej i największym sklepem internetowym. We współpracy z naszymi partnerami będziemy jedynym miejscem w polskim Internecie, które będzie w stanie zaproponować takie doświadczenia zakupowe związane ze sportem.
Dodatkowo należy pamiętać, że Decathlon Polska to nie tylko sklepy i produkty, to setki specjalistów i pasjonatów sportu w całej Polsce, którzy są w stanie zarówno pomóc w doborze produktów, jak i doradzić w kwestii uprawnia sportu.
Uruchomienie marketplacu z pewnością oznacza również sporo wyzwania logistyczne. Kiedy Decathlon zamierza przejąć pełną kontrolę nad procesami logistycznymi związanymi ze sprzedażą produktów na nowej platformie?
PP: Jest to naturalny etap rozwoju platformy Marketplace i pierwsze uruchomienie usługi „Fulfillment by Decathlon” mamy zaplanowane dla wybranej grupy sprzedawców na 2022 rok. Kluczowym elementem tego projektu jest zakończenie procesu robotyzacji naszych magazynów, co znacząco zwiększy naszą wydajność i przygotuje na przyszłość.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski
Więcej o marketplace Decathlonu można przeczytać TUTAJ.