Na przestrzeni ostatnich lat eobuwie.pl, z polskiej firmy oferującej sprzedaż produktów online, przekształciło się w europejskiego gracza. Dlatego naturalnym elementem rozwoju spółki było dla nas wyjście z ofertą sklepów stacjonarnych na inne rynki. W ten sposób stajemy się omnichannelową firmą, która pozwala klientom na korzystanie z pełnej oferty brandu – mówi w wywiadzie z OmnichannelNews.pl Konrad Jezierski, Prezes Zarządu spółki Eobuv.cz oraz Dyrektor Retail Grupy eobuwie.pl.
Spółka eobuwie.pl właśnie otworzyła swój pierwszy flagowy sklep stacjonarny poza Polską. Debiut sklepu, w którym znajduje się oferta brandów eobuwie.pl i Modivo, miał miejsce w Czechach w centrum handlowym Novy Smichov w Pradze. Ile już działa sklepów w tym koncepcie?
Konrad Jezierski: Obecnie prowadzimy dwa flagowe sklepy, które łączą ofertę eobuwie.pl i MODIVO, dając klientom w jednym miejscu aż 100 tysięcy produktów do wyboru i to od ręki. Najnowszy salon powstał właśnie w Pradze, w prestiżowym centrum handlowym Novy Smichov. A największy mieści się w warszawskiej Galerii Młociny, gdzie na parterze znajduje się sklep eobuwie.pl, a tuż nad nim, na pierwszym piętrze, jest salon MODIVO. Oficjalnie ruszył on w czerwcu 2020 roku. Od tamtej pory wprowadziliśmy zmiany również w sklepie eobuwie.pl w Galerii Warmińskiej w Olsztynie, gdzie udostępniliśmy format eobuwie.pl & MODIVO Collect o butikowym charakterze. W ten sposób chcieliśmy sprawdzić zainteresowanie klientów mniejszym konceptem sklepu, w którym dostępna jest usługa R&C, czyli rezerwuj i odbierz. To wyjście naprzeciw oczekiwaniom rynku, gdzie klient w domu za pomocą internetu wybiera produkty, a następnie w sklepie może szybko je przymierzyć i kupić. To idealne rozwiązanie dla osób robiących zakupy w galerii.
Trwa ekspansja w Polsce i zagranicą
Eobuwie.pl prowadzi działalność na rynku czeskim już od kilku lat poprzez sprzedaż online. Co skłoniło Was do rozpoczęcia ekspansji stacjonarnej za granicą, właśnie od otwarcia sklepu w Czechach?
KJ: W Polsce stacjonarna sieć sprzedaży eobuwie.pl składa się z 26 sklepów. Można powiedzieć, że osiągnęliśmy już wystarczającą skalę działalności na krajowym rynku, chociaż planujemy jeszcze kilka otwarć w dużych miastach, m.in. w Krakowie i Łodzi, a dodatkowo rozglądamy się za możliwością wprowadzenia formatu Collect. Na przestrzeni ostatnich lat eobuwie.pl, z polskiej firmy oferującej sprzedaż produktów online, przekształciło się w europejskiego gracza. Dlatego naturalnym elementem rozwoju spółki było dla nas wyjście z ofertą sklepów stacjonarnych na inne rynki. W ten sposób stajemy się omnichannelową firmą, która pozwala klientom na korzystanie z pełnej oferty brandu. Jesteśmy unified retail, ponieważ nowoczesne rozwiązania wprowadzamy zarówno w online, jak i offline.
Pyta Pan dlaczego Praga? Czechy były pierwszym zagranicznym rynkiem, na którym otworzyliśmy sklep internetowy. Rozwój e-commerce rozpoczęliśmy u naszych południowych sąsiadów już w 2014 roku. Przez ten czas bardzo dobrze poznaliśmy specyfikę tamtejszego rynku i zachowania jego konsumentów. Równie ważnym elementem, który wpłynął na decyzję o otwarciu sklepu stacjonarnego akurat w tym mieście, była logistyka. Ta lokalizacja pozwala nam bardzo dobrze koordynować działania i w szybki sposób dostarczać zamówione produkty z naszego centrum dystrybucyjnego w Zielonej Górze. Praga ma także duży potencjał klientów i usługi ekspresowej dostawy, czyli Same Day Delivery, którą chcemy tam wprowadzić już we wrześniu.
Jak wyglądają kwestie kosztów realizacji sklepu eobuwie.pl i MODIVO w Czechach?
KJ: Nie mogę podzielić się z Panem danymi finansowymi. Mogę natomiast zapewnić, że sklep będzie rentowny. Strategia naszej spółki nie przewiduje inwestycji tylko na potrzeby wizerunku. Oczywiście otwarcie sklepu w centrum handlowym Novy Smichov w Pradze jest swego rodzaju elementem brand awareness, czyli budowania świadomości marki. Jednak naszym głównym założeniem było udostępnienie sklepu z pełnym portfolio usług, a więc konceptu wypracowanego przez nas w ciągu ostatnich trzech lat. Klienci mogą m.in. korzystać z usługi rezerwacji produktów online i przymierzenia ich w sklepie, zwrotu produktów zamówionych online przy kasie czy też skorzystać z fizycznego punktu składania reklamacji. Na rynku czeskim debiutuje również system esize.me, czyli skanowanie stóp w 3D i rekomendacja na tej podstawie dopasowanego rozmiaru obuwia. Jak już wspomniałem, planujemy też ekspresowe dostawy na terenie całej aglomeracji praskiej, nawet w 90 minut i to całkowicie za darmo.
Czy widzicie potencjał na kolejne lokalizacje?
KJ: Koncept sklepu eobuwie.pl i MODIVO bardzo dobrze się przyjął wśród klientów w Polsce. Wymagał edukacji użytkowników, gdyż jest zupełnie inny od tradycyjnego sklepu, w pełni omnichannelowy i zdigitalizowany. Zależy nam jednak na tym, żeby klient offlinowy poznał korzyści płynące z zakupów dokonywanych online. Nasz sklep w Czechach ma szeroką ofertę, bardzo atrakcyjne ceny, szybką dostępność wybranych produktów. W zależności od tego, jak szybko prascy klienci przekonają się do tego formatu, będziemy podejmować decyzję o dalszej ekspansji. Czy powstaną kolejne sklepy w Czechach? Myślę, że dobrym przykładem jest Warszawa, gdzie działa już sześć stacjonarnych sklepów eobuwie.pl.
Czy prowadzicie rozmowy odnośnie nowych lokalizacji?
KJ: Tak. Cały czas jesteśmy aktywni na rynku i szukamy potencjalnych lokalizacji.
Trzy formaty sklepów
Kiedy planowane jest otwarcie drugiego sklepu zagranicą?
KJ: Na tym etapie nie rozbudzamy oczekiwań. Na pewno każdy rynek ma swoją specyfikę i trzeba dobrze się przygotować, zanim rozpocznie się ekspansję stacjonarną. Otwarcie sklepu nie wiąże się tylko z fizycznym wybudowaniem lokalu, ale także uruchomieniem wszystkich serwisów i aplikacji, dostosowaniem ich do danego języka, zapoznaniem się z obowiązującym systemem podatkowym, regulacjami prawnymi, a przede wszystkim analizą oczekiwań klientów. Rozwój sieci stacjonarnej za granicą jest czasochłonnym procesem operacyjnym i infrastrukturalnym.
Jakie interesują Was powierzchnie handlowe?
KJ: Obecnie w ramach naszej działalności rozwijamy trzy rodzaje sklepów. Flagship store, czyli flagowy sklep o powierzchni przekraczającej 1500 mkw., to koncept z najszerszą ofertą produktów, usługą dostaw ekspresowych, które dodatkowo wspierają sprzedaż e-commerce. W naszym portfolio znajdują się także formaty sklepów średnich z szeroką ofertą, ale skupionych przede wszystkim na klientach przebywających w centrum handlowym. Ostatnio rozpoczęliśmy testowanie konceptu convenience store, czyli sklepu o powierzchni 250-300 mkw., który spełnia rolę pick-up pointu – punktu odbioru, dlatego w swojej ofercie ma tylko najbardziej popularne produkty.
Gdzie powstaną nowe sklepy w Polsce?
KJ: Planujemy otwarcie flagship store eobuwie.pl i MODIVO w Bonarka City Center w Krakowie oraz sklepu eobuwie.pl w centrum handlowym w Łodzi.
Rozmawiał: Wojciech Wojnowski