Drugi kwartał był wyjątkowy ze względu na to, że punktem odniesienia dla naszych wyników jest okres gwałtownego wzrostu który zanotowaliśmy krótko po wybuchu pandemii COVID-19 rok temu. Na nasze bardzo dobre wyniki z tamtego czasu wpłynęły nie tylko bezprecedensowe ograniczenia w handlu, ale także nasza reakcja na te wyjątkowe wydarzenia, czyli np. zapewnienie bezpłatnego dostępu do programu Smart! wszystkim konsumentom. Biorąc pod uwagę efekt bazy, wspaniale jest widzieć, że nasz biznes tak dobrze się rozwija – powiedział Francois Nuyts, prezes Allegro.
Zwiększyliśmy naszą bazę aktywnych kupujących o kolejne 7 proc.
– Od marca ubiegłego roku branża handlowa dotknięta była kilkoma lockdownami o różnym stopniu restrykcyjności. Obecnie sklepy stacjonarne zostały ponownie otwarte, a konsumenci znów mogą swobodnie decydować o sposobie spędzania czasu i miejscu robienia zakupów. Nie tylko utrzymaliśmy, ale wręcz zwiększyliśmy naszą bazę aktywnych kupujących o kolejne 7% w porównaniu z ubiegłym rokiem, a coraz większy wybór i konkurencyjne ceny spowodowały, że konsumenci wydają na naszej platformie coraz więcej. Dzięki temu po raz kolejny odnotowujemy dobre wyniki kwartalne, robiąc znaczne postępy we wszystkich obszarach biznesowych, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość. Spodziewamy się przyspieszenia dynamiki wzrostu GMV w ujęciu rok do roku w tym półroczu względem tempa w drugim kwartale, dążąc do realizacji celów finansowych na 2021 rok. Nieustannie powiększamy nasze zespoły w całej Polsce i rekrutujemy nowe talenty. Z niecierpliwością oczekujemy pełnego uruchomienia naszej sieci automatów paczkowych i centrum logistycznego, aby w jeszcze większym stopniu zaspokajać potrzeby kupujących i sprzedających. Efektem wytężonej pracy wszystkich naszych zespołów, jest to, że Allegro pozostaje ulubionym miejscem robienia zakupów online. Nadal oferujemy sprzedawcom świetne możliwości rozwoju ich firm. Te i wiele innych ulepszeń spowodowało, że nasz wskaźnik NPS (net promotor score) przekroczył 78 pkt. – dodaje Francois Nuyts.
Przychody Allegro wzrosły o 28,4 proc.
GMV Grupy osiągnęło 10,4 mld zł w II kwartale 2021 roku (wzrost o 10,6% r/r), co przełożyło się na ponad 20,0 mld zł wartości sprzedaży brutto na platformie w pierwszym półroczu 2021 roku (wzrost o 25,2% r/r). Udało się to osiągnąć dzięki licznym usprawnieniom w ramach tzw. podstaw handlu detalicznego (wyboru, ceny, wygody – kluczowych czynników wpływających na doświadczenie klienta). Allegro rozszerzyło pakiet Smart! i zrealizowało ambitny plan innowacji, a wiele kolejnych udoskonaleń jest w realizacji. Przychody wyniosły 1,3 mld zł w II kwartale 2021 roku (wzrost o 28,4% r/r), przy czym w segmencie marketplace odnotowano wzrost o 29,4% r/r, który ma największy udział w przychodach ogółem, wynoszący niemal 83%. Wyniki z działalności reklamowej Allegro rosły w tempie znacznie przewyższającym wzrost GMV – o 39,5% r/r w II kwartale, stanowiąc blisko 9% przychodów Grupy w tym okresie, w porównaniu z 8% w poprzednim roku. Jednocześnie wskaźnik take rate wzrósł o 153 pb. w II kwartale w ujęciu rok do roku, kształtując wyniki kw/kw na poziomie 10,46% GMV. eBilet, spółka zależna Allegro, wznowiła sprzedaż biletów po ponownym uruchomieniu imprez masowych w II kwartale, ponownie przyczyniając się do osiągania coraz lepszych wyników przez Grupę.
– Odnotowujemy dalszy wzrost kluczowych wskaźników i to pomimo tego, że w ubiegłym roku wzmożony ruch w sieci i nasze wsparcie dla kupujących i sprzedających przełożyło się na wzrost dynamiki GMV do 71,5% w drugim kwartale 2020 – powiedział Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
– Dzisiejsze wyniki udowadniają, że nasza strategia zakładająca nieustanne inwestowanie w jakość obsługi klienta, a także pakiet Smart!, Allegro Pay i wiele innych innowacji powstałych z myślą o kupujących i sprzedających pozwoliły nam utrzymać znaczną część dodatkowego popytu ze strony kupujących wykreowanego po wybuchu pandemii COVID-19 i dobrze przygotowały nas na drugie półrocze 2021 roku. W drugim kwartale przychody wciąż rosły szybciej od GMV, przy utrzymaniu stabilnego poziomu wskaźnika take rate w ujęciu kwartał do kwartału i wysokim popycie na nasze usługi reklamowe, co przełożyło się na wzrost kwartalnych przychodów o 28,4% do 1,3 mld zł. Skorygowana EBITDA wzrosła w drugim kwartale o 23,8% r/r, a my kontynuujemy inwestowanie w rozwój dostaw, marketing i rekrutację, czemu towarzyszy miarowy wzrost tego wskaźnika. Niższa dźwignia, obecnie poniżej dwukrotności EBITDA, spowodowała wzrost zysku netto o 60% r/r za II kwartał i niemal podwoiła się w ciągu półrocza do 565,5 mln zł. Wyniki te nie tylko przekonują do
podtrzymania naszej prognozy na 2021 rok, którą wcześniej podnieśliśmy po pierwszym kwartale, ale także zachęcają do kontynuowania aktywnego inwestowania w rozwój działalności – podkreśla Jon Eastick.
Grupa potwierdza swoje roczne prognozy w zakresie przychodów
Podobnie jak w I kwartale, współfinansowanie i monetyzacja dostaw pozostają silnymi czynnikami wzrostu wartości wskaźnika take rate do 10,46% po II kwartale, przy stabilnej dynamice kwartał do kwartału i wzroście o 153 pb. r/r, bez znaczących zmian w prowizjach wprowadzonych w kwartale. Allegro po raz kolejny udowadnia, że jest najważniejszą przestrzenią dla firm handlowych, zwłaszcza dla małych i średnich lokalnych sprzedawców. W II kwartale liczba ofert opublikowanych przez sprzedawców wzrosła o połowę w ujęciu rocznym, a grupa intensywnie inwestuje w rozwój platformy marketplace z myślą o nich. Obejmuje to wzrost wydatków na darmowe dostawy o 32% r/r, wzrost wydatków na marketing o 40% [1] r/r 1 oraz zwiększenie zatrudnienia o 29% r/r. W miarę inwestowania, skorygowana EBITDA wzrosła o 23,8% r/r do 560 mln zł za II kwartał i o 35,6% r/r do 1096 mln zł za I półrocze 2021 roku. Grupa potwierdza swoje roczne prognozy, przewidując wzrost GMV o kilkanaście do dwudziestu kilku procent w całym bieżącym roku, wzrost przychodów o nieznacznie powyżej trzydziestu procent oraz wzrost Skorygowanej EBITDA o nieco poniżej do nieco powyżej dwudziestu procent. Jednocześnie obniża prognozy dotyczące nakładów inwestycyjnych w tym roku do przedziału 475–525 mln zł z dotychczasowych 560–600 mln zł.
Najważniejsze informacje biznesowe
Podstawy handlu detalicznego
● Wybór dla konsumentów ciągle rośnie. Liczba ofert wzrosła w ujęciu rok do roku o ok. 50%, a na platformę weszły nowe marki i sprzedawcy, tacy jak Jula, Kontigo, CD Projekt RED Gear czy Time Trend.
● Klienci wciąż mogą liczyć na najbardziej atrakcyjne ceny w porównaniu z konkurencją online, a program Allegro Ceny staje się coraz bardziej popularny.
● Z platformy korzysta się coraz wygodniej – uproszczono Program Ochrony Kupujących, zapewniający niezrównane bezpieczeństwo transakcji. Obsługa klienta jest jeszcze sprawniejsza, dzięki wdrożeniu zautomatyzowanych rozwiązań CX, takich jak chatboty. ● Allegro ma jeden z najwyższych wskaźników w branży – NPS obsługi klienta osiągnął poziom 78,5 pkt.
Jakość dostaw
● Szybkie dostawy nabierają tempa, a udział paczek dostarczanych w następnym dniu roboczym rośnie wraz z przyspieszaniem wysyłki przez sprzedawców, między innymi dzięki inicjatywom takim, jak nasz Program Szybkich Dostaw. Oferty z szybką dostawą są teraz jeszcze łatwiejsze do odnalezienia, dzięki wyróżnieniu ich na platformie.
● Trwają testy Allegro Fulfilment – zakończono rekrutację kluczowych pracowników, a pilotaż przy udziale wybranych sprzedawców zaplanowano na III kwartał.
● W II kwartale wdrożono pierwsze automaty paczkowe, a rozpoczęcie dostaw zaplanowano na jesień. Design automatów paczkowych i zastosowane ekologiczne rozwiązania spotkały się z pozytywnym przyjęciem.
● Uruchomiono kontrolowaną przez Allegro usługę nadawania i odbioru przesyłek w 600 salonach prasowych Kolportera na terenie całego kraju.
Allegro jest platformą pierwszego wyboru dla polskich konsumentów, osiągającą wysoki wzrost przychodów, rentowność i przepływy pieniężne przy dużej skali działalności. Grupa prowadzi wiodącą platformę handlową typu marketplace w Polsce, jaką jest Allegro.pl, oraz porównywarkę cenową Ceneo.pl. Jako najbardziej rozpoznawalna marka e-commerce i największy podmiot prowadzący działalność w branży handlu detalicznego artykułami niespożywczymi w Polsce pod względem GMV, Allegro.pl jest również jednym z 10 największych portali e-commerce na świecie oraz należy do 100 największych portali internetowych na świecie pod względem miesięcznej liczby wizyt. Sprzedaż realizowana przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl obejmuje następujące kategorie produktowe: elektronika, dom i ogród, sport i turystyka, produkty dla dzieci, motoryzacja, moda i obuwie, zdrowie i uroda, książki, multimedia, kolekcje i sztuka oraz supermarket. Platforma Allegro.pl umożliwia sprzedaż nowych produktów przede wszystkim firmom prowadzącym działalność w formule biznes-klient i przyciąga średnio 21 mln
internautów miesięcznie, co odpowiada 66% mieszkańców Polski w wieku 16 lat lub więcej oraz 78% wszystkich użytkowników Internetu w Polsce.
[1] Również po skorygowaniu o 71,7 mln zł kosztów dostawy związanych z korzystaniem na próbę z
darmowego pakietu Smart!, przewidzianych w wydatkach na marketing w II kwartale 2020 roku.
[2] Źródło: SimilarWeb