Nowe opakowania to kolejny krok Zalando w realizacji swojego celu, którym jest całkowite wyeliminowanie plastiku jednokrotnego użytku do 2023 roku.
Na przestrzeni lat pojawiało się wiele projektów opakowań, ale jedno zawsze pozostawało niezmienne: pomarańczowe logo „Zalando” na białym tle.
W Zalando papier zastąpi plastik
Zalando rozpoczęło proces przechodzenia z plastikowych toreb wysyłkowych na papierowe. Podczas gdy poprzednie wykonane były z plastiku w 80 proc. pozyskanego z recyklingu, obecne produkowane są z papieru posiadającego certyfikat FSC® N003557 i nadającego się do powtórnego wykorzystania. Wprowadzenie nowych opakowań poprzedził 3-miesięczny pilotaż w Szwecji. Projekt spotkał się z pozytywnym odbiorem klientów Zalando. Opakowania wprowadzane są na wszystkich 20 rynkach, na których funkcjonuje firma. Do końca pierwszego kwartału 2022 roku Zalando planuje całkowite przejście na papierowe torby wysyłkowe.
Ambitne cele Zalando
Rezygnacja z plastikowych opakowań na rzecz papierowych przybliża Zalando do osiągnięcia celu, jakim jest wyeliminowanie plastiku jednorazowego użytku w opakowaniach do 2023 roku. Już w 2020 roku firma zmniejszyła ilość plastiku jednorazowego użytku w opakowaniach o 22 proc. do średnio 7,8 grama przypadającego na jedną przesyłkę.
– Stale poszukujemy bardziej zrównoważonych materiałów i sposobów, pozwalających na dostosowanie naszych opakowań do zamkniętego obiegu. Zrównoważony rozwój nie ma punktu końcowego – możemy bowiem zawsze udoskonalać nasze działania i kwestionować status quo. Stąd musimy rozwijać nowe rozwiązania w zakresie opakowań, które zapewnią najlepszą możliwą ochronę wysyłanych przedmiotów i jednocześnie będą spełniały nasze wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy w trakcie testowania używanych pudełek, które są wykonane w 30 proc. z trawy Pracujemy także nad tym, jak w przyszłości mogłyby wyglądać opakowania wielokrotnego użytku – podaje Masood Choudhry, wiceprezes ds. logistyki w Zalando.
Brązowe opakowania zastąpią białe
Klienci Zalando dodatkowo otrzymają swoje zamówienia w nowych opakowaniach – białe pudełka zostaną zastąpione przez brązowe. Nadal będą one wykonane z kartonu pochodzącego w 100 proc. z recyklingu, atramentu na bazie wody i kleju ze skrobi roślinnej. Zarówno pudełka, jak i papierowe torby będą utrzymane w tej samej estetyce.
Kluczowe znaczenie w dążeniu Zalando do stania się platformą zrównoważonej mody ma m.in. minimalizacja odpadów i utrzymywanie materiałów w użyciu tak długo, jak to możliwe. Przykładowo, opakowania foliowe są dużym wyzwaniem dla branży modowej, w tym także dla Zalando. Cienkie plastikowe osłonki chroniące pojedyncze przedmioty muszą być wystarczająco przezroczyste, aby umożliwić widoczność kodu kreskowego. Chronią one skutecznie produkty przed wilgocią, brudem i uszkodzeniem podczas przechowywania, transportu i dalszego obiegu. Torby foliowe Zalando wykonane są w 90 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu. Firma jednak stale poszukuje nowych możliwości zmniejszenia całkowitej ilości używanego materiału, na przykład poprzez dodatkowe złożenie produktu, by był bardziej kompaktowy
Zalando aktywnie pracuje nad oddzieleniem swojego wzrostu, a w konsekwencji większej liczby wysyłanych paczek, od wpływu na środowisko. Ostatnie osiągnięcia firmy w tym zakresie to:
● W porównaniu z 2017 r. Zalando zdołało zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z własnej działalności biznesowej o 64 proc.
● Od 2019 r. firma kompensuje emisje z własnych operacji, dostaw i zwrotów dzięki projektom ponownego zalesiania z certyfikatami Gold-Standard lub VCS, których celem jest redukcja śladu węglowego.
● W 2020 r. Zalando zużyło 53 000 ton elementów opakowań, z czego 87 proc. pochodziło z materiałów z recyklingu, a 99 proc. nadawało się do recyklingu.
● Obecnie w ramach kategorii Pre-owned prowadzony jest pilotaż zastosowania opakowań bez plastiku.