Trzy centra handlowe należące do Gemini Holding notują wyniki lepsze od rynkowych wskaźników.
Mocna pozycja galerii na lokalnych rynkach przyciąga z kolei nowe marki. W galeriach Gemini Park szykuje się seria otwarć.
Na finiszu jest też rozbudowa Gemini Park Tychy. To jedyna tego typu inwestycja retail w woj. śląskim, która realizowana jest mimo pandemii.
Gemini Holding: ruch jest spory
Chociaż powrót na właściwe tory zajmie branży retail jeszcze trochę czasu, to wiele wskazuje na to, że proces odbudowy idzie w dobrą stronę i to szybciej niż rok temu. W galeriach nie tylko odradza się footfall, ale przede wszystkim rozpędza sprzedaż.
Widać to na przykładzie trzech centrów handlowych należących do Gemini Holding – Gemini Park Tarnów, Gemini Park Tychy i Gemini Park Bielsko-Biała. Obiekty będące rynkowymi liderami we wschodniej Małopolsce, na Śląsku i na Podbeskidziu z tygodnia na tydzień zyskują coraz więcej klientów.
– Maj przyniósł mocne otwarcie, w efekcie, którego średni footfall dla trzech naszych centrów wynosił nieco ponad 83 proc., względem wyników notowanych w 2019 rok. Wskaźnik ten zrównał się z obserwowanym na rynku przez Polska Radę Centrów Handlowych. Ponadto, w trzech naszych obiektach klientów było średnio o 27 proc. więcej niż przed rokiem, co również współgra z trendem, jaki notowano na rynku – mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.
– Po majowym odbiciu, czerwiec przyniósł stabilizację wskaźników i to znów na wyższym niż przed rokiem poziomie. W rezultacie, miniony miesiąc zakończyliśmy ze średnim footfallem dla 3 centrów na poziomie blisko 83 proc. w stosunku do footfallu z 2019 r., a więc powyżej linii trendu obserwowanej na rynku – dodaje.
Ale nie tylko powrót klientów do Gemini Park to dobra prognoza. Rosną także wydatki. – We wszystkich naszych centrach notowany footfall mocno konwertuje i to już trzeci miesiąc z rzędu. Obroty są nie tylko wyższe w porównaniu do roku ubiegłego, ale także wyższe od tych, jakie obserwowaliśmy przed pandemią. To tendencja, która zdaje się nie słabnąć i która pozytywnie wpływa na naszych najemców – mówi.
Oferta sprzyja wydatkom
Wzrosty są znaczące. W czerwcu, rok do roku centrum handlowe Gemini Park Tarnów zanotowało obroty wyższe o 29 proc. w porównaniu do czerwca 2019 o 3 proc. r. Gemini Park Tychy w takim porównaniu zanotowało wzrosty odpowiednio o blisko 27 proc. i ponad 5 proc. Z kolei Gemini Park Bielsko-Biała o 17 proc. i 4 proc. Co za nimi stoi?
– Oczywiście jesteśmy beneficjentami dużego entuzjazmu, jaki pojawił się wśród konsumentów, a który wynika zarówno z sezonu letnio-wakacyjnego, dobrej sytuacji epidemiologicznej, jak również możliwości powrotu do zakupów tradycyjnych. Do tego galerie znów spełniają wszystkie swoje funkcje. Na powrót stały się miejscem spędzania czasu i rozrywki, co jest rezultatem otwarcia kin, fitness clubów i lokali gastronomicznych. To z kolei generuje dodatkowy ruch i obrót – mówi Anna Malcharek.
– W przypadku centrów Gemini Park procentuje także oferta, która odpowiada dzisiejszemu modelowi zakupów. Ta jest niezwykle kompaktowa i zróżnicowana, a przez to jest w stanie zaspokoić podczas jednego wypadu do galerii często skrajnie różne potrzeby wielopokoleniowej rodziny. Kluczowe dla wyników jest też bezpieczeństwo klienta w naszych obiektach. Wdrożone przez nas procedury, a także działania edukacyjne sprawiły, że reżim sanitarny stał się naturalnym elementem, który po prostu towarzyszy zakupom – mówi.
Wysyp otwarć i finisz rozbudowy
Ale nie tylko rosnący footfall i coraz wyższe obroty napawają Gemini Holding optymizmem. Także perspektywa nowych otwarć. Tylko w ciągu ostatnich 2 miesięcy w centrach Gemini Park zadebiutowało 6 nowych najemców – Half Price i Media Expert w Gemini Park Tychy oraz AIKO Face&Body Zone, Manzini, New York Pizza i SFD w Gemini Park Bielsko-Biała.
Holding poinformował także o kilku nowych umowach – m.in. z marką PUMA, Lee Cooper i kaes w Gemini Park Tarnów i siecią Action w Gemini Park Tychy. Ta ostatnia pojawi się w powstającej właśnie nowej części centrum. Oprócz tego, także dotychczasowi najemcy zdecydowali się na inwestycje w lokale. W Tychach w nowym koncepcie otwarte zostało CCC, z kolei w Bielsku-Białej rebranding przeszedł salon Verona, przekształcając się w Yes. W tym samym obiekcie Canal+ z wyspy przeniósł się do lokalu.
Jak zapowiada Daniel Słuchocki, Head of Lease w Gemini Holding, to dopiero początek fali otwarć. – Na finiszu są rozmowy z kilkunastoma nowymi najemcami, którzy lada moment wejdą do centrów handlowych w Tarnowie, Tychach i Bielsku-Białej, dopełniając kluczowe dla pozycji galerii segmenty tenant mixu. To efekt pracy zarówno działu leasingu Gemini Holding, jak i naszej współpracy z firmą doradczą Colliers, która od lutego wspiera nas w procesie komercjalizacji. Najbliższe tygodnie zapowiadają się więc dość intensywnie, co cieszy biorąc pod uwagę wyzwania, z jakimi wciąż zmaga się rynek retail w Polsce i na świecie – komentuje.
Wbrew rynkowym trudnościom na ukończeniu jest także rozbudowa Gemini Park Tychy. Prace wchodzą właśnie w ostatni etap. W ich efekcie, obiekt zyska dodatkowo ok. 7 tys. m kw. Powierzchnię tę wypełnią nowe sklepy i punkty usługowe, a także restauracje i największe w Tychach kino. – Komercjalizacja nowej części jest już bardzo zaawansowana, a co za tym idzie lada moment ogłosimy pierwszą pulę najemców. Oprócz sieci Action, która w nowej części zadebiutuje jeszcze przed jej otwarciem, finalizowane są właśnie rozmowy m.in. z operatorem kinowym. Oferta tego ostatniego zaskoczy naszych klientów, ale także rynek – zapowiada Słuchocki.