Operator płatności jest ważny dla 67 proc. Polaków robiących zakupy online. Dla ponad połowy badanych (56 proc.) operator płatności ma znaczenie zarówno przy kategorii, jak i cenie kupowanych produktów lub usług – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Tpay przez SW Research.
Dla 39 proc. respondentów preferowana obecność operatora przy metodzie płatności wiąże się z bezpieczeństwem transakcji.
Wśród Polaków kupujących online, 62 proc. zdarzyło się zapłacić przy odbiorze co najmniej raz. Aż 87 proc. respondentów wybierających tę metodę płatności, płaci gotówką.
Rosnące znaczenie e-zakupów
Kupując przez internet, polscy konsumenci najczęściej płacą online za odzież i obuwie, kosmetyki, sprzęt RTV, AGD i elektronikę. Z kolei kategorią produktów, po które Polacy mniej chętnie sięgają w sieci, są produkty spożywcze.
W ostatnich kilkunastu miesiącach wzrost znaczenia e-zakupów idzie w parze z upodobaniem Polaków do płatności online. Jak pokazują wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Tpay przez SW Research, aż 80 proc. deklaruje, że kupując przez internet wybiera płatności natychmiastowe. Wśród wszystkich możliwych form płatności, przez polskich e-konsumentów preferowany na pierwszym miejscu jest BLIK (71 proc.), a na drugim – karta (36 proc.). Wciąż jednak chętnie przy wizycie kuriera sięgamy do portfela po gotówkę, a niektórych produktów przez internet kupować nie chcemy.
Tpay: operator ma znaczenie
Blisko 70 proc. kupujących w sieci deklaruje, że przy realizacji transakcji istotny jest dla nich operator płatności. Jednocześnie, 38 proc. przyznaje, że powodem preferowania obecność operatora jest poczucie bezpieczeństwa transakcji. Co ważne, dla 56 proc. respondentów operator płatności ma znaczenie zarówno przy kategorii, jak i cenie kupowanych produktów lub usług, a prawie jedna trzecia (30 proc.) wskazała, że to cena kupowanego produktu lub usługi wpływa na to, że operator płatności pełni kluczową funkcję.
– Kategorią produktów, przy zakupie których wybór operatora płatności ma największe znaczenie dla Polaków, jest sprzęt RTV, AGD i elektronika (61 proc.), obuwie i odzież (56 proc.) oraz meble i wyposażenie wnętrz (51 proc.). Przy wyborze operatora jedną z najważniejszych kwestii dla e-konsumentów jest bezpieczeństwo. Co ciekawe, poczucie bezpieczeństwa nie jest tak ważne przy metodzie płatności, gdzie liczy się najbardziej wygoda i szybkość – mówi Paweł Działak, CEO Tpay, operatora płatności online.
Mimo rewolucji cyfrowej gotówka nadal w cenie
Choć dla przeważającej część Polaków faworytem spośród najczęściej wybieranych metod płatności online jest BLIK (58 proc.), to wciąż spore grono osób, zaopatrujących się w produkty i usługi przez internet, korzysta z możliwości opłaty za pobraniem – 62 proc. Polaków wybrało tę metodę przynajmniej raz. Preferowaną formą płatności okazuje się być wtedy gotówka – płaciło nią aż 87 proc., najchętniej sięgając przy tym po kosmetyki, artykuły dla zwierząt, odzież i obuwie oraz meble i wyposażenie wnętrz. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie decydują się na płatność za pobraniem? Wśród najczęściej wymienianych powodów jest bezpieczeństwo, na które wskazuje 75 proc. oraz przyzwyczajenie do takiej metody płatności – deklarowane przez 36 proc. badanych.
– W dobie pandemii znacznie bezpieczniejszą metodą są płatności bezgotówkowe, dlatego z myślą o naszych klientach, którzy mimo wszystko przyzwyczajeni są do opcji za pobraniem, wprowadziliśmy BLIK w terminalach kurierów InPost i GLS. Dzięki temu opłata za pobraniem jest bezpieczna, a kurierowi wystarczy podać kod BLIK i zaakceptować transakcję na swoim smartfonie. Myślę jednak, że dostępne technologie i spektrum możliwości mogą zacząć wpływać na zmianę upodobań części Polaków z płatności za pobraniem na rzecz właśnie płatności bezgotówkowych – podkreśla Paweł Działak.
Płatność online – najchętniej za odzież i obuwie
W pandemii wielu Polaków przekonało się do zakupów w sieci, nadając coraz większą dynamikę wzrostu sektorowi e-commerce. Jak się okazuje, badani mają swoje ulubione kategorie produktów dostępnych przez internet, za które najczęściej płacą online. W pierwszej piątce plasują się: odzież i obuwie, gry, książki i filmy, kosmetyki oraz sprzęt elektroniczny, RTV i AGD.
W ślad za rozwojem e-commerce idzie również rynek e-grocery. Tylko w ubiegłym roku, w porównaniu z 2019, przyrost sklepów internetowych z artykułami spożywczymi był największy w całej branży e-handlu i wyniósł aż 112 proc. Choć, co do zasady, przekłada się to również na zachowania zakupowe Polaków, coraz częściej zainteresowanych ofertą delikatesów online, to wciąż spora część z nich (30 proc.) przyznaje, że w ogóle nie zamawia przez internet produktów spożywczych, a wśród tych, którzy się na to decydują, 63 proc. przynajmniej raz dokonała płatności przy odbiorze, najchętniej wybierając gotówkę (85 proc.) i kartę (42 proc.). Z kolei płacąc online za tego typu artykuły, decydujemy się najczęściej na BLIKA (43 proc.). Ponadto, w przypadku osób, które robią zakupy spożywcze online, największe znaczenie ma cena produktów (17 proc.) oraz jakość (10 proc.).