Dzięki GDSN (Sieć Globalnej Synchronizacji Danych) Carrefour i dostawcy sieci oszczędzają dziesiątki tysięcy godzin rocznie. Z GDSN korzystają także klienci, którzy chcą się dowiedzieć szczegółów o produkcie.
Dane produktowe mogą mieć decydujący wpływ na wolumen sprzedaży oraz satysfakcję konsumenta. Carrefour wykorzystuje Sieć Globalnej Synchronizacji Danych GS1 (GDSN) do uproszczenia komunikacji na poziomie globalnym zarówno we współpracy z partnerami handlowymi, jak i do komunikacji z konsumentami.
Konfrontacja z danymi nie taka straszna
Do projektu GDSN Carrefour France przyłączył się aktywnie w 2006 roku. Przed wdrożeniem GDSN sieć poświęcała ok. 8-10 minut wymieniając dane z dostawcami, a cały proces wymagał co najmniej 3-4 powtórzeń. Wszystko po to, aby wypracować właściwą kartę produktową, zawierającą jednolite dane. Najpierw zintegrowano dane produktowe dla produktów spożywczych oraz produktów szybko zbywalnych spokrewnionych z branżą spożywczą. Z każdym rokiem firma Carrefour rozszerzała zasięg rozwiązania GDSN o kolejnych partnerów handlowych, koncentrując się nie tylko na większych dostawcach, ale również tych średnich i małych, by jeszcze bardziej usprawnić proces pozyskiwania danych.
– Założeniem GDSN jest konfrontacja z danymi. Dla przykładu, ustalamy z naszymi producentami konkretne atrybuty, które będą wprowadzać, gdyż te akurat są ważne dla naszych konsumentów – tłumaczy Thierry Villate z Carrefour.
Mniej pomyłek dzięki GDSN
Dziś Carrefour Francja rejestruje w swoich katalogach do 322 tys. produktów rocznie, oszczędzając dziesiątki tysięcy godzin w skali roku w porównaniu z procesem manualnym. Sieć nie musi już sprawdzać kompletności lub poprawności bazowych atrybutów na kartach 2 produktowych, bo wymiana informacji produktowych jest w wielu aspektach zautomatyzowana.
– Rozwiązanie GDSN oznacza mniej błędów człowieka. Co więcej, wcześniej za sprawą częstej wymiany danych trudno było ustalić źródło błędu. Teraz dostawcy czują się częścią procesu udostępniania danych produktowych – mówi Marina Guégan, Carrefour.
Korzysta producent i klient
GDSN wspiera kanały sprzedażowe Carrefour, udostępniając bazowe atrybuty produktowe z informacjami dotyczącymi rozmiaru, wagi czy składu, jak również dane cyfrowe: opis produktu czy jego zdjęcie. Dzięki temu klient końcowy może podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje na temat produktu. W ten sposób nowy zakres atrybutów pozwala firmie Carrefour na realizowanie założeń Programu Poprawy Jakości Żywności – Act for Food. W Polsce Carrefour Polska jest również pionierem we wdrażaniu GDSN. Projekt rozpoczął się w 2019 roku. Obecnie uczestniczy w nim ponad 50 dostawców, dużych i małych firm. W Polsce dostawcy mogą korzystać z trzech licencjonowanych katalogów GDSN, z których każdy oferuje rozwiązanie zgodne z Globalnym Modelem Danych i oczekiwaniami Carrefour. GS1 Polska na swoich stronach udostępnia wytyczne wdrożeniowe oraz materiały informacyjne.
– Od początku wspieraliśmy Carrefour w szkoleniu ich dostawców i wdrożeniu GDSN. Wśród korzyści, które najczęściej wymieniają polscy dostawcy wymienia się redukcję błędów w zamówieniach, lepsze zarządzanie zapasami oraz szybszą organizację promocji. Bardzo liczymy na to, że już wkrótce inne sieci pójdą śladem Carrefour – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska.
Business case można przeczytać TUTAJ.