Cushman & Wakefield opublikował raport pt. „2021 Global Logistics Outlook”. Raport oprócz analizy kluczowych czynników wpływających na rozwój branży logistycznej oraz dynamiki na światowych rynkach najmu przedstawia także prognozy dla tego sektora.
– Bezprecedensowy wstrząs spowodowany przez pandemię COVID-19 oraz zmieniające się zachowania konsumentów zmieniają przyszłość branży logistycznej. Wszystko poprzez obnażenie słabych ogniw globalnego łańcucha dostaw i przyspieszenie postępu technologicznego. Spowodowało to pojawienie się szeregu globalnych trendów. Determinują one nowe kierunki rozwoju sektora logistycznego – powiedział Jason Tolliver.
Jason Tolliver jest dyrektorem działu doradztwa inwestycyjnego w sektorze nieruchomości logistycznych i przemysłowych na Amerykę Północną i Południową w Cushman & Wakefield.
Cushman & Wakefield analizuje rynki: Ameryka Północna
Rynek nieruchomości magazynowych w Ameryce Północnej nadal się rozwija pomimo globalnych zawirowań spowodowanych przez pandemię COVID-19. Inne zakłócenia miały charakter lokalny. Mowa o takich zjawiskach jak huragany i pożary. Obiekty magazynowe ponownie znalazły się w gronie najbardziej odpornych rodzajów aktywów. Nowa podaż powierzchni logistycznej w Ameryce Północnej przekroczyła 35 mln mkw.. Drugi rok z rzędu przewyższy popyt, który wyniósł blisko 27 mln mkw.. Od siedmiu lat utrzymuje się on na poziomie ponad 18 mln mkw.
– Lockdowny wprowadzane w związku z COVID-19 rzeczywiście spowodowały nieznaczne spowolnienie dynamiki popytu w pierwszym półroczu w porównaniu z poprzednimi latami. Niemniej jednak, nawet to, w połączeniu z dużym wolumenem podaży, nie umożliwiło pełnego zaspokojenia potrzeb najemców. Nie przełożyło się również na znaczący wzrost wskaźników pustostanów – mówi Jason Tolliver. – Pod koniec 2020 roku wskaźnik niewynajętej powierzchni magazynowej w Ameryce Północnej wynosił 4,9 proc. i był zaledwie o 30 pb wyższy niż w roku 2019. Najniższe stopy pustostanów odnotowano w Kanadzie i stolicy Meksyku, gdzie wyniosły odpowiednio 2,5 proc. i 3,0 proc. – dodaje.
Region EMEA
– Sektor logistyczny w Europie boryka się z ograniczoną dostępnością powierzchni. Spowodowane jest to przez brak gruntów inwestycyjnych oraz rygorystyczne przepisy dotyczące planowania przestrzennego. W odróżnieniu od sytuacji sprzed globalnego kryzysu finansowego, gdy inwestycje o charakterze spekulacyjnym stanowiły ok. 80 proc. nowej podaży. Po jego zakończeniu powstawały głównie obiekty typu BTS. To doprowadziło do dużej luki podażowej na większości największych rynków logistycznych w Europie. Wraz ze wznowieniem inwestycji spekulacyjnych po zniesieniu obostrzeń związanych z lockdownem, na rynku pojawiło się więcej produktów. Uwolnił się stłumiony popyt oraz wzrosła aktywność na rynkach najmu – powiedziała Lisa Graham.
Lisa Graham jest dyrektorem działu badań rynku nieruchomości logistycznych i przemysłowych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield.
Dane na koniec ubiegłego roku wskazują na kontynuację trendu spadkowego pustostanów w większości kluczowych hubów logistycznych Europy. Wskaźniki powierzchni niewynajętej wynoszące ok. 4 proc. w Holandii i Wielkiej Brytanii oraz ok. 2 proc. w Rotterdamie, Lyonie, Pradze i Budapeszcie świadczą o dużej luce podażowej, której dotychczas nie zmniejszył wzrost inwestycji o charakterze spekulacyjnym. Ponadto rosnący popyt ze strony klientów z sektora e-commerce i operatorów logistycznych 3PL, którzy powiększają swoje powierzchnie logistyczne, zniwelował wzrost wakatów spowodowany ogłaszaniem upadłości przez niektórych najemców w roku 2020.
Region Azji i Pacyfiku
Rynek nieruchomości magazynowych w regionie Azji i Pacyfiku nadal jest w dobrej kondycji. Spośród 34 analizowanych największych rynków 15 jest uważanych za rynki wynajmującego a 6 to rynki najemcy. Pozostałych 13 określanych jest jako neutralne. Taka sytuacja w dużej mierze utrzymuje się do dziś. Tylko w Singapurze zmienia się na korzyść najemców, ale dotyczy to jedynie niektórych obszarów rynku magazynowego. To zupełne przeciwieństwo sytuacji w sektorze biurowym, w którym najemcy mogą liczyć na znacznie korzystniejsze warunki najmu.
– Stawki czynszowe za powierzchnie magazynowe rosną stopniowo od początku roku na największych rynkach w Indiach i Azji Południowo-Wschodniej – w Delhi, Ho Chi Minh City, Kolkacie, Dżakarcie i Hanoi wzrosły o ponad 2,5 proc.. Czynsze utrzymują się na dotychczasowym poziomie w Australii, natomiast wzrosły nieznacznie o 2 proc. na rynku logistycznym w Chinach z powodu zwiększonego popytu ze strony przedstawicieli sektora e-commerce, którzy zajmują dostępną jeszcze powierzchnię – powiedział dr Dominic Brown, globalny dyrektor działu badań demograficznych i dyrektor w regionie Azji i Pacyfiku, Cushman & Wakefield.
– Globalny sektor logistyczny nie tylko wykazał się odpornością w trakcie radykalnych obostrzeń wprowadzonych w pierwszym półroczu. Zyskał także na reakcji konsumentów i firm na pandemię w drugiej połowie roku. Rozwój branży e-commerce – zarówno pod względem zasięgu geograficznego, jak i oferowanego asortymentu – będzie kluczowym czynnikiem popytu na nową powierzchnię w najbliższej dekadzie – mówi Joanna Sinkiewicz, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Regionie CEE, Cushman & Wakefield.
– W świecie po pandemii wzrośnie zainteresowanie wykorzystywaniem nieruchomości w sposób umożliwiający obniżenie kosztów w całym łańcuchu dostaw oraz usprawnieniem funkcjonowania firm, które stają w obliczu takich wyzwań, jak rozwój modelu biznesowego B2C, reshoring, zarządzanie zapasami, kwestie pracownicze, transport i ESG. Wszystkie te czynniki razem będą wpływały na strategie lokalizacyjne – kończy Joanna Sinkiewicz.