W obliczu nieuchronnych zmian klimatycznych oraz rosnącej świadomości ekologicznej, europejski krajobraz regulacyjny przechodzi transformację, której celem jest stworzenie zrównoważonej przyszłości dla kontynentu. W tym kontekście, kluczowym elementem staje się Europejski Zielony Ład, który z założenia ma prowadzić Europę do neutralności klimatycznej do 2050 roku – pisze w komentarzu Maciej Marcinkowski, Dyrektor ds. Inwestycji w Lidl Polska.
Ostatnie doniesienia wskazują na konieczność rewizji jego zapisów, aby dopasować regulacje do realiów rynkowych oraz potrzeb biznesu, co pozwoli na wyrównanie szans w globalnej konkurencji. Biznes oczekuje stabilnego, przewidywalnego i jakościowego prawa, które umożliwi realizację ambitnych celów środowiskowych bez niepotrzebnego obciążania przedsiębiorców.
Stabilne prawo
Przykładem regulacji, która wymaga szczególnej uwagi, jest dyrektywa UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD), mająca na celu optymalizację zużycia energii. – W Lidl Polska popieramy inicjatywy proekologiczne, lecz wiemy, że kluczowe dla ich stosowania jest dopasowanie dyrektyw do możliwości rynku oraz inwestorów. Wyzwania związane z praktycznym wdrożeniem EPBD, takie jak instalacje fotowoltaiczne czy elektromobilność, wymagają pragmatycznych i elastycznych rozwiązań – podkreśla Maciej Marcinkowski.
W tym kontekście, Lidl Polska proponuje m.in. przedłużenie terminów transpozycji dyrektywy oraz wprowadzenie możliwości stopniowych renowacji, co umożliwi efektywniejsze dostosowanie się do nowych wymogów. – Zdecydowanie optujemy za wprowadzeniem ekwiwalentu mocowego pozwalającego na zamianę wielu niskowydajnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na wydajniejsze i szybsze ładowarki spełniające oczekiwania klientów – dodaje Maciej Marcinkowski.
Rola firm odpowiedzialnych społecznie, takich jak Lidl Polska, jest nie do przecenienia w procesie transformacji ekologicznej. Dzięki systemowemu podejściu do inwestycji ESG, Lidl Polska staje się pionierem wdrażania rozwiązań proekologicznych w branży retail. – Nasze działania, takie jak instalacja gruntowych pomp ciepła, pozwalające uniezależnić niemal 40% naszych sklepów od gazu ziemnego, czy inwestycje w odzysk ciepła i instalacje fotowoltaiczne, są przykładem, jak biznes może przyczyniać się do ochrony klimatu, jednocześnie obniżając koszty operacyjne – wyjaśnia Maciej Marcinkowski. – Słowem podsumowującym wszystkie nasze działania proekologiczne SYSTEM. Nasze rozwiązania są systemowe, a nie incydentalne, implementujemy nowoczesne technologie w naszych standardowych sklepach i standardowych centrach dystrybucji czerpiąc z tego wielowymiarowe korzyści – podsumowuje ekspert Lidl Polska.
Odpowiedź na wyzwania klimatyczne
Zrównoważony rozwój i inwestycje ESG są nie tylko odpowiedzią na wyzwania klimatyczne, ale również sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej. – Stabilne i przewidywalne regulacje, które uwzględniają realia rynkowe oraz możliwości inwestorów, są kluczem do przyspieszenia transformacji ekologicznej. W Lidl Polska widzimy bezpośredni związek między naszymi inwestycjami proekologicznymi a korzyściami ekonomicznymi, co potwierdza, że odpowiedzialność środowiskowa i sukces biznesowy mogą iść w parze – konkluduje Maciej Marcinkowski.
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy oraz w USA. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 31 krajach istnieje w przybliżeniu 12 000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 900.