Połowa firm handlowych dostosowuje swoje strategie kosztowe co kwartał, co świadczy o ich elastyczności w reagowaniu na zmieniające się warunki rynkowe. Coraz częściej strategie te uwzględniają także elementy zrównoważonego rozwoju, który bywa postrzegany jako sposób na ograniczanie wydatków operacyjnych i budowanie przewagi konkurencyjnej – wynika z badania Barometr Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind
Jednak w praktyce zrównoważony rozwój zyskuje na znaczeniu tylko tam, gdzie wspiera cele finansowe – jedynie 15 proc. firm traktuje go jako priorytet. W efekcie poprawa efektywności energetycznej, choć wciąż obecna w planach, traci na znaczeniu na rzecz działań przynoszących szybsze oszczędności.
W poszukiwaniu efektywności
Z badania Barometr Retail wynika, że połowa firm (50 proc.) weryfikuje i modyfikuje swoje strategie redukcji kosztów co kwartał, a 21 proc. czyni to wyłącznie „w razie potrzeby”. Tylko 12 proc. przedsiębiorstw decyduje się na przegląd takich działań raz na pół roku. Wyraźnym trendem jest natomiast inwestowanie w poprawę efektywności energetycznej – w 2024 roku tę metodę wdrożyło 26 proc. podmiotów. Firmy widzą tu szansę zarówno na oszczędności, jak i budowanie wizerunku odpowiedzialnych społecznie. Pozwala to nie tylko obniżyć koszty operacyjne, lecz także ograniczyć ślad węglowy. W dłuższej perspektywie takie działania mogą wzmocnić relacje z klientami i zapewnić przewagę konkurencyjną, zwłaszcza gdy świadomość ekologiczna konsumentów rośnie.
– Ideę odpowiedzialnej marki realizujemy w ramach projektu Lokalnie Odpowiedzialny, złożonego z czterech inicjatyw. Przykładem jest Energooszczędny Sklep — platforma rozwiązań ekologicznych i odpowiedzialnych środowiskowo — oraz Wybieram lokalne, zachęcająca do współpracy rodzimych dostawców i producentów. Dzięki temu redukujemy zarówno koszty energii, jak i ślad węglowy – mówi Marcin Poniatowski, Dyrektor marketingu, Członek zarządu PSH Lewiatan.
– Trzecią długoterminową inicjatywą, wspierającą odpowiedzialną markę i cele zrównoważonego rozwoju, jest Fundacja PSH Lewiatan. Z kolei w ramach czwartej inicjatywy — Urodzeni Przedsiębiorcy — edukujemy i wymieniamy się biznesowym doświadczeniem. Nadrzędnym celem jest precyzyjne łączenie potrzeb klientów i przedsiębiorców w lokalnej społeczności, co wspiera technologia oparta na PowerBI – dodaje.
Między deklaracjami a praktyką
Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, tylko 15 proc. firm deklaruje wysoki priorytet dla zrównoważonego rozwoju w ramach strategii redukcji kosztów, przy czym często uzależniają go od zgodności z celami finansowymi. Kolejne 26 proc. badanych przyznaje, że kwestie środowiskowe uwzględnia w umiarkowanym stopniu – zrównoważony rozwój jest brany pod uwagę, ale wpływ finansowy ma pierwszeństwo w podejmowaniu decyzji. Taki sam odsetek twierdzi, że zrównoważony rozwój jest rozważany incydentalnie. Niemal co ósme przedsiębiorstwo (12 proc.) przyznaje, że nie bierze pod uwagę aspektów środowiskowych w strategiach oszczędnościowych.
– Choć w ostatnich latach w ramach GK zrealizowaliśmy liczne inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju, nie uważamy, że powinniśmy je szeroko komunikować. Głęboko wierzymy, że działania proekologiczne powinny stać się normą w każdej organizacji nastawionej na długofalowy rozwój. Nasze projekty są rozwijane harmonijnie, ponieważ priorytetyzujemy je, analizując zarówno ich potencjalny wpływ na środowisko, jak i korzyści biznesowe. Dzięki temu, że te dwa aspekty są często ściśle powiązane, jesteśmy w stanie skutecznie łączyć cele ekologiczne z efektywnością operacyjną, osiągając świetne wyniki – wyjaśnia Piotr Szałaśny, Kierownik e-commerce GK Martes Sport.
Koszty i ekologia w retailu
W 2025 roku poprawa efektywności energetycznej nadal pozostanie w planach firm. Obejmuje ona wdrażanie inteligentnych systemów zarządzania oświetleniem, klimatyzacją i wentylacją, a także wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii oraz wymianę urządzeń na energooszczędne. Jednak, zgodnie z danymi z raportu, znaczenie tej strategii dla obniżenia kosztów operacyjnych spadło – w 2024 roku wynosiło 26 proc., podczas gdy w tym roku planuje ją stosować jedynie 15 proc. firm. Jednocześnie, 12 proc. respondentów dostrzega w rosnącej świadomości ekologicznej klientów szansę rozwoju. Co drugi badany skupia się natomiast na wykorzystaniu analizy danych w prognozowaniu trendów dla branży retail. Te dane wskazują na dynamiczną ewolucję priorytetów. Firmy coraz częściej postrzegają redukcję kosztów i zrównoważony rozwój jako obszary wymagające równoległego doskonalenia.
– Dane z naszego Barometru Retail pokazują, że polskie przedsiębiorstwa z branży handlowej przywiązują wciąż stosunkowo małą wagę do inicjatyw ekologicznych. Zyskiwać będą ci retailerzy, którzy obserwują trendy konsumenckie w tym obszarze i dostosowują swoje strategie. Integracja odpowiedzialnych praktyk środowiskowych z efektywnością operacyjną może przynieść firmom długofalowe korzyści – od oszczędności finansowych po wzmocnienie wizerunku – podkreśla Emil Waszkowski, Head of Strategy, Future Mind.
Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 34 ekspertów, osób decyzyjnych związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI.