W minionym roku pomimo spadku inflacji nadal dominował nastrój niepewności wśród konsumentów. Wszelkie decyzje zakupowe były podejmowane bardzo ostrożnie – pisze w komentarzu dla redakcji Omnichannelnews.pl Piotr Padalak, Dyrektor Generalny JYSK Polska.
Było widoczne spowolnienie na rynku wyposażenia wnętrz. Klienci mocno weryfikowali swoje wydatki na meble i inne produkty do domu. Remonty, przemeblowania zostały odłożone w czasie. Wpływało to na liczbę odwiedzin w sklepach, jak i realne zakupy w nich.
Wielokanałowość sprzedaży
Według badań rynkowych sprzedaż stacjonarna pozostawała najistotniejszym kanałem na rynku wyposażenia wnętrz. Największy udział sprzedaży stacjonarnej występował w kategorii akcesoriów dekoracyjnych.
Obecnie wielokanałowość sprzedaży wydaje się być koniecznym elementem w prowadzonej działalności. Klienci kupują w tych miejscach, gdzie otrzymują najkorzystniejszą dla siebie ofertę, w najlepszej cenie i standardzie obsługi. E-commerce zapewne ugruntuje swoją pozycję ważnego kanału sprzedaży detalicznej, bo dzisiaj niemal każdy detalista obecny w centrum handlowym, ma też swój sklep w internecie.
Omnichannel wspiera komunikację z klientem i pozwala zwiększać ich zaangażowanie – stąd również i my inwestujemy i rozwijamy różne platformy, formy interakcji oraz obsługi sprzedażowej.
Nowe otwarcia i modernizacje sklepów
Polska to niezmiennie jeden z głównych i największych rynków JYSK w skali globalnej.
JYSK Polska zakończył rok finansowy 2024, trwający od września 2023 do sierpnia 2024 z wynikiem 2,9 mld złotych całkowitej sprzedaży, wliczając w to eksport. Konsekwentnie rozwijana jest wielokanałowość sprzedaży, efektem czego sprzedaż w kanale online wzrosła o 15 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Natomiast sprzedaż w sklepach stacjonarnych wzrosła o 10 proc. w porównaniu do poprzedniego roku finansowego. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku, tym bardziej mamy powód do satysfakcji z osiągniętych wyników.

Obecnie sieć JYSK obejmuje 314 sklepów na terenie całego kraju. W ubiegłym roku finansowym JYSK otworzył 23 nowe sklepy, a dodatkowo 28 sklepów zostało zmodernizowanych do naszego nowoczesnego, inspirującego produktami konceptu 3.0. Interesuje nas ekspansja w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach.
Kluczowe wyzwania
Eksperci przewidują, że niepewne nastroje konsumenckie oraz nieprzewidywalność na globalnym rynku detalicznym utrzymają się jeszcze przez jakiś czas. Będą także dominowały wysokie koszty operacyjne po kilku latach wysokiej inflacji. Z drugiej strony przewiduje się również, że obecne niskie zaufanie konsumentów nieznacznie wzrośnie.
Zwiększa się sukcesywnie udział sprzedaży online, z pewnością w kolejnych latach będzie to jeszcze bardziej widoczne.
Rozwój strategii wielokanałowości staje się niezbędny do osiągnięcia sukcesu. Wiele osób wyszukuje produkty za pośrednictwem mediów społecznościowych, a następnie weryfikują stacjonarnie, bądź w sklepach internetowych.
W zakresie rozwoju komunikacji omnichannel na znaczeniu będzie zyskiwać automatyzacja marketingu i sztuczna inteligencja.
Autorem komentarza jest Piotr Padalak, Dyrektor Generalny JYSK Polska.