Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w listopadzie 2024 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 111,294 mld PLN. Okazały się one o 0,8 proc. niższe niż w październiku oraz o 2,5 proc. wyższe niż w listopadzie roku 2023.
Wedle szacunków 75,2 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 83,693 mld PLN. Była ona o 0,7 proc. niższa niż w październiku i o 3,4 proc. wyższa niż przed rokiem.
Czy to koniec listopadowego boomu na e-sprzedaż?
Obroty w e-handlu w listopadzie 2024 roku stanowiły 10,7 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (83,693 mld PLN) i osiągnęły wartość 8,955 mld PLN. Były one o 16,7 proc. większe niż w październiku. Wzrost miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 6,0 proc. niższe niż przed rokiem.
– Listopad od lat był jednym z dwóch kluczowych sezonów dla e-sprzedaży, obok wiosennych wzrostów. Jednak w 2024 roku internetowy handel nie wzmocnił swojej pozycji w sprzedaży detalicznej. Mimo że wartość e-handlu w listopadzie wzrosła o ponad miliard złotych w porównaniu z październikiem (o 16,7 proc.), to w ujęciu rocznym spadła o 6 proc.. Dla kontrastu, handel detaliczny ogółem zanotował wzrost o 3,4 proc. rok do roku – mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej. – Tendencja ta potwierdza, że szczyt listopadowego handlu online, osiągnięty w 2020 roku, stopniowo się wypłaszcza. W 2024 roku wzrost wartości e-sprzedaży w listopadzie (miesiąc do miesiąca) był procentowo najniższy od pięciu lat – dodaje.
Listopadowa sprzedaż online wzrosła w większości kategorii analizowanych przez GUS w porównaniu z październikiem. Największy wzrost procentowy odnotowano w kategorii „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (ponad 31 proc.). Jednak w ujęciu rocznym wyniki tej kategorii były gorsze o 31 mln zł w porównaniu z listopadem 2023 roku. Po raz pierwszy od kilku lat sprzedaż żywności online osiągnęła w listopadzie tak słabe rezultaty.
Spadki w ujęciu rocznym dotknęły również inne kluczowe kategorie:
- Tekstylia, odzież i obuwie: minus 89 mln zł,
- Prasa, książki i wyspecjalizowane sklepy: minus 103 mln zł.
Natomiast stabilne wyniki utrzymano w takich segmentach jak:
- Farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny (ok. 12 milionów mniej niż rok temu),
- Meble, RTV i AGD (2 miliony więcej niż w listopadzie 2023 r.).
Jedynie dwie kategorie zanotowały wyraźny wzrost rok do roku:
- Pozostałe: o 145 mln (+17,8 proc.),
- Pojazdy samochodowe, motocykle i części: o 38 mln (+84,6 proc.)