Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej pod tytułem „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” 2024 wynika, że 70 proc. wszystkich zakupów w Polsce odbywa się w Internecie. Co ważne co trzeci Polak (37 proc. Konsumentów) deklaruje, że cyfrowo kupuje przynajmniej raz w tygodniu – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
E-commerce jest siłą transformującą nawyki konsumenckie i podbijającą oczekiwania nabywców. Polki i Polacy w Internecie wybierają artykuły z działów: moda, elektronika, artykuły wyposażenia domu, ale też: żywność, chemia domowa, leki. Tak złożony koszyk zakupów odpowiada zawartości wózka w supermarkecie. Aż 48 proc. badanych potwierdza, że uzupełnia lodówkę w sieci; jeszcze przed pandemią kategoria e-grocery stanowiła niecałe 5 proc. internautów.
Koszyk zalet
Strategie omnicommerce są coraz bardziej istotne w biznesie, ponieważ konsumenci wymagają płynnych przejść między zakupami online i offline. Te dwa światy się przenikają , a nabywcy oczekują wymiernych korzyści, np. niższych cen, promocji czy wygodnych opcji dostawy. To kreuje szanse dla firm MŚP, które decydują się na cyfryzację. Jej stopień zaawansowania powinien określić zarząd. Cyfrowych narzędzi jest pod dostatkiem. AI, cloud computing czy CRM umożliwiają automatyzacja procesów.
Technologia daje usprawnienia operacyjne: wydajność zaplecza, zsynchronizowaną logistykę i zarządzanie zapasami, ujednolicone systemy płatności i sprawne ewentualne. zwroty. To, na co warto zwrócić uwagę to znaczenie analizy danych zbieranych przez firmę, w celu zrozumienia konsumentów i integrację ich profili we wszystkich kanałach. Dzięki temu firmy mogą nanopersonalizować marketing i działania promocyjne.
Cyfrowe pole działania
Z raportu „Omni-commerce” opracowanego przez e-Izbę wiemy też, że około 40 proc. małych i średnich firm już opracowało strategię cyfrową. Jest to fundament transformacji biznesu. Pozwala skuteczniej konkurować i reagować na potrzeby rynku. Równocześnie daje podstawę do wglądu w najnowsze rozwiązania technologiczne i ich implementację.
Niekoniecznie musi to być droga, którą firma podąży w pojedynkę. E-Izba w ramach nowo powstałego „Think Tanku: Cyfrowe MŚP” wspiera sektor MŚP przez wspólne określanie potrzeb i wyzwań dotyczących cyfrowego rozwoju. Firmy otrzymują tu pomoc w projektach pilotażowych przez dostęp do zasobów i finansowania, dzięki czemu stają się bardziej rozpoznawalne w ekosystemie e-commerce oraz na szerokim rynku.
W całej gospodarce tempo cyfryzacji ma ogromne znaczenie dla zapewnienia odporności i wzrostu sektora MŚP. Dlatego to grono eksperckie współpracuje z sejmową Komisją Cyfryzacji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii, a także Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
Potencjał sojuszu
E-Izba jest też aktywnym rzecznikiem praw małych i średnich przedsiębiorstw na rynku krajowym i europejskim. Jej zespół prawny wypracował ponad 100 stanowisk, które miały realny wpływ na funkcjonowanie biznesów. Najnowsze dyrektywy UE dotyczące odpadów zwracają uwagę na możliwość modulowania opłat rozszerzonej odpowiedzialności producenta przez kryteria niezwiązane z wpływem środowiskowym. Nie jest to w pełni akceptowalne przez biznes online.
Autorką komentarza jest Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.