Zmiany napędzane przez postęp technologiczny, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz ewoluujące oczekiwania konsumentów wyznaczyły nowe kierunki rozwoju branży retail. Rok 2024 był kluczowym okresem dla polskiego rynku. Jak wskazują dane Polskiej Rady Centrów Handlowych za I połowę roku, odnotowano wzrost odwiedzalności centrów handlowych, jak również wzrost obrotów, co potwierdza rosnącą rolę tradycyjnych formatów w zintegrowanych strategiach omnichannel. – pisze w komentarzu dla Omnichannelenws.pl Anna Stawczyk, Dyrektor Centrum Handlowego Galeria Słoneczna, White Star Real Estate.
Jednym z najważniejszych trendów mijającego roku był dalszy rozwój tej strategii wśród sieci handlowych. Widzimy, że granica między sprzedażą online i offline staje się coraz bardziej płynna, co wymusza na właścicielach obiektów handlowych dostosowanie infrastruktury i usług do nowej rzeczywistości.
Nowe technologie i działania w zakresie ESG
Trend rozwoju technologicznego w branży retail coraz bardziej się umacnia: powstają nowe aplikacje mobilne, pozwalające na lepszą personalizację oferty oraz usprawnienie obsługi klienta. Kasy samoobsługowe i systemy skanowania produktów pozwalają klientom na szybsze i bardziej efektywne zakupy, eliminując konieczność stania w kolejkach. Coraz więcej firm testuje model phygital, łączący świat fizyczny i cyfrowy, choćby w opcji click & collect.
Równie ważnym aspektem była rosnąca rola aspektów ESG. W White Star Real Estate nie są one jedynie dodatkiem do strategii – to jej fundament. Działamy w przekonaniu, że zrównoważony rozwój to nie tylko odpowiedzialność społeczna, ale również wymierna korzyść biznesowa. Potwierdzają to dane wskazujące na wzrost odwiedzalności w obiektach spełniających najwyższe standardy ekologiczne i lepsze wyniki operacyjne.
Obiekty handlowe dostosowują się do oczekiwań konsumentów
Analizując prognozy dla 2025 roku, spodziewamy się, że polska branża retail nadal będzie się rozwijać w kierunku konceptów mixed-use. Na przykładzie naszego flagowego projektu – Elektrowni Powiśle widzimy, że obiekty łączące funkcje handlowe, gastronomiczne, biurowe, usługowe i rozrywkowe odpowiadają na zmieniające się oczekiwania klientów i z roku na rok są chętniej odwiedzane. Zauważalne jest też zainteresowanie tego typu formatami wśród deweloperów i inwestorów.
Zarządzana przez White Star Real Estate Galeria Słoneczna w Radomiu o powierzchni 43 tys. GLA tylko w okresie od września 2024 powiększyła grono najemców o 5 nowych marek: Kamalion, Vezzi, Tchibo, Starbucks oraz Woolworth, który zajął lokal o powierzchni 960 mkw. Obecnie prowadzimy negocjacje z kilkoma kolejnymi znaczącymi markami o międzynarodowym zasięgu. Potwierdza to, że zainteresowanie centrami handlowymi zarówno ze strony przedsiębiorców, jak i klientów nie osłabło, wbrew prognozom z czasów pandemii COVID-19.
Trend „linked lives”
Centra handlowe były i nadal pozostają cenione za komfort, jaki oferują swoim klientom. Inwestujemy w atrakcje zarówno dla najmłodszych, takie jak bezpłatne place zabaw, jak i dla dorosłych, m.in. kina, kluby fitness czy spotkania z ekspertami, takimi jak lekarze, dietetycy i styliści. Ogromne znaczenie mają także bezkontaktowe przestrzenie wspólne, w tym sanitariaty zaprojektowane zgodnie ze strategią ESG, które sprawiają, że czas spędzany w centrum handlowym jest zarówno przyjemny, jak i bezpieczny.
Rozwijający się trend „linked lives” podkreśla potrzebę hybrydowych społeczności, które łączą aspekty fizyczne i cyfrowe. Marki mogą wspierać te relacje poprzez organizowanie wydarzeń lokalnych czy tworzenie platform online. Konsumenci preferują produkty i usługi wspierające środowisko, co zmusza branżę retail do inwestowania w energooszczędne technologie oraz lokalne inicjatywy wspierające społeczności. W Galerii Słonecznej zauważyliśmy tę zależność i podejmujemy działania na rzecz wzmacniania więzi społecznych i pomocy społeczności lokalnej. Strategię tę będziemy rozwijać w kolejnych latach.
Doskonałym przykładem integracji rzeczywistości fizycznej i wirtualnej jest dobrze zaprojektowana aplikacja mobilna. W Galerii Słonecznej wdrożyliśmy program lojalnościowy, który zdobył pierwsze miejsce w kategorii Customer Loyalty Activities podczas XV PRCH Retail Awards. Nasza aplikacja umożliwia klientom zapoznanie się z ofertą naszych marek i ich produktami, co skutecznie buduje świadomość marki. Trend „linked lives” wyznacza przyszłość dla centrów handlowych, a my jesteśmy gotowi, by tę przyszłość współtworzyć.
Zwiększyć konkurencyjność sektora
Jednocześnie jednym z kluczowych wyzwań pozostaje optymalizacja kosztów operacyjnych. W ciągu ostatnich pięciu lat sektor detaliczny zmagał się z rosnącą inflacją, wzrostem kosztów wynagrodzeń, pandemią COVID-19 oraz napięciami geopolitycznymi. Bieg tych zdarzeń zmusza zarówno właścicieli, jak i najemców do szukania rozwiązań, takich jak instalacje fotowoltaiczne, automatyzacja procesów czy wykorzystanie inteligentnych systemów zarządzania budynkami (BMS). Zgodnie z raportem McKinsey & Company „State of Retail 2024 – Europe: Transition and transformation in nongrocery retail”, prognozuje się, że to właśnie inwestycje w zrównoważone technologie oraz efektywność energetyczną będą kluczowym czynnikiem kształtującym konkurencyjność sektora.
W 2025 roku planujemy kontynuować rozwój inwestycji koncentrujących się na aspektach ESG. Naszym celem jest dostosowanie ich do lokalnych potrzeb, rozwój usług, wspieranie najemców w implementacji strategii omnichannel oraz wykorzystanie nowych technologii. Z naszej perspektywy kluczem do sukcesu będzie synergia między innowacyjnością a odpowiedzialnością, zarówno wobec środowiska, jak i klientów. Wierzymy, że dzięki elastyczności i otwartości na zmiany branża retail ma przed sobą obiecującą przyszłość.
Autorką komentarza jest Anna Stawczyk, Dyrektor Centrum Handlowego Galeria Słoneczna, White Star Real Estate.