W segmencie centrów handlowych w mijającym roku nie nastąpiły większe zmiany. Rynek charakteryzuje się dojrzałością i stabilną podażą powierzchni handlowej. Popyt ze strony najemców na lokale jest znaczący, o czym świadczy niski wskaźnik pustostanów – na koniec trzeciego kwartału 2024 roku w największych aglomeracjach był na poziomie 3,3% (dane Colliers) – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Agata Sekuła, członkini zarządu ds. inwestycji i komercjalizacji nieruchomości, EPP.
Aktywność najemców widać w portfelu zarządzanym przez EPP – w mijającym roku sfinalizowaliśmy duże najmy m.in. HalfPrice w Galerii Echo o powierzchni ok. 3000 mkw., Peek & Cloppenburg na 1900 mkw. w szczecińskim Galaxy, JULA w Power Park Kielce o powierzchni ponad 1700 mkw., czy Sports Direct w M1 Zabrze o metrażu blisko 1400 mkw. Marka Action zaś rozgościła się w kilku naszych lokalizacjach: w Pasażu Grunwaldzkim na ponad 900 mkw., w Galerii Młociny również otworzyli salon o powierzchni blisko 900 mkw., a także w Power Park Olsztyn na ok. 1060 mkw.
Szereg debiutów na rynku
Na rynku najemców również doszło do szeregu debiutów. Sklepy stacjonarne uruchomiły takie marki modowe jak: ARKET, JACK & JONES czy Made by Society, z akcesoriami i biżuterią: BVLGARI, Tissot i TAG Heuer oraz elektroniką – Dreame. W segmencie F&B zaczęły działać: sieć piekarni LUCA, craft bar Veselka, Rebernia oraz Greek House. Pojawił się też na polskim rynku nowy value retailer – MR.DIY. Po blisko dekadzie na polski rynek wrócił GAP. Jednocześnie sieci handlowe z różnych segmentów zaprezentowały nowe koncepty, np. MediaMarkt Xpress, Decathlon Easy czy dyskontowy format ATAC Hiper Discount by Auchan.
Obserwujemy również stawianie na synergię sprzedaży offline i online – w tym kontekście warte podkreślenia jest wejście Answear.com do świata handlu stacjonarnego. Ponadto Grupa CCC, poza zapowiedziami rozwoju formatów CCC, HalfPrice i eobuwie.pl planuje debiuty nowych marek: Worldbox i Boardriders.
Mniejsi retailerzy borykają się z wieloma problemami
Podczas gdy duże sieci dynamicznie się rozwijają, mniejsze przedsiębiorstwa mierzą się z niesprzyjającymi warunkami. Jako największy zarządca centrów handlowych w Polsce z uwagą przyglądamy się trudnościom marek ze średniego segmentu oraz butików, które na rynku kształtowanym przez konsumentów wrażliwych cenowo, są wypierane przez sieci off-price i value retailers. Bezpośredni wpływ na to ma kurczenie się siły nabywczej klasy średniej.
Łączy się to również z ważnymi zjawiskami w obszarze komercjalizacji powierzchni w centrach handlowych. Z jednej strony obserwujemy ograniczanie powierzchni sprzedażowej przez najemców z sektora spożywczego czy elektroniki, a z drugiej konsolidację mniejszych metraży zajmowanych przez małe formaty modowe na potrzeby dużych najmów, zwłaszcza ze strony polskich sieci handlowych oraz dyskontów.
Generacja Z stawia na personalizację
W tym roku rynek nowych otwarć zdominowały parki handlowe. To właśnie one dostarczyły do końca III kw. 2024 roku 95% nowej powierzchni handlowej.
Zmiany zachodzą też na rynku konsumenta. Wśród kupujących umocniła się Generacja Z, która w ciągu ostatnich lat zdążyła zdobyć własny kapitał i aktualnie poszukuje w zakupach doświadczeń, oczekuje inkluzywności oraz natychmiastowego odpowiadania na jej potrzeby. Pragnienie personalizacji to dla branży handlowej nie tylko wyzwanie, ale także szansa na zbudowanie lojalności młodych konsumentów. Generacja Z szuka marek i miejsc podzielających jej wartości, tu przykładem jest brand Rituals. Tego typu koncepty przyciągają młodych, oferując holistyczną koncepcję, łączącą zakupy, doświadczenia i zrównoważony styl życia.
Czas modernizacji obiektów handlowych
Ponad 2/3 nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce ma więcej niż 10 lat, dlatego przyszły rok i kolejne zapowiadają się jako okres inwestycji w modernizacje i przebudowy istniejących obiektów. Będą to zmiany architektoniczne, skupiające się na dopasowaniu powierzchni do zmian na rynku najemców, unowocześnianiu designu, zwiększaniu dostępności, a także rozwijaniu funkcji rozrywkowej. W portfelu EPP zmiany przebiegają podobnie. W 2025 roku otworzymy rozbudowany park handlowy przy Galerii Twierdza w Kłodzku, a w kończącym się roku rozszerzyliśmy oferty naszych obiektów o funkcję rozrywkową, m.in. w Galerii Sudeckiej czy King Cross Marcelin, gdzie otwarta została największa w Wielkopolsce kręgielnia. Warto również podkreślić, że poznańskie centrum przeszło też dużą modernizację poprawiającą efektywność energetyczną obiektu.
Oczekiwania związane z 2025 rokiem pozostają ostrożne. Inflacja ma się wprawdzie ustabilizować, ale jej wpływ na koszty operacyjne i nastroje konsumenckie będzie nadal odczuwalny, szczególnie biorąc pod uwagę prognozy jej spadku bliżej drugiej połowy 2025 roku. Wpływać to będzie na siłę nabywczą i wybory zakupowe konsumentów. Dla części marek będzie to jednak okazja do rozwoju i umocnienia pozycji na rynku.
Autorką komentarza jest Agata Sekuła, członkini zarządu ds. inwestycji i komercjalizacji nieruchomości, EPP.