Rok 2025 przyniesie istotne zmiany technologiczne w e-handlu, wymagające od firm odpowiedniego przygotowania. Aby sprostać tym wyzwaniom, firmy muszą nieustannie monitorować zachowania i potrzeby użytkowników, dostosowując swoje produkty cyfrowe do zmieniających się trendów i technologii.
28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie Europejski Akt o Dostępności (EAA), nakładający na przedsiębiorstwa obowiązek dostosowania produktów cyfrowych do nowych standardów dostępności. Warto rozpocząć prace z wyprzedzeniem, gdyż gotowe narzędzia typu overlay często nie spełniają wymogów EAA, narażając firmy na kary sięgające nawet 500 000 euro.
Rosnące zagrożenie cyberatakami w Europie
Wzrost liczby cyberataków stanowi kolejne wyzwanie. W pierwszym kwartale 2024 r. odnotowano 28 proc. wzrost ataków na świecie w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, a w Europie wzrost ten wyniósł aż 64 proc.. Dlatego kluczowe jest wzmocnienie zabezpieczeń produktów cyfrowych.
Pojawienie się przeglądarek opartych na sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, wymaga optymalizacji treści i struktury sklepów internetowych, aby były one lepiej indeksowane i prezentowane w wynikach wyszukiwania AI. Na znaczeniu w e-commerce zyskują też technologie wirtualnej rzeczywistości (VR). Według prognoz, globalny rynek VR wzrośnie o 15 proc. rok do roku, stwarzając nowe możliwości prezentacji produktów i interakcji z klientami.
Szybka dostawa to priorytet
Poprawa logistyki jest kluczowa dla konkurencyjności. Szybkość dostawy stanowi decydujący czynnik dla 41 proc. klientów przy wyborze sklepu internetowego. Dlatego integracja z systemami ERP w celu usprawnienia procesów logistycznych jest niezbędna.
Autorem komentarza jest Jerzy Kozyra, CEO w Ambiscale.