Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wzrosły w październiku 2024 r. o 5,3 proc. w porównaniu do października 2023 r. Wzrost obrotów o 6,7 proc. odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły 6,3 proc.. Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 3,9 proc.. Jedynie najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA) odnotowały niewielki spadek obrotów o 0,8 proc..
Największy wzrost obrotów, o 23,9 proc., odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 12,2 proc., a w kategorii restauracje i kawiarnie wzrost obrotów wyniósł 9,6 proc..
– W październiku 2024 r. obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych dynamicznie rosły, szczególnie w największych obiektach i największych miastach, jak Warszawa, Kraków i Wrocław. Były one o 5,3 proc. wyższe niż rok wcześniej, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wzrost wyniósł 2,3 proc.. Dane te potwierdzają, że wrześniowe, słabsze wyniki miały charakter sezonowy i wynikały z jednostkowych zdarzeń – ocenia Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Październikowa poprawa wskaźników
– Najważniejszą, pozytywną informacją w odczytach październikowych jest to, że są one lepsze niż wrześniowe. Oznacza to, że słaby handlowo wrzesień nie zapoczątkował negatywnego trendu dla branży wyrażonego spadkami sprzedaży. Naturalnie zwracają uwagę delikatne spadki w małych obiektach, a w dużych obiektach oczekiwalibyśmy wzrostów co najmniej, jak w średnich. Czekamy na wyniki grudniowe, które powinny być lepsze i pozwolą na całościową ocenę roku 2024. – mówi Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w październiku 2024 r. o 0,5 proc. wyższa od tej z października 2023 r. Największą dynamikę wzrostu odwiedzalności odnotowano w największych miastach, w Łodzi i Wrocławiu.
Utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. W październiku był on o 1,6 proc. wyższy niż w październiku 2023 r.
***
PRCH Turnover Index – jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38 proc. rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, od 2008 r. nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.
PRCH Footfall Density Index jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Nieprzerwalnie od 2008 r. nad gromadzeniem, weryfikacją i analizą danych o odwiedzalności czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98 proc.. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38 proc. rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.