Według najnowszych danych GUS w listopadzie 2024 r. w porównaniu z listopadem 2023 r. odnotowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 6,0 proc.).
Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się w listopadzie 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 11,7 proc. do 10,7 proc. (na koniec października wynosił 9,1 proc.).
Najnowsze dane komentują eksperci Univio i BaseLinker.
Sebastian Błaszkiewicz – Head of Sales Excellence w Univio
Rosnący z roku na rok dystans konsumentów do wyprzedaży i promocji w trakcie peaków zakupowych jak Black Friday, Cyber Monday oraz Black Week, nie przeszkadza im w intensyfikacji zakupów w tym okresie – jak w połowie listopada podała firma PayPo 55 proc. biorących udział w jej badaniu klientów odkłada część zaplanowanych wydatków specjalnie na tę okazję, co oznacza, że konsumenci z wyprzedzeniem planują zakupy i robią je z wykorzystaniem listy produktów do „upolowania”. W związku z tym podejściem nawet tegoroczne rabaty rzędu 10-15 proc. mogły być dla nich atrakcyjne.
Takie były założenie. A jak było naprawdę w listopadzie? Wartość Baselinker Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, za ten miesiąc była praktycznie identyczna jak w październiku. Potwierdza to obserwację, według której okres przedświątecznych zakupów wydłuża się i zaczyna już w październiku. Do tego rodzimy konsument kupuje częściej, ale przy mniejszej średniej wartości jego koszyka. Znaczenie miało też to, że Cyber Monday, w który zwykle dochodzi do największych zakupów sprzętu elektronicznego, w tym roku miał miejsce dopiero w grudniu. Wg analizy Nosto na próbie ponad 100 mln witryn internetowych tegoroczny tzw. Cyber Weekend (okres od Black Friday do Cyber Monday) dał w ujęciu rocznym prawie 15-proc. wzrost ruchu, 4-proc. wzrost sprzedaży i podobny wzrost średniej wartości zamówienia. Warto zwrócić także uwagę, że od strony technicznej (wydajność system, przygotowanie do wzrostu liczby odwiedzających i zamówień) operatorzy platform są z roku na rok coraz lepiej przygotowani. Mało już mówi się o problemach z dostępnością sklepów internetowych. Obecnie coraz bardziej krytyczne stają się kwestie cyberbezpieczeństwa.
Co w 2025 r.?
Końcówka obecnego roku sugeruje stopniowe poprawianie się nastrojów konsumenckich i sytuacji w handlu. Wg najnowszego odczytu wskaźnika BWUK publikowanego przez GUS w grudniu 2024 r. nastroje polskich konsumentów uległy poprawie w stosunku do listopada. Natomiast w całym 2024 r BWUK był o 12,3 pkt. proc. wyżej niż w 2023, osiągając średnią wartość -14,0 punktu. W przypadku sprzedaży internetowej, jej wzrosty rok do roku wskazują stały, liniowy rozwój polskiego e-commerce, który, także w oparciu o analizę sentymentu wśród konsumentów, będzie w ocenie wielu ekspertów kontynuowany w 2025 r.
*****
Emil Walczak, dyrektor ds. wdrożeń i kluczowych klientów w BaseLinker:
Polski e-commerce w dalszym ciągu jest jednym z najmocniejszych w Europie: zarówno jeśli chodzi o sprzedaż online w ogóle, jak i sprzedaż cross-border. Polscy sprzedawcy mogą spokojnie konkurować ze sprzedawcami na innych rynkach zarówno ceną, jak i jakością produktów. Patrząc na wyniki handlu w Polsce, warto zwrócić uwagę, że w tym roku Cyber Monday wypadł na początku grudnia, co miało wpływ na niższą średnią wartość koszyka w listopadzie – Cyber Monday to przecież dzień, w którym tradycyjnie kupujemy najwięcej w kategorii elektronika, co wpływa na wysokość koszyka.