Bogata historia Galerii Sfera i lokalizacja w centrum Bielska-Białej sprawiają, że nasz obiekt jest nieodłączną częścią miasta, a także najbardziej znanym i najczęściej odwiedzanym centrum handlowym w regionie – podkreśla w komentarzu dla OMnichannelnews.pl Anna Waluś, Dyrektor Galerii Sfera.
Rok 2024 to czas intensywnego rozwoju oferty leasingowej, skierowanej do klientów ze zróżnicowanych grup docelowych. Wśród nowych sklepów znalazły się Jack Wolfskin, lider w branży odzieży outdoorowej, oraz LILOU, marka eleganckiej biżuterii personalizowanej. Kamalion, Aurum-Optics i Homla poszerzyły ofertę handlową w kategoriach: akcesoria, health & beauty oraz dom i wnętrze. Oferta gastronomiczna została wzbogacona o restauracje Thai Express, Kebaya i Big Boba, przyciągające miłośników kuchni z całego świata.
Wszystkie te inicjatywy przekładają się na wyniki badań marketingowych z 2024 roku, które pokazują, że Galeria Sfera jest ceniona za obecność ulubionych marek, miłą atmosferę, różnorodną ofertę gastronomiczną czy interesującą architekturę. W porównaniu z badaniem z 2019 roku Sfera mocno zakorzeniła się w świadomości potencjalnych klientów – jest wymieniana przez 77% respondentów jako marka „top of mind”, co daje jej najwyższy wynik w regionie wśród centrów handlowych.
Działania z zakresu ESG
Galeria Sfera wyróżnia się również zaangażowaniem w działania ESG. Strategia „Spleciona z Tobą” skupia się na współpracy z lokalnymi partnerami i realizacji projektów odpowiadających na potrzeby mieszkańców. Galeria kolejny rok z rzędu zdobyła certyfikat BREEAM z wynikiem Excellent, co podkreśla nasze działania w zakresie ochrony planety. Wdrażamy technologie takie jak system zarządzania BMS, optymalizacja zużycia wody i energii czy skuteczny recykling odpadów.
Wśród inicjatyw z mijającego roku warto wyróżnić Letnią Scenę Sfery – cykl koncertów organizowany od 13 lat, który dwa lata temu, dzięki współpracy z miastem i Bielskim Centrum Kultury, został włączony do projektu „Jedno miasto – cztery sceny!”, realizowanego pod hasłem „Dumni z BB” pod patronatem prezydenta Jarosława Klimaszewskiego. Projekt został nominowany do konkursu PRCH Retail Awards 2024 w kategorii „Wydarzenie roku”, co świadczy o sukcesie i rozpoznawalności imprezy w samej branży. Wydarzenie było też częścią starań miasta o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029, które aktywnie wspieraliśmy i promowaliśmy. Bielsko-Biała zakwalifikowała się do ścisłego finału konkursu i ostatecznie otrzymała tytuł Polskiej Stolicy Kultury 2026.
Za priorytet uznajemy także zwiększanie świadomości ekologicznej i wspieranie lokalnych inicjatyw. Dzięki współpracy z Fundacją Ekologiczną ARKA organizujemy akcje „Żyjące książki” i „Pluszaki ratują zwierzaki”, które wspierają placówki lokalne oraz pomagają co roku około 2000 dzieci i zwierzętom. Projekty obejmują również tworzenie „żyjących biblioteczek” z materiałów z recyklingu – biblioteczki trafiają później do wybranych domów dziecka.
Wspierać najemców i odpowiadać na potrzeby klientów
Oceniając obecne wyzwania rynku, widzimy rosnące koszty, wynikające m.in. z wyższej płacy minimalnej czy inflacji, które bezpośrednio wpływają na funkcjonowanie naszych najemców oraz ich zdolność do utrzymania rentowności. Kluczowe będzie dostosowanie strategii operacyjnych, obejmujących efektywne rozwiązania wspierające, które pozwolą najemcom lepiej radzić sobie w wymagających warunkach rynkowych. Dalsze wsparcie partnerów poprzez doradztwo i optymalizację procesów pozostaje naszym priorytetem, abyśmy mogli wspólnie sprostać wyzwaniom.
Z optymizmem patrzymy na pozytywne trendy odwiedzalności i obrotów, które wskazują na rosnącą wartość naszej oferty i doświadczeń zakupowych. W roku 2025 planujemy wprowadzenie nowych mocnych marek – liderów w swoich branżach, co dodatkowo wzmocni pozycję Galerii Sfera w regionie. W planach mamy także modernizacje – unowocześnienie toalet czy strefy foodcourtu – oraz stworzenie specjalnej przestrzeni dla młodzieży, by odpowiedzieć na potrzeby tej grupy. Widzimy, że nasze wysiłki są doceniane przez Klientów, więc trudno o lepszą motywację.
Autorką komentarza jest Anna Waluś, Dyrektor Galerii Sfera.