Wśród nowych inwestycji otwartych w tym roku, przeważały parki handlowe. W 2024 powstały zarówno mniejsze obiekty typu convenience, jak i obiekty o powierzchni ponad 20,000 m², z wiodącą ofertą mody, takie jak OTO Park w Koszalinie (38,000 m²), BIG Ostróda (27,000 m²), czy BIG Gorzów Wielkopolski (25,000 m²). Parki te mogą konkurować z istniejącymi galeriami handlowymi, oferując nowe marki i typy oferty. Ciekawym przykładem jest również wybudowanych przez Nhood dla Ceetrus Polska park handlowy przy CH Auchan Mikołów. Obiekt ten uzupełnił ofertę istniejącego centrum i zwiększył atrakcyjność destynacji -pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Anna Wysocka, New Business Development Director w Nhood Services Poland,
Wysoka dynamika wśród nowych najemców miała pozytywny wpływ na rynek obiektów handlowych. Nowe sklepy otworzyły takie marki jak m.in. Arket, Tissot, Dreame, Kamalion, TAG Heuer oraz MR DIY, która swój drugi sklep w Polsce otworzyła w zarządzanej przez Nhood Galerii Bronowice. Nowi gracze reprezentują zróżnicowaną półkę cenową oraz różne branże: modę (Jack & Jones, GAP, Made by Society), akcesoria i biżuterię (House of Diamonds), artykuły gospodarstwa domowego (Dreame) oraz gastronomię (Rebernia, Greek House, NEON). Nowe otwarcia odbywały się zarówno poprzez partnerów franczyzowych, jak i bezpośrednio, co wskazuje na pozytywną ocenę potencjału polskiego rynku.
Strategia ESG i nowinki technologiczne
W 2024 roku sektor obiektów handlowych w Polsce musiał zmierzyć się z kluczowymi zagadnieniami związanymi z ESG takimi jak wdrażanie energooszczędnych technologii oraz minimalizacja emisji CO2, zarządzanie odpadami i recykling, CSR, transparentność i odpowiedzialność w łańcuchu dostaw, ochrona bioróżnorodności, raportowanie ESG. Ten rok pokazał jednak bardzo wyraźnie, że ESG, mimo że może wydawać się przykrą koniecznością, stwarza dla właścicieli i zarządców, takich jak Nhood, od lat wdrażających zarządzanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem, przestrzeń do optymalizacji, ograniczenia kosztów eksploatacyjnych oraz silniejszego osadzenia obiektów w lokalnych społecznościach
Wraz z postępującym rozwojem nowych technologii w 2024 roku pojawiły się wpływające na doświadczenia zakupowe nowinki w zakresie strategii omnichannel. Coraz powszechniejsze jest użycie AI, integracja kanałów sprzedaży oraz wzrost popularności social commerce. Warto podkreślić, że wiele z narzędzi omnichannelowych jest również wykorzystywana przez obiekty handlowe, a e-commerce w Polsce, którego udział w ostatnim miesiącu wyniósł nieco ponad 9%, nie stanowi zagrożenia dla handlu tradycyjnego, a wręcz może stymulować wzrost odwiedzalności i obrotów.
Analizujemy lokalizacje pod parki handlowe
Rok 2025 będzie kolejnym pod znakiem realizacji parków handlowych. Aż 70% nowej podaży będzie zrealizowana właśnie w tym segmencie. Również nasza firma, po ogromnym sukcesie, jakim było otwarcie Parku Handlowego w Mikołowie, będzie analizowała kolejne lokalizacje na tego typu inwestycje. Rozwijanie segmentu parków handlowych jest istotnym elementem strategii zarządzanego przez nas portfela, ponieważ pozwala na wzmacnianie pozycji obiektów, wzrost wartości oraz dostosowanie oferty do lokalnych potrzeb. W 2025 roku Nhood będzie również pracował nad realizacją dwóch kluczowych inwestycji Projektu Góraszka (47,000 m2 GLA) oraz Wilanów Park (50,000 m2 GLA). Oba projekty stanowią unikatowe przykłady realizacji – inwestycje są zlokalizowane w aglomeracji warszawskiej, a w przypadku Wilanowa mówimy o formacie mixed- use z uwzględnieniem centrum handlowego.
Patrząc na rosnące wskaźniki odwiedzalności oraz obroty, dynamikę nowej podaży, zainteresowanie nowych marek wejściem na polski rynek oraz zwiększającą się aktywność inwestorów perspektywy dla branży w 2025 roku są pozytywne. Rynek nie będzie jednak pozbawiony wyzwań. Inflacja i wzrost kosztów operacyjnych, będą wymagały od zarządców optymalizacji kosztów, poprawy efektywności operacyjnej oraz generowanie dodatkowych przychodów. Nhood we wszystkich zarządzanych obiektach koncentruje się na budowie i wdrażaniu strategii specialty leasing, co w wyraźnie poprawia rentowność zarządzanych przez nas obiektów.
Zmieniające się preferencje i zwyczaje klientów oraz stały postęp technologiczny będą wymagały dostosowania strategii zarządczych i właścicielskich do ewoluującego rynku. W 2025 roku, głównym hasłem będzie agility, czyli sprawność działania.
Autorką komentarza jest Anna Wysocka, New Business Development Director w Nhood Services Poland.