Tpay już po raz czwarty zbadał zwyczaje zakupowe, motywacje i obawy e-konsumentów. Pierwsza część raportu „Jak Polacy lubią płacić online 2024/2025” poświęcona jest portretowi e-konsumenta.
Ta część zawiera analizę demograficzną wraz z badaniem preferencji urządzeń zakupowych i zmianą podejścia do zakupów w sieci.
Kim jest statystyczny e-konsument
Aktualnie statystyczny polski e-konsument to osoba w wieku 42 lat, pracująca na etacie i robiąca zakupy w sieci regularnie, bo 2–3 razy w miesiącu lub częściej. Przybywa starszych konsumentów: 2 na 5 ma minimum 55 lat i do robienia zakupów wykorzystuje równie często laptopa i smartfona. Większość ankietowanych stawia jednak na smartfony (52 proc. badanych).
– Mówi się, że kobiety są z Marsa, a mężczyźni z Wenus; różnice w preferencjach urządzeń zauważalne są także między kobietami a mężczyznami. 62 proc. kobiet kupuje najczęściej za pomocą smartfonów, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 41 proc.. To jedna z wielu danych obecnych w naszych raporcie, które stanowią wyraźną wskazówkę dla e-sprzedawców. Pandemia czy spowolnienie gospodarcze bardzo wpłynęły na e-commerce, nie zwalnia on jednak tempa i każdy rok to nowe wyzwania dla branży– mówi Magdalena Stranz-Sobalkowska, CCO w Tpay.
Co Polacy wkładają do wirtualnych koszyków
Jeszcze niedawno pewne kategorie zakupowe były w pełni zarezerwowane dla zakupów stacjonarnych. Leki i suplementy diety czy obuwie nie były produktami, które konsumenci chętnie wkładali do wirtualnego koszyka. Warto również pamiętać, że całkiem niedawno zakupów dokonywano głównie za pośrednictwem komputera, a te odbywające się wsieci były domeną głównie młodszych pokoleń.
Raport pokazuje, że kobiety częściej niż kiedyś kupują online obuwie (24 proc.), suplementy diety (25 proc.) i ubrania (22 proc.). Z kolei mężczyźni chętniej online wybierają elektronikę (24 proc.) oraz odzież sportową (16 proc.). Aż 21 proc. respondentów wskazało, że w ostatnich latach zaczęło kupować online leki i suplementy diety– produkty, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla aptek stacjonarnych.
– Zakupy internetowe dynamicznie się rozwijają, ale niektóre produkty wciąż pozostają głównie w sferze zakupów naziemnych. Konsumenci nadal wolą osobiście kupować rośliny ogrodowe czy świeże produkty spożywcze. Jednak kategorie takie jak artykuły spożywcze czy kosmetyki coraz częściej trafiają do wirtualnych koszyków, co wskazuje na stopniową zmianę nawyków i wyznacza kierunek na przyszłość– dodaje Magdalena Stranz-Sobalkowska.
Kolejne części raportu „Jak Polacy lubią płacić online 2024/2025” poświęcone będą bezpieczeństwu zakupów online oraz sposobom płatności za nie. Partnerami raportu są Bank Pekao S.A. oraz Izba Gospodarki Elektronicznej.