Inspiracji szukają w Skandynawii, a w życiu i biznesie przyświeca im motto Yvona Chouinarda, założyciela marki Patagonia: „Im więcej wiesz, tym mniej potrzebujesz”. Kochają sport i bliskie im są idee zrównoważonego rozwoju. Z połączenia ich życiowych i biznesowych doświadczeń powstała marka Crag Store, czyli sieć multibrandowych sklepów oferujących produkty outdoorowe renomowanych marek realizujących strategię zrównoważonego rozwoju.
Bartłomiej Klocek i Michał Matrejek działają w branży outdoorowej już od 15 lat. Pierwszy sklep otworzyli przed czterema latami.
– Pierwszy sklep stacjonarny otworzyliśmy w Krakowie. Powstał w miejscu salonu Harley’a Davidsona, więc jest utrzymany w nieco amerykańskim stylu – wspomina Bartłomiej Klocek. – W 2024 roku postanowiliśmy rozszerzyć działalność, czego efektem są otwarcia salonów w Zakopanem i w Warszawie. Oba zlokalizowane są w galeriach handlowych. Biorąc pod uwagę naszą wizję budowania marki, nie zależy nam jednak na obecności w największych, najbardziej komercyjnych centrach handlowych. Ruch klientów jest oczywiście niezbędny, ale szukaliśmy raczej spokojniejszych miejsc, bardziej przyjaznych klientom. Dlatego w przypadku Warszawy zdecydowaliśmy się na salon w pasażu handlowym Placu Unii – dodaje.
Trzy sklepy i e-commerce
Krakowski sklep ma 300 mkw. powierzchni, salony w Zakopanem (galeria handlowa Krupówki 40) i Warszawie około 100 mkw. Aranżacja wszystkich sklepów utrzymana jest w klimacie domowo-górskim. Wchodząc do nich możemy poczuć się trochę jak w schronisku górskim, jest dużo drewna, kamienia, elementy ocieplające w postaci dywanów. Klient ma się w nich poczuć komfortowo i swobodnie zarazem.
Wybór lokalizacji nie był oczywiście dziełem przypadku. Kraków od zawsze uważany był za swoiste centrum outdooru w Polsce, Zakopane to naturalna górska stolica naszego kraju, a Warszawa największy rynek i baza klientów – komentują właściciele sklepów.
– Te trzy punkty stanowią stabilną bazę, na której chcemy budować wizerunek i rozpoznawalność naszej marki. Do tego dochodzi oczywiście jeszcze sklep internetowy. Nie ukrywam, że jego rola jest bardziej wizerunkowo-informacyjna. Ma budować świadomość marki i zachęcać klientów do odwiedzenia naszych salonów stacjonarnych. To w nich chcemy budować relacje i edukować naszych klientów – przyznaje Bartłomiej Klocek.
Strategia i tożsamość oparte o zrównoważony rozwój
Właściciele marki Crag Store nie ukrywają, że czerpią inspiracje ze Skandynawii. To właśnie tam coraz więcej sklepów sprzedaje wyłącznie certyfikowane produkty. Nie inaczej jest w przypadku sklepów Crag Store, gdzie ponad 80 proc. oferty oparta jest o marki działające według zasad zrównoważonego rozwoju.
– Na tym budujemy naszą tożsamość i strategię. Oczywiście w przypadku niektórych kategorii, na przykład sprzętu wspinaczkowego, jest to trudniejsze. Jeżeli chodzi o odzież, obuwie i plecaki, jest to jednak dla nas kluczowy aspekt. Dlatego wprowadzamy na rynek i reprezentujemy tylko takie marki, które działają w sposób zrównoważony, zarówno na poziomie ekologicznym, jak i społecznym w myśl zasad fair trade – podkreśla Bartłomiej Klocek.
Wspomina, że rewolucyjne na ówczesne czasy podejście zaprezentowała marka Patagonia. Już w latach 80. XX wieku jej założyciel Yvon Chouinard, stwierdził bowiem, że nasza planeta jest zagrożona i należy podjąć kroki, żeby zapobiec dalszej degradacji ekologicznej Ziemi. „Im więcej wiesz, tym mniej potrzebujesz” – powiedział wówczas i przekonywał, żeby…nie kupować kolejnych produktów.
– Nawiązując do wypowiedzi Yvona Chouinarda, którego poznaliśmy osobiście, naszym nadrzędnym hasłem jest: „nie kupuj, jeśli nie potrzebujesz”. Lepiej mieć jedną kurtkę, ale dobrej jakości. A jeżeli się zepsuje, zawsze można ją naprawić. Tego się trzymamy i w ten sposób edukujemy naszych klientów. Dlatego w naszych salonach zatrudniamy dobrze wyszkolonych pracowników, którzy są w stanie doradzić w wyborze odpowiedniej odzieży, obuwia czy sprzętu. Dodatkowo bierzemy pełną odpowiedzialność za serwis posprzedażowy wszystkich marek. Jesteśmy w stanie naprawić np. kurtkę, która była noszona już ponad 10 lat. Cyklicznie organizujemy w sklepach również naprawy sprzętu wszystkich marek outdoorowych – opowiada właściciel marki Crag Store.
Edukowanie klientów
Wśród najważniejszych marek, które można znaleźć w sklepach Crag Store, są wspomniana już wcześniej Patagonia, a także m.in. Fjallraven, Houdini, Icebug, Nnormal, Veja, Gregory Packs. To marki, które realizując strategię zrównoważonego rozwoju, produkują trwałe, funkcjonalne i uniwersalne produkty, których można używać później latami. Dodatkowo posiadają one certyfikaty takie jak Fair Trade, Bluesign, B Corp, czy Climate Neutral, które potwierdzają ich zaangażowanie w budowanie odpowiedzialnego biznesu i powstrzymanie się od nadmiernego konsumpcjonizmu.
Część reprezentowanych marek należy do organizacji 1% for the planet. To organizacja powstała w 2002 roku. Stworzyli ją założyciel Patagonii, Yvon Chouinard i Craig Mathews, założyciel Blue Ribbon Flies. Organizacji prześwieca prosta idea – prowadząc biznes, korzystasz z zasobów naszej planety, dlatego powinno ci zależeć na ich ochronie. Yvon i Craig postanowili niezależnie od ogólnego zysku, co roku przekazywać 1% obrotu aktywistom i pozarządowym organizacjom ekologicznym oraz zachęcać innych do podjęcia podobnego zobowiązania. Wkrótce dołączyły do nich kolejne firmy.
– Na naszą miarę i możliwości również staramy się edukować klientów. Edukować poprzez globalne kampanie, które prowadzą wspomniane powyżej marki, ale również w ramach lokalnych inicjatyw. Cyklicznie organizujemy w naszych sklepach prelekcje poświęcone zagadnieniom ekologicznym i społecznym. Przykład? Prelekcja o alarmie smogowym w Małopolsce, który jest dużym lokalnym problemem, czy spotkanie poświęcone ruchowi slow fashion, o tym jak świadomie wybierać produkty, jak je naprawiać i jak minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne. W zakresie popularyzacji działań proekologicznych współpracujemy m.in. z Green Film Festival, czy Krakowskim Festiwalem Górskim – podsumowuje Bartłomiej Klocek.
***
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Crag Store