Świąteczne prezenty najczęściej kupujemy na początku grudnia, ale wiele osób zajmuje się nimi już w listopadzie. Zdecydowana większość z nas planuje obdarować najbliższą rodzinę i przyjaciół, wydając łącznie najczęściej od 500 do 1000 złotych, ale nie brakuje też osób przeznaczających zdecydowanie wyższe kwoty.
Udział w świątecznych zakupach deklaruje 91 procent ankietowanych, odwiedzających zarówno sklepy stacjonarne jak i internet. Tak wynika z badania Neinver przeprowadzonego w czterech polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Gliwicach.
– Tak duże zainteresowanie świątecznymi zakupami to świetna wiadomość dla handlu, który do tej grudniowej kumulacji przygotowuje się od wielu tygodni. Cieszy nas, że poszczególne kanały sprzedaży tak dobrze się uzupełniają, a zakupy outletowe utrzymują swoją silną pozycję w katalogu miejsc, gdzie warto kupować. Zadbaliśmy o świąteczną atmosferę i komfort zakupów, a decyzje podejmują klienci – mówi Natalia Wiśniewska, Marketing Manager Neinver w Polsce, operatora outletów FACTORY.
Prezenty najczęściej na początku grudnia
57 procent ankietowanych deklaruje, że zakupami świątecznymi zajmuje się na początku grudnia, 24 procent rozpoczyna je już w listopadzie, a 12 procent robi je w ostatniej chwili.
W zdecydowanej mniejszości (6 proc.) są ci, którzy po prezenty wybierają się już wiele miesięcy wcześniej. Najwięcej osób decyduje się na zakupy tylko w outletach i galeriach handlowych (45,2 proc.), najmniej tylko w internecie (11 proc.). 43,7 procent klientów łączy wszystkie kanały sprzedaży.
Obdarowujemy rodzinę i przyjaciół – skromnie i bez limitów
56,9 procent klientów kupuje prezenty tylko dla najbliższej rodziny, natomiast 36,8 procent obdarowuje zarówno rodzinę jak i przyjaciół. 6,3 procent badanych nie kupuje, bo ogranicza wydatki. Najczęściej wybieranymi prezentami są ubrania (19,8 proc.), kosmetyki (15,7 proc.) i dodatki, jak biżuteria i akcesoria (14,5 proc.). Powodzeniem cieszą się również zabawki (12,6 proc.) i słodycze (12,2 proc.). Wysokość świątecznych wydatków na prezenty najczęściej oscyluje między 500 – 1000 zł łącznie (40,9 proc.). 33,5 procent osób wydaje jeszcze mniej – od 200 do 500 zł. Nie brakuje jednak klientów, którzy wydają więcej – 15,2 procent przeznacza od 1000 do 2000 zł, natomiast 4,6 procent wydaje powyżej 2000 złotych. 5,8 procent klientów nie myśli o limitach.
Świąteczna atmosfera, dobra jakość oraz cena i chętnie promocje
44,3 procent osób zakupy w grudniu kojarzą się ze świąteczną atmosferą, ale również dużą liczbą klientów (26 proc.) i sporymi wydatkami (19,3 proc.). 12 procent wskazuje na przyjemność i ekscytację. Podejmując decyzję o wyborze prezentu, klienci zwracają uwagę przede wszystkim na jakość (42 proc.) i cenę (41,3 proc.). Aż 94,6 procent osób korzysta ze świątecznych promocji.
Bez prezentów z powodu ograniczenia wydatków i wyjazdów
Świątecznych zakupów nie planuje w ogóle zaledwie 3,7 procent ankietowanych, najczęściej tłumacząc swoją decyzję ograniczaniem wydatków (44,3 proc.) i wyjazdami z dala od rodziny i przyjaciół (33,3 proc.).
***
Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiet internetowych wśród mieszkańców Warszawy, Krakowa, Poznania i Gliwic, obejmując zasięgiem również okolice do 35 km wokół tych miejscowości.