Właściciel sieci sklepów dyskontowych Pepco, Dealz oraz Poundland, według wstępnych wyników za rok obrotowy 2024 r. (zakończony 30 września 2024 r.) wypracował rekordowe przychody w wysokości 6,2 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku o 10,2%. Jak podaje Pepco Group, do tego wyniku przyczynił się wzrost liczby nowych sklepów.
W tym okresie otwarto 392 nowe sklepy netto. Tym samym na koniec roku obrotowego Grupa Pepco miała w swojej sieci 4948 sklepów zlokalizowanych w 20 krajach Europy. Marki Pepco, Poundland i Dealz Poland uruchomiły, odpowiednio, 331, 13 i 48 nowych sklepów netto. Jak napisano w komunikacie, lepszy rozwój nowych sklepów wynikał z ponownego skoncentrowania się na sieci Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej, który to region oferuje najwyższe zwroty w całej Grupie.
Ambicją Grupy Pepco pozostaje bycie wiodącym detalistą dyskontowym w Europie. Grupa zamierza to osiągnąć poprzez oferowanie wysokiej jakości odzieży i towarów ogólnego przeznaczenia w najlepszych cenach, w sklepach dogodnie zlokalizowanych w pobliżu naszych klientów, niezależnie od tego, czy są to główne ulice, parki handlowe czy centra handlowe. Wygoda lokalizacji naszych sklepów, wraz z utrzymaniem pozycji lidera cenowego, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia naszym klientom atrakcyjnej oferty i zwiększenia naszego udziału w rynku.
Kluczowe dane finansowe
W całym roku obrotowym 2024 marża brutto Grupy Pepco wyraźnie wzrosła o 390 pkt. bazowych rok do roku, do 43,9%, z najsilniejszym wzrostem w sieci Pepco. Rekordowa EBITDA bazowa (MSSF 16) osiągnęła 944 mln EUR, co oznacza wzrost o 25,2%, napędzana wzrostem EBITDA sieci Pepco, wynoszącym 41,7% rok do roku.
Raportowana strata netto w ujęciu rocznym w wysokości 662 mln EUR, związana z niegotówkowym odpisem o wartości 775 mln EUR, spowodowanym utratą wartości przez Poundland, w następstwie słabych wyników i perspektyw. Wzrost wolnych środków pieniężnych do wartości 168 mln EUR, powodujący obniżenie zadłużenia netto (sprzed MSSF 16) do poziomu 256 mln EUR (wskaźnik efektu dźwigni finansowej sprzed MSSF 16 wynoszący 0,5x)
Przychody Grupy w całym roku wyniosły 6 167 mln euro, co oznacza wzrost o +10,2% w ujęciu rok do roku. Przychody w warunkach porównywalnych (LFL) spadły w trakcie roku o 3,2%.
Przychody LFL w Pepco spadły o 2,8%, aczkolwiek w trakcie roku wyniki poprawiały się, osiągając wzrost przychodów LFL poczynając od września 2024. Natomiast przychody LFL dla Poundland (-3,6%) i Dealz Poland (-4,8%) – widoczny negatywny wpływ przechodzenia w zakresie odzieży i towarów codziennego użytku na asortyment z oferty Pepco.
Odzyskanie rentowności na rynku CEE
– Jestem dumny z postępów, jakie poczyniliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zwiększyliśmy bazowy wynik EBITDA o jedną czwartą, do 944 mln euro w całej Grupie, przekraczając oczekiwania, przy silnym wzroście marży brutto o prawie 400 punktów bazowych, do czego głównie przyczyniły się wyniki marki Pepco – mówi Andy Bond, Przewodniczący Rady Pepco Group.
– Rozpoczęliśmy rok z szeregiem celów, które obejmowały odzyskanie rentowności przez Pepco na głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej, odbudowę marży brutto, przyjęcie bardziej zdyscyplinowanego podejścia do inwestycji z bardziej ukierunkowanym wzrostem, przegląd obszarów działalności o słabych wynikach i zapewnienie silniejszego generowania gotówki. Zrealizowaliśmy te cele, ale przed nami jeszcze wiele do osiągnięcia. W efekcie ogłaszamy inauguracyjną wypłatę dywidendy za cały rok, jako wynik przywróconego zaufania w przyszłość naszej Grupy – podkreśla Andy Bond.
– Cieszę się, że z dniem 1 października 2024 r. mogłem przekazać stery firmy nowemu prezesowi, Stephanowi Borchertowi. Stephan wnosi bogate doświadczenie z handlu detalicznego na arenie międzynarodowej, ma także pokaźne sukcesy w osiąganiu zamierzonych celów. Spodziewam się dobrej współpracę z nim, przy prowadzeniu firmy do dalszych sukcesów – dodał Andy Bond.
Dogodna pozycja dla strategicznego rozwoju
– Grupa Pepco ma bardzo atrakcyjne, wiodące na rynku marki detaliczne, oferujące szeroki asortyment produktów, świetny stosunek jakości do ceny oraz wygodę dla ponad 60 milionów klientów miesięcznie w całej Europie – mówi Stephan Borchert, Prezes Pepco Group.
– Postrzegam koncept Pepco, działający w ramach Grupy, jako kluczowy motor naszego przyszłego strategicznego i finansowego wzrostu – szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, która jest głównym obszarem działalności tej marki. Pepco generuje zdecydowaną większość zysków Grupy oraz zapewnia najwyższy zwrot z kapitału – planujemy dalej budować na tym solidnym fundamencie. W nadchodzącym roku naszym głównym celem dla marki Pepco będzie poprawa przychodów porównywalnych. Wyniki like-for-like Pepco są na plusie od początku września, co jest obiecującym początkiem – stwierdza Stephan Borchert.
– W przypadku Poundland, ostatnie wyniki stanowiły dla nas duże wyzwanie, na co złożyły się spadki sprzedaży odzieży i artykułów ogólnego przeznaczenia, po przejściu na początku roku na asortyment produktów dostarczanych przez Pepco. Szybko podejmujemy działania, aby skierować Poundland na właściwe tory, skupiając się na mocnych stronach tej sieci. Dokładnie przeanalizujemy również pozycję konkurencyjną Poundland oraz wymagania konieczne do tego, by osiągać sukces jako format zorientowany na produkty FMCG. Więcej informacji na temat planów rozwoju Poundland przedstawimy w pierwszej połowie 2025 roku – mówi Stephan Borchert.
– Cieszę się, że mogę dołączyć do Grupy Pepco na tym ważnym etapie jej rozwoju, gdy dążymy do selektywnej ekspansji nowych sklepów, wyższych zwrotów z kapitału oraz wzrostu zysków oraz poprawy wolnych przepływów pieniężnych. Planujemy osiągać dalsze strategiczne i finansowe postępy w roku finansowym 2025, co zamierzam przedstawić w szczegółach podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku. – podsumował Stephan Borchert.
Silne wyniki Pepco umacniają rentowność Grupy
Sprzedaż Pepco w r. obr. 2024 wzrosła o +14,2% do 3,9 mld euro, dzięki otwarciom nowych sklepów pod koniec r. obr. 2023 oraz w r. obr. 2024. Wyniki LFL w r. obr. 2024 spadły o -2,8%, aczkolwiek z konsekwentną poprawą w trakcie roku i pozytywnym wynikiem LFL osiąganym od września 2024 r.
Największa osiągana marża brutto w ramach Grupy na poziomie 46,9%, wzrost o 530 pkt. baz. r/r. Bazowa EBITDA Pepco za r. obr. 2024 (sprzed MSSF 16) wzrosła o 48,7% r/r do 504 mln euro, odpowiadając za zdecydowaną większość EBITDA całej Grupy, z marżą EBITDA rosnącą o 300 pkt. baz. do 13,1%
W trakcie roku Pepco otworzyło 331 nowych sklepów netto, w tym 232 nowe sklepy netto w Europie Środkowo-Wschodniej i 99 nowych sklepów netto w Europie Zachodniej. Około 70% nowych sklepów netto zostało otwartych w tym okresie na naszych głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce w tym okresie otworzyliśmy 83 nowe sklepy netto, a na koniec okresu operowaliśmy tam łącznie 1 339 sklepami. Poza Polską, większość nowych otwarć w Europie Środkowo-Wschodniej miała miejsce w Bośni, Rumunii, Serbii oraz Czechach.
W r. obr. 2025 nasza strategia lokalizacji sklepów będzie nadal ukierunkowana na region Europy Środkowo-Wschodniej, biorąc pod uwagę naszą znajomość tych rynków i pewność co do generowania tam odpowiednich zwrotów, co pozwoli poprawić naszą już i tak silną pozycję rynkową. Na głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej nadal istnieje znaczna przestrzeń do realizacji naszych ogólnych celów dotyczących liczby sklepów w ciągu najbliższych kilku lat.
Europa Zachodnia pozostaje ważnym regionem dla przyszłego wzrostu Pepco, szczególnie na Półwyspie Iberyjskim (Hiszpania, Portugalia) i we Włoszech, które odpowiadają za 87% sprzedaży w regionie i 82% sklepów. Pozostajemy przekonani, że jesteśmy w stanie opracować model działania sklepów, który pozwoli nam napędzać rentowny wzrost i atrakcyjne zwroty w regionie Europy Zachodniej. Jednak w najbliższym czasie będziemy nadal z uwagą zarządzać tempem otwierania nowych sklepów w tym regionie, dopóki nie przekonamy się, że osiągamy odpowiednie i zrównoważone wyniki.
Dealz Poland czyni postępy
W roku obrotowym 2024 Deal odnotował wzrost przychodów o 39,5%, do 307 mln EUR, dzięki otwarciom nowych sklepów. Przychody LFL spadły o 4,8%, z powodu dwucyfrowego negatywnego efektu ze sprzedaży towarów ogólnego przeznaczenia, podczas przechodzeniu na ofertę Pepco, a także z powodu silnej konkurencji na rynku towarów szybkozbywalnych w Polsce
Liczba sklepów netto Dealz wzrosła o 48, firma posiada ich teraz 331 na terenie Polski. Po raz pierwszy w historii EBITDA raportowana (sprzed MFFS 16) Dealz osiągnęła wartość dodatnią, wynoszącą 3 mln EUR, przy poprawie marży brutto do 33,4% (o 430 pkt. baz. r/r). Dealz Poland ma dobry potencjał, zaś osiągnięte efekty sprzedaży są pozytywne, szczególnie wśród młodszych klientów.