Mijający rok jest dla nas szczególnie intensywny. Designer Outlet Gdańsk finiszuje rozbudowę powierzchni handlowo usługowej, gdzie powstaje piękny food court, wczesną jesienią Designer Outlet Sosnowiec obchodził huczne 20. urodziny, a Designer Outlet Warszawa zapraszał na największe otwarcie fashion w roku – salonu GAP. W ciągu całego roku umacniały się też trendy zakupowe, będące pochodną kondycji ekonomicznej konsumentów, ich wrażliwości ideologicznej oraz zmieniających się potrzeb. Co zaobserwowaliśmy w centrach Designer Outlet, czyli w segmencie handlu outletowego? – zdradza w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Katarzyna Ciemińska Centre Manager Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping.
Być może zaskakujące będzie stwierdzenie, że w ostatnim czasie jesteśmy świadkami odrodzenia się zakupów w sklepach stacjonarnych. Jest to dla branży bardzo optymistyczna przesłanka. Oczywiście klienci nie przestali kupować on-line, ale wyraźnie chętnie powrócili do tradycyjnego modelu zakupowego. Profesjonalne doradztwo, kontakt z doświadczonym sprzedawcą i produktem zaczęły znów nabierać znaczenia, przy wielu rozczarowaniach zakupami on-line. Kolejny rok, w mojej opinii, będzie kontynuował zwrot ku sklepom w centrach handlowych. Będzie to czas, kiedy klienci będą miksować e-commerce i zakupy stacjonarne. W naszych obiektach outletowych powrót jest szczególnie zauważalny z uwagi na unikalny asortyment, wyjątkowe marki oraz ceny (zawsze niższe o 30% do nawet 70%).
Ma to również związek z intensywną komunikacją omnichannel, która nabrała ogromnego znaczenia w efektywnym dotarciu do klienta. Łączenie on-line i off-line stało się standardem, integralną częścią codzienności, dlatego centrów handlowych nie może tam zabraknąć. Tam komunikujemy się z klientami, których inspirujemy, zachęcamy, a finał tych zabiegów ma miejsce w salonach najemców.
Unikatowa ścieżka zakupowa
Kolejnym trendem, który mocno dał się zauważyć w mijającym roku jest znaczenie doświadczenia zakupowego klienta. To w ostatnim czasie jeden z najistotniejszych czynników zadowolenia i satysfakcji z zakupów. W centrach Designer Outlet stawiamy na świetny tenant mix z rosnącym udziałem marek premium, często z jedynym w kraju sklepem stacjonarnym, co bardzo doceniają klienci poszukujący ciekawych okazji. Przyjazd do Designer Outlet to ich czas na sprawienie sobie przyjemności – wizyta w ulubionym salonie, zakupy w niższej cenie, upolowanie czegoś niepowtarzalnego. Niespieszna atmosfera i unikalna architektura sprzyjają relaksowi i pomagają klientom poprawić nastrój.
Z budowaniem doświadczeń łączy się inne ważne zjawisko mocno widoczne w ostatnim czasie – poszukiwanie jakości. Klienci zauważalnie skupiają się na produktach dobrych gatunkowo, co staje się jednym z kluczowych czynników decyzyjnych. W centrach Designer Outlet jakość i dobra cena zawsze idą w parze, dlatego możemy śmiało mówić o smart shoppingu, szczególnie widocznego w 2024 przy utrzymującej się przez cały rok nadal wysokiej inflacji. Wzrost cen powodował zredefiniowanie wydatków w domowym budżecie. Wielu konsumentów nie chcąc jednak drastycznie obniżać poziomu życia skierowało swoją uwagę na centra outletowe, w konsekwencji dołączając do grona wiernych klientów.
Ślad tego zwrotu wyraźnie zaznaczył się we wskaźnikach odwiedzin i obrotów w każdym z naszych centrów Designer Outlet Gdańsk, Designer Outlet Sosnowiec i Designer Outlet Warszawa. Wbrew danym opracowanym przez GUS i największe banki w Polsce, gdzie w Q3 wskazywany jest ponad 12% spadek wolumenu sprzedaży w segmencie fashion, w obiektach zarządzanych przez ROS Retail Outlet Shopping to zjawisko nie było odczuwalne.
Rozwój poprzez kanał sprzedaży outletowej
Także dla wielu marek, które być może do tej pory nie rozważały wejścia na polski rynek, lub w kanał sprzedaży outletowej był to wyraźny sygnał, że otwarcie salonu wyprzedażowego staje się dobrym kierunkiem rozwoju sprzedaży. W 2024 roku we wszystkich trzech polskich centrach Designer Outlet otworzyliśmy aż 17 nowych salonów, nowych marek. Do wygodniejszych i większych lokali przeniosło się 9 najemców. Było to możliwe m.in. dzięki strategii leasingowej opartej na premiumizacji oferty dostępnej w Designer Outletach oraz trwającej rozbudowie w Designer Outlet Gdańsk, gdzie niedługo do użytku oddamy dodatkowe 2 tys. mkw. GLA. Kolejna inwestycja związana z pozyskaniem dodatkowej przestrzeni handlowej planowana jest w Sosnowcu. To przesłanki, które pozwalają nam przewidywać, że tendencja ta utrzyma się i w kolejnym roku.
Nadchodzący czas to także pogłębiony zwrot klienta ku zrównoważonemu rozwojowi. To już nie trend, a codzienność obiektów handlowych. Za tym idzie też przejrzystość i wiarygodność w komunikacji aktywności prośrodowiskowych, które łatwo udowodnić. Klienci wybierają marki dbające o środowisko, a także miejsca, które działają ekoodpowiedzialnie. To zjawisko z pewnością w kolejnych latach będzie się intensyfikowało, a nasze obiekty handlowe już mocno działają w tym zakresie.
Budowanie relacji z klientem
W nowym roku nadal będzie rosło znaczenie lojalizacji klienta. Nadal będziemy pracować nad pogłębianiem więzi z marką – lokalną destynacją zakupową, która jest miejscem pierwszego wyboru ze względu na atmosferę oraz właśnie czekające nagrody. Wiadomym jest, że lojalny klient, który widzi, że marka docenia jego zaangażowanie kupuje więcej. A to przekłada się na zyski w salonach najemców.
W Q3, w centrach Designer Outlet wprowadziliśmy program lojalnościowy, z prostym mechanizmem „za zakupy punkty, za punkty nagrody”. Do wyboru są tysiące bonów zniżkowych i wartościowe nagrody rzeczowe. W kolejnych miesiącach nadal będziemy rozwijać więzi z konsumentami i utrzymywać ich zainteresowanie.
Autorką komentarza jest Katarzyna Ciemińska Centre Manager Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping.