Podczas tegorocznego Black Friday i Cyber Monday sprzedawcy odnotowali znaczny wzrost obrotów, a konsumenci najchętniej wybierali BLIKA i częściej niż rok temu decydowali się zapłacić kartą.
Dane operatora płatności Tpay pokazują, że w tym roku obroty internetowych sprzedawców w Black Friday wzrosły o 136 proc. w porównaniu do pozostałych dni listopada, co oznacza o 20 p.p. lepszy wynik niż w ubiegłym roku.
Cyber Monday również okazał się atrakcyjny- sprzedaż wzrosła tego dnia o 73 proc., a liczba transakcji prawie tyle samo, co w czarny piątek, bo odpowiednio o 53 i 51 proc. w porównaniu do pozostałych dni listopada.
– Rekordowa kwota 11 miliona USD wydawana przez konsumentów online na minutę w szczytowym momencie pokazuje fundamentalną zmianę w zachowaniach zakupowych w skali globalnej. Polski rynek e-commerce wchodzi w fazę dojrzałości, gdzie sukces zależy nie tylko od atrakcyjności cenowej, a przede wszystkim od możliwości zapewnienia bezpiecznego i wygodnego procesu zakupowego. Tegoroczne dane pokazują, że konsumenci dokonują transakcji coraz bardziej „smartnie”– mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
Ulubione metody płatności
W tym roku ponownie konsumenci najchętniej korzystali z płatności BLIKIEM– utrzymał on pozycję lidera, osiągając 68,3 proc. popularność, choć odnotował spadek o 14 p.p. w porównaniu do roku ubiegłego.
Na drugim miejscu znalazły się przelewy online (Pay By Linki) z udziałem na poziomie 13 proc., co oznacza wzrost o 4 p.p. Karty płatnicze również zyskały na popularności, osiągając 11 proc. (wzrost o 5 p.p.). Wyraźny wzrost zanotowały także portfele elektroniczne z wynikiem 6,5 proc., “rosnąc” tym samym o 3,5 p.p. Płatności odroczone, choć wciąż mniej popularne, stanowiły 1,2 proc. wszystkich transakcji, potwierdzając coraz większe zainteresowanie tym rozwiązaniem.
– Globalne wykorzystanie płatności odroczonych wzrosło o 8,8 proc., generując sprzedaż na poziomie 686 miliona USD. W Polsce również obserwujemy rosnącą popularność płatności odroczonych, co w połączeniu z dominacją BLIKA, tworzy unikalny ekosystem płatniczy. Istotny jest także wzrost popularności kart płatniczych i elektronicznych portfeli, który zapewne łączy się z rosnącą popularnością zakupów na urządzeniach mobilnych oraz transakcji typu cross-border– komentuje Dawid Cichy.
Najpopularniejsze kategorie zakupowe
W Black Friday aż o 230 proc. wzrosły obroty w branży AGD, RTV i elektronika oraz o 206 proc. w branży Zdrowie i uroda w porównaniu do pozostałych dni listopada. Wśród pozostałych branż szczególnie dobrze poszło sklepom z kategorii Sport i outdoor (+128 proc.) oraz Moda i akcesoria (+121 proc.).
Pod względem najwyżej średniej wartości koszyka najlepiej poradziła sobie kategoria Zdrowie i uroda- sprzedawcy odnotowali tam o 94 proc. wyższe koszyki. A liczba transakcji? Tutaj na prowadzenie wysunęła się elektronika wraz z AGD i RTV z wynikiem +108 proc.. Black Friday i Cyber Monday 2024 ponownie zachęciły konsumentów do zrobienia większych zakupów, a internetowym sprzedawcom przyniosły spore wzrosty. Ostatnie dni listopada pozostają kluczowych momentami w kalendarzu e-commerce