Mediolańska Via Montenapoleone, gdzie czynsze wzrosły w ostatnich dwóch latach prawie o jedną trzecią, wyprzedziła nowojorską Piątą Aleję, zostając najdroższą lokalizacją handlową świata – wynika z analizy firmy doradczej Cushman & Wakefield.
To pierwszy raz, gdy ulica handlowa z Europy znalazła się na szczycie globalnego rankingu opublikowanego w już 34. edycji flagowego raportu firmy „Main Streets Across the World” (Główne ulice handlowe świata). Prezentuje on zestawienie najdroższych ulic handlowych na poszczególnych rynkach w oparciu o dane własne Cushman & Wakefield dotyczące czynszów bazowych w 138 najlepszych w swojej klasie lokalizacjach, z których wiele związanych jest z sektorem towarów luksusowych.
Topowe lokalizacje
Via Montenapoleone, utożsamiana z modą i luksusem, w ostatnich latach stopniowo awansowała w rankingach, zdobywając drugie miejsce po raz pierwszy w 2023 roku. Czynsze w tej lokalizacji wzrosły w ostatnich 12 miesiącach o 11 proc. do 2047 USD/st. kw./rok, natomiast przy Piątej Alei utrzymały się drugi rok z rzędu na stabilnym poziomie 2000 USD/st. kw./rok. Oprócz wciąż dużego zainteresowania najemców w warunkach ograniczonej podaży, kolejnym czynnikiem, który przyczynił się do umocnienia się Via Montenapoleone w zestawieniu, był wzrost kursu euro wobec dolara.
Londyńska New Bond Street (1762 USD/st. kw./rok) zajęła trzecie miejsce, wyprzedzając dzielnicę Tsim Sha Tsui w Hongkongu pomimo odnotowanego w tej lokalizacji wzrostu czynszów. Z kolei Pola Elizejskie w Paryżu, gdzie czynsze wzrosły o 10 proc. w ujęciu rocznym, utrzymały piątą pozycję w rankingu, mimo iż tokijska dzielnica Ginza zmniejszyła dystans wobec paryskiej lokalizacji dzięki wzrostowi stawek czynszu w tym samym czasie o 25 proc..
– Te znane na całym świecie lokalizacje charakteryzują się silną konkurencją o powierzchnie handlowe oraz bardzo ograniczoną podażą i to pomimo trudnej sytuacji na rynku handlowym. Marki, od luksusowych po masowe, intensyfikują swoje działania związane z obecnością w sklepach stacjonarnych w topowych lokalizacjach, ponieważ walka o uwagę konsumenta oznacza konieczność zapewnienia niepowtarzalnych doświadczeń zakupowych i prezentacji produktów. Choć e-commerce odgrywa istotną rolę w strategii omnichannelowej, to klienci nawiązują więź z daną marką właśnie w tradycyjnych sklepach. W efekcie wskaźniki pustostanów pozostają na wyjątkowo niskich poziomach, co przekłada się na wysokość czynszów, które sieci handlowe są gotowe zapłacić, aby pozyskać i utrzymać wynajmowaną powierzchnię – komentuje Robert Travers, Dyrektor Działu Nieruchomości Handlowych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield.
Specyfika Nowego Światu
Po raz kolejny jedyną polską ulicą handlową, która zakwalifikowała się do zestawienia, jest Nowy Świat, który zanotował wzrost czynszów o 15 proc. r/r. Stawka w tej stołecznej lokalizacji wynosi 1032 EUR/mkw./rok, co drugi rok z rzędu plasuje Nowy Świat na 35. miejscu wśród najdroższych ulic na świecie.
– Specyfika Nowego Światu, który został zdominowany przez najemców gastronomicznych i drobne usługi, niejako oddaje charakter innych ulic handlowych w polskich aglomeracjach. Widać na tym polu jednak sukcesywne zmiany. W Warszawie przeciwwagą dla oferty Nowego Światu staje się ulica Mokotowska i Plac Trzech Krzyży. Obie te lokalizacje zanotowały w ostatnim czasie ciekawe handlowe otwarcia, które potwierdzają, że w Polsce jest popyt i przestrzeń na kreowanie atrakcyjnej oferty poza centrami handlowymi, które przez ostatnie lata były uznawane za najważniejsze miejsca zakupowe i pierwszy wybór polskich konsumentów. To właśnie portfel najemców skupionych przy danej ulicy świadczy o jej jakości, a niewątpliwym sygnałem, że staje się ona destynacją zakupową, jest obecność marek modowych. Aby jednak zmiany w kierunku zwiększenia różnorodności lokalizacji handlowych w Polsce przyspieszyć, potrzebne są pewne modyfikacje dotyczące chociażby procesów najmu przy ulicach handlowych. Obecnie nie przystają one do biznesowych realiów, są zawiłe i często trwają stanowczo zbyt długo, co może niestety zniechęcać firmy do otwarcia swoich sklepów w tego typu miejscach. Odnosi się to przede wszystkim do lokali znajdujących się w nieruchomościach należących do miasta – komentuje Michał Masztakowski, Head of Retail Poland, Cushman & Wakefield.
Ranking globalny w 2024 r. | Ranking globalny w 2023 r. | Lokalizacja | Czynsz (USD/st. kw./rok) | Czynsz (EUR/mkw./rok) | R/R (w lokalnej walucie) |
1 | 2 | Via Montenapoleone, Mediolan | 2047 | 20 000 | 11 proc. |
2 | 1 | Górna Piąta Aleja (ulice od 49. do 60.), Nowy Jork | 2000 | 19 537 | 0 proc. |
3 | 4 | New Bond Street, Londyn | 1762 | 17 210 | 13 proc. |
4 | 3 | Tsim Sha Tsui (sklepy przy głównych ulicach), Hongkong | 1607 | 15 697 | 7 proc. |
5 | 5 | Pola Elizejskie, Paryż | 1282 | 12 519 | 10 proc. |
6 | 6 | Ginza, Tokio | 1186 | 11 582 | 25 proc. |
7 | 7 | Bahnhofstrasse, Zurych | 981 | 9585 | 1 proc. |
8 | 8 | Pitt Street Mall, Sydney | 802 | 7832 | 0 proc. |
9 | 9 | Myeongdong, Seul | 688 | 6719 | 3 proc. |
10 | 10 | Kohlmarkt, Wiedeń | 553 | 5400 | 5 proc. |
Poziom czynszów
Rywalizacja o powierzchnie handlowe w warunkach ograniczonej dostępności doprowadziła do wzrostu czynszów w ujęciu rocznym w 79 (57 proc.) ze 138 monitorowanych lokalizacji. Jednocześnie spadki odnotowano na zaledwie 19 rynkach (14 proc.), a stabilne poziomy stawek w 40 lokalizacjach (29 proc.). W efekcie czynsze w skali całego świata wzrosły średnio o 4,4 proc.. Największe, wynoszące 8,5 proc. podwyżki dotyczyły Ameryki Północnej i Południowej i były spowodowane wzrostem stawek o niemal 11 proc. w USA (ponad dwukrotnie wyższy wzrost niż w ubiegłym roku – +5,2 proc.). Niższe wzrosty odnotowano z kolei w Europie i krajach obszaru Azji, Australii i Oceanii – odpowiednio 3,5 proc. i 3,1 proc.. Czynsze w 138 lokalizacjach są obecnie wyższe średnio o prawie 6 proc. niż przed pandemią.
– Wzrost wydatków na cele niezwiązane z artykułami pierwszej potrzeby będzie pozytywnie wpływał na obroty lokali w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach handlowych. To, jak szybko i w jakim stopniu przełoży się to na wzrost czynszów, będzie zależało od lokalnych uwarunkowań i dynamiki rynku. W tym roku największy udział we wzroście w skali globalnej i regionalnej miały USA, ale w każdym z analizowanych regionów odnotowano duże, dwucyfrowe wzrosty, które świadczą o coraz lepszej kondycji tego segmentu rynku, który nadal będzie rósł wraz z poprawą koniunktury – podsumowuje dr Dominic Brown, Dyrektor Działu Badań Międzynarodowych, Cushman & Wakefield, autor raportu.