Polacy regularnie korzystają z rożnych opcji płatności cyfrowych – są na nie bardzo otwarci i darzą je dużym zaufaniem. BLIK jest tutaj bezapelacyjnym liderem, a Polska znajduje się w czołówce krajów europejskich, które używają tego typu rozwiązań.
Agencja Inquiry opublikowała najnowszy raport dotyczący zwyczajów Polaków związanych z korzystaniem z różnych form cyfrowych płatności. Opisujemy wyniki badania polskich konsumentów, a także najważniejsze trendy i dane z rynku płatności bezgotówkowych w różnych krajach. Płatności cyfrowe to dziedzina, która rozwija się dzisiaj niezwykle dynamicznie i przybiera różne, coraz to nowe formy. Na całym świecie z każdym rokiem coraz rzadziej płacimy gotówką, a najbardziej popularną metodą płacenia stają się e-portfele.
Polacy w czołówce nowoczesnych płatności
Również w Polsce mamy do czynienia z ogromnym wzrostem rynku płatności bezgotówkowych oraz popularności poszczególnych dostępnych na nim usług. Choć 32 proc. transakcji to w dalszym ciągu gotówka, jednak na znaczeniu zyskują między innymi e-portfele – Google Pay, Apple Pay, a przede wszystkim BLIK, metoda z kategorii Account2Account. Obecnie BLIK to niezaprzeczalny lider jeśli chodzi o płatności w kanale e-commerce. Tego typu systemy płatności rozwijają się dynamicznie jedynie wybranych krajach (Holandia, kraje skandynawskie). W przeważającej liczbie pozostałych, ich udział w rynku nowoczesnych płatności jest znikomy.
Płatności BLIK zna obecnie 9 na 10 Polaków, a 53 proc. korzysta z nich minimum raz w tygodniu. Metoda ta opanowała kanały online, ale coraz częściej pojawia się również w kanale tradycyjnym. Mimo to nadal najpopularniejszą metodą płatności jest wśród Polaków wykorzystanie karty płatniczej – 71 proc. Polaków używa jej minimum raz w tygodniu. Rośnie popularność szybkich płatności internetowych (27 proc. korzystających minimum raz w tygodniu) oraz e-portfeli (22 proc.). Wciąż jednak 6 na 10 Polaków minimum raz w tygodniu dokona płatności przy pomocy gotówki.
Gotówką u fryzjera i kosmetyczki
Polacy mają różne zwyczaje związane z płaceniem w zależności od okazji czy rodzaju kupowanego produktu lub usługi. Rachunki opłacamy najczęściej za pomocą internetowego przelewu bankowego, ale podczas zakupów w sklepie stacjonarnym używamy karty płatniczej.
W intrenecie dominuje BLIK. Gotówka nadal jest dość popularna w określonych sytuacjach, ale częstotliwość z jaką po nią sięgamy maleje. Polacy zazwyczaj płacą gotówką za usługi – np. wizyty u fryzjera, usługi kosmetyczne czy przejazdy taksówkami.
Prostota i wygoda oraz zaufanie
Polscy konsumenci mają bardzo duże zaufanie do płatności cyfrowych i jednocześnie są bardzo otwarci na nowoczesne rozwiązania. Badanie Inquiry pokazuje, że aż 8 na 10 Polaków ufa metodom płatności cyfrowych, które są im znane. Obecnie największym zaufaniem cieszą się przelewy bankowe, szybkie płatności internetowe oraz karty płatnicze. Stosunkowo młoda metoda – system BLIK – również zdążył już zyskać ogromne zaufanie Polaków, które deklaruje aż 76 proc. badanych. Co ciekawe, rośnie poziom zaufania do coraz bardziej popularnych e-portfeli, np. Google Pay czy Apple Pay (wzrost 55 proc. w 2023 r. do 63 proc. w 2024).
Aby nowoczesne metody płatności zostały przyswojone przez Polaków, muszą być przede wszystkim proste oraz wygodne – jest to zdecydowanie najważniejszy czynnik wyboru. Mają nam po prostu ułatwiać życie. Kolejny ważny czynnik to szybkość transakcji, która okazuje się dla wielu respondentów kluczowa. Bezpieczeństwo transakcji zajmuje dopiero trzecie miejsce.
– Rynek płatności cyfrowych to prawdziwa ma ogromną o dynamikę wzrostu. Polska zdecydowanie wyróżnia się tu na tle innych krajów. Jesteśmy narodem bardzo otwartym na nowe bezgotówkowe metody płatności, a powszechność stosowania systemu BLIK w naszych codziennych zakupach jest tego najlepszym przykładem. Co ciekawe, coraz częściej szukamy możliwości płacenia bezgotówkowo również w bardzo tradycyjnych formach handlu, takich jak targ czy bazar i jak się okazuje, coraz częściej taką możliwość napotykamy – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.