Zbliżający się sezon handlowy, w tym coraz popularniejsze święta zakupowe, takie jak Black Friday czy Cyber Monday, zwiastują znaczący wzrost ruchu w sklepach online. Dla ich właścicieli to doskonała okazja na osiągnięcie imponujących wyników sprzedażowych, ale i wyzwanie pod względem technologicznym.
Podczas Black Friday ruch na stronach sklepów internetowych często podwaja się w stosunku do standardowego poziomu. Na stronach najchętniej odwiedzanych przez Polaków, czyli oferujących elektronikę czy modę, obserwuje się skok wizyt na poziomie 300-400 procent w ciągu dnia. Zmiany są wymierne, tylko ubiegłoroczna edycja Black Friday zwiększyła ruch w polskim e-commerce o 116 procent w porównaniu do reszty listopada. Największym zainteresowaniem cieszyły się wówczas branże mody i akcesoriów (wzrost liczby transakcji o 101 procent), AGD/RTV i elektronika (wzrost o 84 procent) oraz sektor zdrowia i urody (wzrost o 50 procent). Powyższe dane pokazują, że infrastruktura jest czynnikiem krytycznym dla zapewnienia odpowiedniego doświadczenia zakupowego.
Wyzwanie pod względem technologicznym
– Black Friday stanowi wyzwanie pod względem technologicznym, ponieważ firmy muszą jednocześnie sprostać lawinie wizyt i uniknąć przestojów. Stabilna infrastruktura, czyli miejsce, gdzie e-sklep jest hostowany, wpływa na budowanie zaufania między klientami końcowymi i marką, a przedstawicielom biznesu pozwala na elastyczność i skalowalność działań. Właśnie dlatego rozwiązania chmurowe dopasowane do indywidualnych potrzeb dobrze sprawdzają się w e-commerce – mówi Robert Paszkiewicz, VP na region Europy Środkowo-Wschodniej w OVHcloud.
Do wzmożonego ruchu warto przygotować się wcześniej, np. inwestując w odpowiednią moc obliczeniową. Co istotne, celem nie powinno być jedynie zwiększanie nakładów, lecz rozsądne korzystanie z rozwiązań, które zapewnią potencjał szybszego wdrażania innowacji i rozwoju w zależności od potrzeb.
– Obserwujemy wzrost świadomości branży e-commerce, która stara się przygotować na wzmożony ruch, coraz częściej używając skalowalnej chmury obliczeniowej, niemniej wciąż sporo decyzji jest odkładanych na ostatnią chwilę – mówi Robert Paszkiewicz. – W ubiegłym roku w okresie Black Friday wizyty na naszej stronie wzrosły o 53 procent w porównaniu do poprzedzających ten czas 2 tygodni. My również zadbaliśmy o to, by w tym newralgicznym okresie firmy otrzymały odpowiednią pomoc w zapewnieniu jak najlepszego doświadczenia zakupowego swoim klientom.
Usługi chmurowe
Chmura w e-commerce, zwłaszcza w Black Friday, sprawdzi się ze względu na możliwość obsługi dynamicznego ruchu oraz potrzebę natychmiastowego zwiększania skalowalności i wydajności systemów. Każda udana promocja to uderzeniowa dawka zapytań dla serwera w krótkim czasie, co może doprowadzić do przeciążenia. W badaniu Uptime Institute szacuje, że awarie kosztują firmy aż do 10 procent utraty przychodów (i to poza wyprzedażową gorączką), chmura zaś umożliwia elastyczne skalowanie zasobów, dzięki czemu systemy e-commerce mogą automatycznie dostosować się do wzrostu ilości wizyt, unikając przestojów lub spowolnień. Odpowiednia konfiguracja oprogramowania e-sklepu, połączona z chmurą, gwarantuje nieprzerwane działanie platformy, jak pokazuje przykład Sportano.
– Naszym celem było połączenie najefektywniejszych rozwiązań technologicznych z bezpiecznym procesem sprzedaży, aby zapewnić klientom komfortowe doświadczenia zakupowe. Usługa chmury publicznej od OVHcloud umożliwiła skuteczne przeniesienie danych od poprzedniego dostawcy, a dzięki opcji flex leasing możliwe było elastyczne dopasowanie mocy obliczeniowej oraz skalowanie zasobów w zależności od natężenia ruchu na stronie – to pozwoliło nam sprostać dynamicznym warunkom rynkowym – powiedział Grzegorz Kupidura, Chief Technology Officer z firmy Sportano, jednej z najszybciej rozwijających się platform e-commerce w kategorii odzieży i akcesoriów sportowych.
Stabilna infrastruktura napędza obroty
Stabilna infrastruktura technologiczna jest kluczowa dla sukcesu w e-commerce, szacuje się, że zwłaszcza w przypadku dużych graczy dobrze dopasowana chmura obliczeniowa może zwiększyć sprzedaż nawet o 30 procent, ponieważ wpływa m.in. na dostęp do strony internetowej bez przerw czy spowolnień, doświadczenie użytkownika, w tym szybkość ładowania strony oraz bezpieczeństwo, wpływające na zaufanie kupujących.
Ostateczny wpływ procentowy zależy od branży, wielkości sklepu i wydajności samej chmury publicznej, ale dla dużych podmiotów nawet kilkuprocentowe usprawnienie w infrastrukturze może oznaczać znaczący wzrost sprzedaży.