Grupa CCC ma nową strategię ekspansji. Celem jest rozwój powierzchni handlowej, a przede wszystkim szyldów HalfPrice, CCC oraz nowego konceptu sklepów z ofertą odzieży. – Planujemy rocznie otwierać 200-250 tys. mkw. powierzchni handlowej. Na ten cel przeznaczymy 300-400 mln zł, a finansowanie będzie pochodzić z zysków – zapowiedział na konferencji Dariusz Miłek, prezes Grupy CCC.
Jak podano w prezentacji, CCC zamierza prawie potrojenie skali sieci sprzedaży detalicznej. Liczba stacjonarnej sieci sklepów grupy z obecnych 1155 ma zwiększyć się do 3200. Prawdopodobnie proces ten uda się zrealizować do końca 2030 roku.
Ekspansja w Europie Centralnej
Spółka wraca do intensywnej ekspansji sieci handlowej. Nacisk kładzie na inwestycje w sprawdzone i rentowne koncepty. Bardzo mocno będzie skupiać się na powiększaniu liczby sklepów m.in. w Europie centralnej. Jest to znany rynek dla grupy, gdzie ma rozwinięte oddziały, co pozwoli na budowanie rentownej sieci sklepów.
Wydatki na rozwój powierzchni handlowej mają być finansowane głównie z przepływów operacyjnych. – Planując rozwój sieci detalicznej na 200-250 tys. mkw. przy średnich kosztach 300-400 mln euro z mkw., musimy zainwestować 100 mln euro rocznie, co nam daje 300-400 mln zł. Finansowanie będzie realizowane z zysków. Jeśli tego nie osiągniemy ograniczymy rozwój. – podkreśla Dariusz Miłek.
Zgodnie z zapowiedziami największy potencjał grupa widzi w działaniach związanych z otwarciami sklepów HalfPrice, CCC oraz nowego konceptu Worldbox. To są koncepty z tańszą ofertą, które są potrzebne na rynku. Według założeń najbardziej preferowanymi powierzchniami dla poszczególnych formatów są: CCC średnio 700 mkw., eobuwie 450 mkw., HalfPrice 2300 mkw. Boardriders 400 mkw., a dla sklepów Worldbox ok. 700 mkw.
W Polsce najwięcej nowych sklepów powstanie w mniejszych miastach. Spółka będzie stawiać na retail parki, bo w takich lokalizacjach odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedażowe. – Retail parki w małych miastach są fenomenem, nasze sklepy osiągają tam dużo lepsze wyniki, niż w dużych miastach. Koszty wejścia do takiego obiektu są niskie, jest duża rotacja i mała konkurencja – mówi Dariusz Miłek.
HalfPrice na fali
Jak wynika z zapowiedzi z ponad 200 tys. mkw. nowej powierzchni rocznie, aż 120 tys. mkw. przypadnie na sklepy HalfPrice. – Są to sklepy wielkopowierzchniowe, które w większości po otwarciu, bardzo szybko na siebie zarabiają. Format off-price jest bardzo dobrym modelem biznesowym, którego nikt nie zbudował w Europie. Jedynym off-price jest firma amerykańska zarządzana przez centralę w Anglii – zauważa Dariusz Miłek.
Spółka CCC przewiduje, ze w Polsce jest potencjał na 300 sklepów formatu HalfPrice. Obecnie jest planowych 200 lokalizacji, przyj sieci liczącej 103 sklepy. Zdaniem prezes, koncept ma dużą szansę na dynamiczny rozwój w całej Europie. Nowe sklepy zagraniczne powstaną, m.in. na południu Europy. – Już 22 listopada otwieramy pierwszy sklep w Hiszpanii, w kluczowym i największym centrum handlowym Puerto Venecia w Saragossie. Sklep HalfPrice znajdzie się obok takich marek jak Primark, Zara i Nike. Uzyskaliśmy w tej galerii bardzo dobre warunki czynszowe i fit-out – mówi Dariusz Młek.
– Konceptu HalfPrice jest bardzo popularny, bo właściciele obiektów handlowych z całej Europy przyjeżdżają do nas, żeby rozmawiać o rozwoju formatu na innych rynkach – dodał szef CCC.
– Wiemy jak prowadzić negocjacje, żeby uzyskiwać jak najlepsze warunki finansowe. Dla naszych sklepów mamy oferowane czynsze od obrotu, a także otrzymujemy fit-outy. Wchodzimy do przygotowanego do naszych sztandarów sklepu, gdzie wstawiamy tylko meble. Dzięki wysokiej rentowności każda jednostka zwraca się w krótkim terminie czasu. Obecnie EBIDTA sklepów CCC wynosi 41 proc., a w ostatnim kwartale była na poziomie 42 proc., co pokazuje jej stabilność. Dla HalfPrice EBIDTA była 27 proc. a obecnie jest na poziomie 30 proc., a w czwartym kwartale osiągnie 35 proc. – podkreśla prezes CCC.
– Nasza ekspansja będzie kosztować 100 mln euro rocznie, i będzie sfinansowana z zysków, które wymagają odpowiedniej rentowności działających sklepów. Jeśli nam się inwestycja w sklepy CCC zwraca w 6 miesięcy, a w HalfPrice w rok, to nie ma czasu do zastanawiania się. Teraz jest idealny moment na ekspansję, bo warunki dla nas są bardzo korzystne. Nikt nie uwierzył w powrót handlu detalicznego tak szybko, jak ja. Nie ma drugiej takiej firmy w Europie, która prowadzi podobną ekspansję do CCC – podkreśla Dariusz Miłek.
CCC jest jak McDonald’s w Polsce
– Potencjał dla sieci CCC oceniamy na około 400 nowych sklepów do 2030 roku. Z naszych badań wynika, że cała Polska zna już CCC. Mamy rozpoznawalność na poziomie marki McDonald’s. Teraz skupiamy się na dogęszczeniu sieci na krajowym rynku – mówi Dariusz Miłek.
Spółka przewiduje, otwarcie około 100 nowych sklepów CCC w Polsce, również 100 w Rumunii oraz powiększanie sieci w Bułgarii, Serbii i na Ukrainie, gdzie rozwija się na dobrych warunkach. – Nie widzę żadnych przeszkód na osiągnięcie tej liczby 400 sklepów w regionie, a nawet możemy pokusić się o więcej, bo bardzo duży sukces osiągamy w każdej małej miejscowości – dodał prezes Grupy CCC.
W całym regionie CEE funkcjonuje obecnie 800 sklepów z logo CCC. Przy tej dynamice ekspansji do 2030 roku sieć urośnie od 1200 punktów.
Odzież na celowniku CCC. Rusza nowa sieć sklepów
Grupa CCC, dotychczas znana ze sprzedaży obuwia, teraz wchodzi w segment odzieżowy. Zamierza produkować i sprzedawać odzież, a także rozwijać sieć sklepów z tym asortymentem pod szyldem Worldbox.
– Rynek odzieżowy jest zdecydowaniem łatwiejszy do opanowania. Produkcja koszulek, bluzek nie wymaga tylu skomplikowanych elementów, które mamy podczas produkcji obuwia, jak różne rozmiary, podeszwy, czy preferencje klientów. Odzież jest także mniej wrażliwa na sezonowość, podobnie jak torebki w naszej ofercie – zaznacza Dariusz Miłek.
– Jakiś czas temu pomyślałem sobie, że to bardzo intratny biznes. Dlatego przez ostatnie pół roku intensywnie pracowaliśmy nad tym, żeby wszystkie udzielone licencje przenieść również na produkcję odzieży. To nam się udało i teraz otwieramy koncept Worldbox, w którym będziemy sprzedawać głównie ubrania. Zaczynamy od współpracy z naszym partnerem, właścicielem sieci 150 sklepów Kaes, z którym 13 listopada podpisaliśmy umowę franczyzową. To będzie sieć sportowo-casualowa adresowana do małych miast – mówi prezes CCC.
Na ten moment sklepy kaes, które wejdą pod szyld Worldbox mają powierzchnię 180 mkw., ale docelowo będę zamieniane na większe powierzchnie do ok. 700 mkw. Z tego formatu sklepów Grupa CCC zamierza osiągać marżę 65 proc., a obecnie jest to 37 proc. Potencjalna liczba sklepów Worldbox do 2030 r. ma sięgać nawet 1200.