Grupa Jeronimo Martins, właściciel m.in. sklepów Biedronka i Hebe, miała po dziewięciu miesiącach 2024 r. wzrost sprzedaży o 10,3 proc. do poziomu 24,8 mld euro. Sklepy Biedronka w podanym okresie wygenerowały sprzedaż na poziomie 17,46 mld euro (+10.4 proc.), natomiast drogerie Hebe 422 mln euro (+28.3 proc.).
Po dziewięciu miesiącach 2024 r. EBITDA Jeronimo Martins wzrosła o 2,7 proc. do 1,6 mld euro (przy spadku o 2,9 proc. przy stałym kursie wymiany), zaś marża EBITDA była na poziomie 6,6 proc., co oznacza spadek z 7,1 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku 2023. Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 440 mln euro (spadek o 21,2 proc.).
Natomiast w trzecim kwartale 2024 roku Grupa Jeronimo Martins miała 187 mln euro zysku netto jednostki dominującej wobec 202 mln euro zysku rok wcześniej. Przychody w tym okresie wzrosły o 6,7 proc. do ok. 8,4 mld euro. EBITDA wyniosła 593 mln euro, co oznacza wzrost o 1,2 proc. rok do roku.
W raporcie podano, że zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na marże.
– Zgodnie z oczekiwaniami, inflacja żywności zmniejszyła się w ciągu dziewięciu miesięcy, kończąc okres znacznych wzrostów cen z poprzednich dwóch lat. Ten spadek w połączeniu ze znaczną presją kosztową zaostrzył konkurencję i zwiększył presję na marże. Ponadto, popyt konsumencki na naszym głównym rynku pozostał ograniczony – napisał w raporcie Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins.
Dodał, że w końcówce roku, w tym w sezonie świątecznym, grupa koncentruje się na poszerzaniu bazy klientów.
Biedronka idzie do przodu
Przychody ze sprzedaży sieci Biedronka wzrosły w okresie dziewięciu miesięcy w walucie lokalnej o 3,9 proc. rok do roku. przy spadku sprzedaży porównywalnej (LFL) o 0,7 proc. Natomiast sprzedaż wyrażona w euro osiągnęła poziom 17,5 mld euro, co oznacza wzrost o 10,4 proc.
W trzecim kwartale sprzedaż Biedronki w walucie lokalnej wzrosła o 2,6 proc., przy spadku LFL na poziomie 1,9 proc. Sprzedaż w euro wyniosła 5,9 mld, co oznacza wzrost o 7,8 proc. rok do roku.
EBITDA Biedronki wyniosła w po dziewięciu miesiącach 1.343 mln euro wobec 1.353 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,7 proc. z 8,6 proc. w tym samym okresie roku 2023.
W 2024 r. planowane jest otwarcie 130-150 (netto) sklepów Biedronka, a program remontów obejmie około 275 sklepów.
Grupy Jeronimo Martins przeznaczyła na inwestycje (CAPEX) w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku 648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 253 mln euro. Portugalski koncern podtrzymała, że nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro.
Hebe nastawione na rozwój e-commerce
Sieć drogerii Hebe w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy zanotowała wzrost sprzedaży w walucie lokalnej o 20,6 proc., a sprzedaż LFL wzrosła o 11 proc. W euro sprzedaż wyniosła 422 mln euro, co oznacza wzrost rok do roku o 28,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.
Natomiast w trzecim kwartale 2024 r. sprzedaż Hebe wyrażona w walucie lokalnej wzrosła o 18,3 proc., przy LFL na poziomie 8,5 proc. Sprzedaż w euro była na poziomie 150 mln euro, co oznacza wzrost o 24,4 proc. rok do roku.
W raporcie Jeronimo Martins podkreślono, że kanały offline i online Hebe radziły sobie bardzo dobrze. A sprzedaż e-commerce jest kluczowym czynnikiem wzrostu i stanowi około 19 proc. całkowitej sprzedaży.
EBITDA sieci Hebe w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku wzrosła o 31,2 proc. (23,4 proc. w walucie lokalnej), a marża zwiększyła się do poziomu 8,3 proc. z 8,2 proc. rok wcześniej.
W ciągu trzech kwartałów 2024 roku sieć Hebe powiększyła się o 27 sklepów. Na koniec września br. działało łącznie 368 sklepów Hebe w Polsce i dwa w Czechach. Co ważne, liczba sklepów Hebe wzrosła z 345 na koniec 2023 r. do 370 na koniec trzeciego kwartału 2024 r. Sieć Hebe planuje otworzyć w całym roku ok. 30 nowych lokalizacji.
W ramach dalszej ekspansji sicie Hebe, Jeronimo Martins zamierza dalej koncentrować swoją strategię rozwoju na kanale e-commerce.