Amazon przeznaczył na rozwój w Polsce ponad 30 mld zł w latach 2012-2023 – wynika z corocznego raportu Keystone. To ponad 7 mln zł inwestowanych każdego dnia w lokalną gospodarkę, m.in. w miejsca pracy, innowacyjne technologie, logistykę oraz wspieranie małych i średnich przedsiębiorców.
Keystone szacuje, że od 2012 r. przedsięwzięcia Amazon przyczyniły się do wzrostu polskiego PKB o ponad 31 mld zł. Firma zamierza kontynuować najważniejsze przedsięwzięcia ostatniej dekady, jak też podejmie nowe inicjatywy.
10 lat Amazon w Polsce
Amazon świętuje 10-lecie działalności w Polsce, której znaczenie na mapie światowej gospodarki wciąż rośnie za sprawą lokowanych tu inwestycji i kapitału ludzkiego. Amazon dostrzegł ten potencjał kupując startup IVONA Software i dając tym samym początek pierwszemu Centrum Rozwoju Technologii Amazon (ADCP), które rozpoczęło działalność w 2014 roku w Gdańsku. Od tego czasu Amazon zainwestował w Polsce ponad 30 mld zł i stworzył ok. 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, zyskując miano największego amerykańskiego pracodawcy w kraju. Według wyliczeń firmy konsultingowej Keystone – inwestycje Amazon w Polsce w latach 2012-2023 wygenerowały wynagrodzenia o łącznej wartości ponad 19 mld zł.
– Amazon rozpoczął działalność nad Wisłą z wizją długterminowego rozwoju – mówi Russell Grandinetti, Senior Vice President International Stores, który z okazji obchodów 10-lecia Amazon w Polsce gościł z wizytą w Warszawie. Jak dodaje: – Wszystko zaczęło się w Trójmieście, gdzie narodziła się Alexa, ustanawiając Polskę kluczowym ośrodkiem innowacji technologicznych Amazon. Dziś nadal doceniamy i pielęgnujemy ten potencjał, lokując tutaj kolejne inwestycje.
Amazon zapowiada kontynuację inwestycji w projekty, które obejmują najważniejsze obszary działalności, w tym m.in. miejsca pracy oraz wsparcie polskich przedsiębiorców w rozwoju sprzedaży na Amazon.pl, umożliwiając im w ten sposób dotarcie do setek milionów klientów na całym świecie. W planie są także nowe inicjatywy na rzecz lokalnych społeczności i zrównoważonego rozwoju.
Amazon planuje również kolejne inwestycje w rozwój laboratoriów i zespołów Ring AI and Data Science, które odpowiadają za globalny rozwój technologii wykrywania ruchu oraz innowacyjne rozwiązania wspierające bezpieczeństwo domowe.
Zrównoważona przyszłość
W 2025 r. Amazon ogłosi pierwszy polski projekt realizowany w ramach globalnego funduszu Right Now Climate Fund (RNCF). Firma planuje przeznaczyć około 3,8 mln zł na inicjatywę, której celem będzie odbudowa i ochrona naturalnych ekosystemów.
– Rozwiązania oparte na przyrodzie to ważny obszar, w którym firmy mogą dokonać zmian na dużą skalę. Planujemy zainwestować w projekt przyrodniczy w Polsce, który nie tylko przywróci i ochroni naturalne ekosystemy, ale także przyniesie korzyści lokalnym społecznościom – podkreśla Sławomir Płonka, dyrektor ds. operacji Amazon w regionie CEE.
RNCF finansuje lokalne projekty, wykorzystując rozwiązania oparte na przyrodzie, które mogą pomóc złagodzić skutki zmian klimatu, zwiększyć różnorodność biologiczną i wprowadzić tereny zielone na obszarach miejskich.
Z kolei w ramach funduszu społecznościowego „Community Fund” firma przeznaczy ok. 1,1 mln zł na poprawę dostępu do wysokiej jakości edukacji, w szczególności programów STEM. Fundusz będzie działał na zasadach podobnych do budżetu obywatelskiego, w ramach którego organizacje pozarządowe będą mogły ubiegać się o finansowanie swoich projektów za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej. Amazon będzie współpracować z wybranym partnerem, aby wspierać odpowiednie projekty związane z edukacją dzieci.
– Budując biznes w Polsce, staliśmy się integralną częścią życia Polaków i jesteśmy z tego dumni. Dlatego przyczyniamy się do rozwoju transformacji cyfrowej i edukacji, dbając lokalnie o zrównoważony rozwój, jak też wspierając donacjami polskie organizacje pożytku publicznego. Polska jest dla kluczową lokalizacją dla dalszego rozwoju Amazon w Europie i planujemy nadal inwestować tutaj w nadchodzących latach. Dotyczy to zarówno centrów logistycznych i sklepu, jak również subskrypcji Amazon Prime, która – oprócz darmowych i szybkich przesyłek milionów produktów z Amazon.pl – obejmuje również Prime Video, w tym kolejne polskie produkcje filmowe. Będziemy nadal pracować nad rozwojem naszej oferty produktów i usług, a także nad poszerzaniem jej dostępności – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.
Inwestycje napędzają rynek pracy
Keystone szacuje, że od 2012 r. każda złotówka zainwestowana przez Amazon w Polsce wygenerowała szacunkowo 1,01 zł wartości dodanej (wkład w PKB). Składają się na to m.in. wydatki na rozbudowę sieci logistycznej oraz związane z tym tworzenie miejsc pracy. W nowo otwartym centrum dystrybucji w Gorzyczkach, Amazon zaoferuje ponad 1 tys. stanowisk. Z kolei w nadchodzącym szczycie przedświątecznym planuje dodatkowo zatrudnić w swoich centrach logistyki w Polsce łącznie około 10 tys. pracowników sezonowych. Osoby, które dołączą do zespołów Amazon, mogą liczyć na konkurencyjne warunki – stawka godzinowa dla pracowników poziomu początkowego wzrosła od 1 października 2024 r. do 33,92 zł brutto za godzinę, co stanowi podwyżkę o 13,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku, wliczając premię frekwencyjną.
Amazon zatrudnia pracowników zarówno w sieci 11 nowoczesnych centrów logistycznych, stanowiących fundament działalności e-commerce, jak i w biurach korporacyjnych, strukturach AWS i Amazon Development Center Poland, gdzie powstają technologie wykorzystywane we wszystkich obszarach działalności firmy.
AI na rzecz najlepszych doświadczeń klientów
Inwestycje w technologie są motorem napędowym rozwoju e-commerce w Polsce. To właśnie sztuczna inteligencja w dużej mierze odpowiada za budowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych, które – obok atrakcyjnych cen i szerokiego wyboru produktów – są wymieniane jako kluczowe czynniki stojące za coraz większą popularnością usług marketplace nad Wisłą. Duża w tym zasługa przedsiębiorców, którzy decydują się na pozyskiwanie nowych klientów właśnie za pośrednictwem tego typu serwisów. Sprzedawcy zewnętrzni odpowiadają za ponad 60 proc. globalnej sprzedaży na Amazon.
Także polskie MŚP chętnie korzystają z możliwości eksportowych. Nic dziwnego, że na e-eksport za pośrednictwem sklepów Amazon zdecydowało się już 90 proc. rodzimych przedsiębiorców. Dodatkowo Amazon uruchomił w 2024 roku plan akceleracyjny dla polskich przedsiębiorców i zamierza go kontynuować w najbliższych latach, aby pomóc nowym sprzedawcom rozpocząć działalność na Amazon.pl. W ramach zachęty marketplace oferuje 6 miesięcy bez abonamanetu i prowizji po uruchomieniu sprzedaży. Sprzedawcy mogą również zyskać do 50 proc. zniżki na usługę Fulfilment by Amazon (FBA). Z myślą o wzmocnieniu pozycji polskich małych i średnich przedsiębiorców Amazon uruchomił też sklep Polskie Marki. Dla klientów Amazon.pl to szansa na jeszcze łatwiejsze dotarcie do produktów od polskich producentów i sprzedawców.
Sztuka innowacji
Napędzaniu innowacji bez wątpienia sprzyjają technologie tworzone i wdrażane przez Amazon Development Center oraz AWS, tj. wykorzystanie danych, mocy obliczeniowej oraz rozwój umiejętności technologicznych. Amazon Development Center Poland (ADCP) realizuje ten cel zatrudniając setki inżynierek oraz inżynierów w Gdańsku, Warszawie i Krakowie, sprawiając tym samym, że Amazon jest globalnym liderem w dziedzinie sztucznej inteligencji głosowej. Z kolei usługi chmurowe oferowane przez Amazon Web Services (AWS) pozwalają klientom obniżyć koszty, zwiększyć bezpieczeństwo i przyspieszyć innowacje, zmniejszając jednocześnie ślad węglowy nawet o 99 proc.
– Innowacyjność mamy w DNA. Kształcimy i zatrudniamy ludzi, dzięki którym Amazon od lat wiedzie prym w wielu obszarach sztucznej inteligencji. Uczenie maszynowe i AI wykorzystujemy już od ponad 25 lat, wciąż poszukując nowych zastosowań. Tak 10 lat temu w Polsce powstała Alexa – rozwiązanie które obok AWS Database Migration, Ring, Kindle czy Polly, rozwijane jest w naszym kraju. Dzisiaj z osiągnięć Polaków korzystają miliony osób na całym świecie. Uważam, że kluczem do powstawania bardziej wszechstronnych rozwiązań technologicznych jest różnorodność perspektyw, doświadczeń i umiejętności. Wielostronne punkty widzenia – wolne od stereotypów – sprzyjają bowiem innowacjom – mówi Lucyna Chwastowska, dyrektorka globalna ds. rozwoju technologii AI, syntezy mowy i audio w Amazon Development Center.
Dalszy rozwój innowacyjnych rozwiązań, zwłaszcza w perspektywie zbliżającej się w 2025 roku polskiej prezydencji w Radzie UE, będzie wspierał strategiczne dążenia naszego kraju do osiągnięcia trwałego wzrostu gospodarczego. Wzmacnianie pozycji Polski jako lidera innowacji w regionie będzie możliwe poprzez dostarczanie przełomowych rozwiązań służących klientom, biznesowi oraz społeczeństwu.