Na koniec pierwszego półrocza 2024 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,5 mln mkw. GLA. Łącznie w pierwszej połowie 2024 r. przybyło 190 tys. mkw. GLA. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło 359 mkw. na 1000 mieszkańców – wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych w Polsce”.
– W pierwszej połowie 2024 r. w Polsce otwarto 15 nowych obiektów handlowych, a kolejnych 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Na koniec czerwca 2024 r. nowoczesna powierzchnia handlowa osiągnęła wielkość 13,5 mln mkw. GLA. Nową podaż zdominowały obiekty otwarte w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, dotyczy to 75 proc. nowej powierzchni handlowej. W strukturze zasobów handlowych dominują centra handlowe, które odpowiadają za 80 proc. nowoczesnej powierzchni handlowej. Rośnie udział parków handlowych, na które przypada 18 proc. powierzchni handlowej, a 2 proc. stanowią centra wyprzedażowe – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Nowe obiekty handlowe
Największymi obiektami oddanymi do użytku w pierwszej połowie 2024 r. były: OTO Park Koszalin w Koszalinie (38 000 mkw. GLA), Galeria Starówka w Lesznie (15 200 mkw. GLA) oraz obiekt S1 w Bytomiu (14 000 mkw. GLA). W budowie, z datą otwarcia do końca 2024 r., jest obecnie 28 obiektów o łącznej powierzchni handlowej 270 tys. mkw. GLA.
Aktualnie, 52 proc. powierzchni zasobów handlowych w Polsce znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 24 proc. w miastach pomiędzy 100-400 tysięcy mieszkańców, a 24 proc. w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców.
W pierwszej połowie 2024 r. rynek nieruchomości komercyjnych odnotował zauważalny wzrost aktywności inwestorów. Wartość transakcji wyniosła 1,7 mld euro, co stanowi wzrost o 76 proc., w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. W tym, wartość transakcji dotyczących nieruchomości handlowych wyniosła niemal 497 mln euro. Blisko 77 proc. liczby transakcji w branży handlowej dotyczyło aktywów o wartość poniżej 20 mln euro – w większości parków handlowych położonych w mniejszych miastach. Największą, był zakup portfolio firmy Cromwell (łącznie 219 tys. mkw. GLA) za kwotę 285 mln euro przez czeski fundusz Star Capital Finance.