Trzeci kwartał przyniósł kontynuację wysokiej aktywności deweloperskiej, a nowe otwarcia zostały kompletnie zdominowane przez parki handlowe. To pierwszy taki kwartał w rozwoju polskiego rynku powierzchni handlowych, kiedy jeden format całkowicie zdominował nową podaż – tak wynika z analizy Cushman & Wakefield.
Dobrym nastrojom w segmencie nieruchomości handlowych towarzyszy też rosnąca liczba debiutów marek, a także pozytywne wyniki notowane po stronie sprzedaży detalicznej, odwiedzalności centrów handlowych i ich obrotów.
102 000 mkw. otwartej powierzchni handlowej III kwartale
– Trzeci kwartał w sektorze nieruchomości handlowych stanął pod znakiem wysokiej aktywności deweloperskiej i przyniósł 102 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej na rynek. Wszystkie nowe otwarcia dotyczyły formatu parków handlowych, które powstały zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 000 mieszkańców. Tym samym całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce sięgają aktualnie ok. 16,6 mln mkw., a według prognoz cały 2024 rok zamknie się wynikiem ok. 460 000 mkw. nowej podaży – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.
Największe obiekty to parki handlowe BIG Gorzów oraz BIG Ostróda, obydwa o powierzchni ok. 25 000 mkw. GLA. W tym czasie na rynku zadebiutował również San Park Piaseczno dostarczając na rynek Mysiadła ok. 18 500 mkw., który wraz z budynkami Castoramy, OBI, Biedronki i Selgrosa (zostały wybudowane wcześniej) tworzy kompleks przekraczający 45 000 mkw. Dodatkowo rozbudowy trzech parków handlowych w Radomsku, Skarżysko-Kamiennej i Sycowie przyczyniły się do zwiększenia podaży o 5700 mkw.
– Aktualnie w realizacji pozostaje 350 000 mkw., a deweloperzy są w trakcie budowy 44 obiektów handlowych, z czego 26 nieruchomości to całkiem nowe inwestycje. Z kolei 14 projektów przypadnie na rozbudowy, a 4 na przebudowy istniejących już obiektów. Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w województwach śląskim oraz mazowieckim, gdzie powstaje odpowiednio 55 000 i 54 000 mkw. powierzchni. Ponadto 37 proc. powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 000 mieszkańców, zaś 43 proc. w największych aglomeracjach powyżej 400 000 mieszkańców – mówi Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.
Dziesięć nowych marek na polskim rynku
Trzeci kwartał zaowocował debiutem dziesięciu brandów planujących dalszy rozwój w naszym kraju i były to: Arket, Bulgari, Carpatree, Dior Fashion, Dreame, GAP, Greek House, Rebernia, TAG Heuer oraz Tissot. Siedem z nich na otwarcie pierwszego w Polsce sklepu wybrało Warszawę.
Trzeci kwartał nadal pozytywny
– Dynamika sprzedaży detalicznej w trzecim kwartale 2024 kontynuowała dobrą passę i była dodatnia – według najnowszych danych opublikowanych przez GUS wyniosła 4,4 proc. r/r w lipcu oraz 2,6 proc. r/r w sierpniu. Dla porównania trzeci kwartał poprzedniego roku notował spadki na poziomie -4,0 proc. r/r w lipcu i -2,7 proc. r/r w sierpniu. Badając sprzedaż detaliczną w cenach stałych w sierpniu 2024, można zauważyć, że najwyższe wzrosty względem sierpnia poprzedniego roku wystąpiły w przypadku kategorii „Pojazdy samochodowe, motocykle i ich części” oraz grupy „Pozostałe”, które zanotowały wzrost o odpowiednio 15,7 proc. i 13,9 proc. r/r. Pozytywnie wyglądała też sytuacja w grupie produktów „Farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny”, które osiągnęły dodatnią dynamikę na poziomie 11,2 proc. r/r – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
Rokroczne spadki wystąpiły w czterech kategoriach. Najgorszy wynik odnotowano dla „Tekstyliów, odzieży i obuwia” (-13,6 proc. r/r), „Mebli, RTV i AGD (-5,3 proc. r/r), „Prasy i książek” (-1,9 proc. r/r) oraz „Żywności, napojów i wyrobów tytoniowych” (-0,4 proc. r/r).
– Wskaźniki nastrojów konsumenckich są lepsze niż rok temu, co ma odzwierciedlenie w wyższych wydatkach społeczeństwa. Według najnowszego odczytu z lipca obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,9 pp. w odniesieniu do lipca 2023 roku – dodaje Ewelina Staruch.
Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w sierpniu wyniósł 8,0 proc., co stanowi niewielki wzrost o 0,7 p.p. r/r. Kategorie handlowe z najwyższym udziałem e-commerce to multimedia (obejmujące prasę, książki, sprzedaż w sklepach wyspecjalizowanych), sektor mody oraz meble, RTV i AGD.
Stabilizacja liczby klientów i ich wydatków w centrach handlowych
Odwiedzalność w centrach handlowych w okresie lipiec – sierpień 2024 wyniosła średnio ok. 450 000 klientów w przeliczeniu na jeden obiekt. Ten wynik jest podobny do poprzednich lat.
– W porównaniu do 2023 roku zaobserwowano nieznaczny, bo 1-procentowy spadek r/r liczby odwiedzających, jednak zestawiając ten wynik z 2022 rokiem, widzimy, że nastąpił 4-procentowy wzrost. Najlepsze wskaźniki zmian odwiedzalności rok do roku odnotowały największe centra handlowe o powierzchni najmu powyżej 60 000 mkw. Wstępne wyniki za wrzesień pokazują jednak kilkuprocentowe spadki odwiedzalności rok do roku, które mogą wynikać z wyjątkowo dobrej pogody i wynikającej z niej niższej skłonności do odwiedzin w centrum handlowych i zakupów jesiennych kolekcji – tłumaczy Ewa Derlatka-Chilewicz.
W okresie lipiec – sierpień 2024 średnie obroty najemców centrów handlowych przekroczyły 1100 PLN netto na mkw., a w całym trzecim kwartale były nominalnie średnio wyższe o 4 proc. w porównaniu do 2023 roku. Natomiast po uwzględnieniu inflacji realne średnie obroty odpowiadają zeszłorocznym poziomom. Najwyższy wzrost został zanotowany w przypadku najmniejszych centrów handlowych – nominalny średni wzrost o 5 proc., co przekłada się realny wzrost obrotów ok. 1 proc..
Rokroczne wzrosty czynszów we wszystkich trzech segmentach rynku
– Analiza czynszów za najlepsze obiekty typu “prime” wykazała ich systematyczny wzrost. Porównując trzeci kwartał 2024 do trzeciego kwartału 2023 można zauważyć, że w przypadku centrów handlowych wzrost ten wyniósł 19 proc. r/r, a średni poziom czynszu sięgnął 155 EUR/ mkw./ miesiąc. W lokalach zlokalizowanych przy ulicach handlowych również zaobserwowano 19-procentowy wzrost czynszów. Nieco wyższy rokroczny wzrost odnotowano natomiast dla parków handlowych, gdzie stawki urosły średnio o 23 proc. r/r – komentuje Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.
Poznań i Wrocław z najwyższym wskaźnikiem powierzchni niewynajętej
Badanie obejmowało osiem największych aglomeracji w Polsce i wykazało, że wskaźnik pustostanów według stanu na trzeci kwartał 2024 wyniósł 3,2 proc.. W poprzednim roku był on nieznacznie wyższy – 3,6 proc.. Poznań nadal pozostaje na niechlubnym prowadzeniu pod względem poziomu pustostanów, który wyniósł w tym mieście 4,6 proc.. Wrocław z kolei odnotował wskaźnik 4,0 proc.. Najmniej dostępnej powierzchni do wynajęcia jest w Łodzi, zaledwie 1,1 proc..