Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych były w lipcu 2024 r. o 3,8 proc. wyższe niż rok wcześniej. Największe wzrosty obrotów odnotowały kategorie zdrowie i uroda (9,4 proc.) oraz usługi (7 proc.).
Wzrost odnotowały wszystkie kategorie obiektów handlowych. Najlepsze wyniki miały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty najemców wzrosły o 8 proc.. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,6 proc., a w największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA), obroty wzrosły o 3,2 proc.. W dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów wyniósł 1,8 proc..
– W lipcu 2024 r. najwyższe obroty w porównaniu do lipca 2023 r. notowały kategorie zdrowie i uroda (9,4 proc.) oraz usługi (7 proc.), które, jak wynika z danych PRCH, w okresie wakacyjnym co roku osiągają zwiększone obroty. Ogółem, obroty najemców w centrach handlowych wzrosły w lipcu o blisko 4 proc.. Interesujący jest również utrzymujący się trend w kategorii odzież i akcesoria. Obroty najemców prowadzących salony odzieżowe w centrach handlowych wzrosły w lipcu o 2,2 proc., podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu w kategorii obejmującej tego rodzaju produkty odnotowano w lipcu spadek sprzedaży detalicznej w cenach bieżących o 11,4 proc. – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Handel w centrach handlowych lepiej reaguje na zmiany popytu
– Nie pierwszy raz trend sprzedaży w centrach handlowych odbiega od sprzedaży detalicznej raportowanej przez GUS. Wygląda na to, że handel skoncentrowany w centrach handlowych lepiej reaguje na zmiany popytu wynikające, np. z wciąż dającej się we znaki inflacji, ale i sezonowości. Lipiec to naturalnie okres urlopowy. Najwyższe wzrosty w małych centrach mogą być efektem sezonowo zwiększonego popytu w miejscowościach turystycznych. Relatywnie niskie wzrosty w dużych obiektach, zlokalizowanych z reguły w dużych miastach zapewne są efektem wyludnienia tych miast z powodu sezonu urlopowego – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w lipcu 2024 r. o 4,4 proc. wyższy niż w lipcu 2023 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w lipcu 2024 r. o 0,6 proc. niższa, niż w lipcu 2023 r.