Rok 2023 był dla sieci Biedronka kolejnym etapem realizacji celów z zakresu ESG i jednocześnie rokiem opracowania kolejnych wyzwań w trosce o przyszłość – planety, ludzi i zarządzania. To właśnie „przyszłość, która ma przyszłość” jest mottem, opublikowanego przez Biedronkę, Raportu Zrównoważonego Rozwoju za 2023 rok. Ten rok w Biedronce to ponad 90 proc. odpadów przekazanych do odzysku, sześciokrotnie zwiększona liczba sklepów z panelami fotowoltaicznymi czy ponad 650 wspieranych przez sieć organizacji pomocowych.
Już po raz piąty największa sieć handlowa w Polsce dzieli się swoimi działaniami w tym zakresie. A jest to rok wyjątkowy, ponieważ Strategia Zrównoważonego Rozwoju dla Grupy Jerónimo Martins i Biedronki jest opracowywana w cyklach trzyletnich. Raport zawiera szczegółowe informacje na temat realizacji strategii w latach 2021-2023, a w zakończeniach poszczególnych rozdziałów przedstawia zobowiązania na okres 2024-2026.
– W najnowszym Raporcie opublikowaliśmy nasze zobowiązania na lata 2024-2026, w tym ambitne cele dotyczące zmniejszenia emisji CO2 , zużycia energii, wody i tworzyw sztucznych. Aby je wypełnić, inwestujemy w edukację, podnosimy świadomość pracowników, współpracujemy z rynkiem i partnerami. Wspólnie z nimi wdrażamy nowe technologie i rozwiązania, które przyspieszają naszą transformację i budujemy bardziej przyjazne otoczenie dla nas wszystkich. Wierzymy, że zintegrowane podejście i współpraca na każdym poziomie pozwolą nam osiągnąć nasze ambitne cele i zadbać o zrównoważoną przyszłość – mówi Agnieszka Koc, Dyrektorka Działu Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju w sieci Biedronka.
ESG w Biedronce w liczbach
Co zatem Biedronka zrealizowała w minionym roku?
W 2023 roku sieć zwiększyła około sześciokrotnie liczbę sklepów z panelami fotowoltaicznymi w porównaniu z poprzednim rokiem, co pozwoliło zmniejszyć w tych punktach łączne zużycie energii o 13 proc. – zaoszczędzając 6 GWh energii.
Ponadto aż 91,5 proc. odpadów wytworzonych przez Biedronkę zostało przekazanych do odzysku, a prawie połowa (47 proc.) materiałów w opakowaniach produktów marki własnej i opakowaniach sklepowych w 2023 roku pochodziła z recyklingu. Istotną zmianą jest również modyfikacja plastikowych kart Moja Biedronka, które od połowy 2023 roku produkowane są w 100 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu.
Dodatkowo, sieć angażuje się w liczne akcje proekologiczne. W 2023 roku blisko 30 000 osób wzięło udział w wydarzeniach przygotowanych przez Biedronkę w ramach Ekowakacji z Biedronką. Podczas nich zebrano ponad 102 000 butelek plastikowych, co odpowiada 2 550 kg plastiku, z którego można wyprodukować ponad 116 000 sztuk nowych opakowań marki Polaris o pojemności 1 l lub blisko 320 tysięcy standardowych długopisów.
Biedronka z ludźmi i dla ludzi
Sieć sklepów Biedronka przykłada ogromne znaczenie do ciągłego inwestowania w rozwój swoich pracowników. Dzięki swoim działaniom znalazła się na liście najbardziej zaawansowanych pracodawców w Polsce pod względem zarządzania różnorodnością. W minionym roku pracownicy Biedronki odbyli łącznie ponad 4,2 mln godzin szkoleń. Sieć przeznaczyła ponad 156 mln zł na programy pracownicze, wśród których są zarówno opieka zdrowotna, wsparcie psychologiczne czy prawne, badania pracownicze czy aktywność sportowa.
Jednym z istotnych celów Biedronki jest być blisko ludzi. Kierując się tym założeniem, sieć stale wspiera różne organizacje pomocowe. W 2023 roku było to ponad 650 podmiotów.
Biedronka od 3 lat jest m.in. sponsorem głównym Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Dzięki zaangażowaniu klientów Biedronka przekazała w trakcie 3 Finałów już łącznie ponad 21 mln zł. Klienci sieci chętnie wspierają zbiórki finansowe w kasach oraz dokonują zakupu specjalnej czapki z logo Biedronki, która zyskała już miano kultowej.
Wśród pozostałych największych partnerów społecznych Biedronki są m.in. Polski Czerwony Krzyż, Caritas oraz Stowarzyszenie Wiosna. W ubiegłym roku 663 pracowników ze sklepów, centrów dystrybucyjnych oraz biur zaangażowało się w wolontariat pracowniczy, prowadzony przy wsparciu merytorycznym Stowarzyszenia Wiosna przy akcji Szlachetna Paczka, a w sklepach Biedronki dostępne były słodycze ze specjalnej świątecznej linii Magnetic sygnowane logo Paczki.
Szczególne znaczenie ze względu na profil Biedronki miała współpraca z Polskim Czerwonym Krzyżem. Biedronka od 2023 roku jest sponsorem głównym Olimpiady Zdrowia PCK z Biedronką, której celem jest promowanie zdrowych nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. W 2023 roku w Olimpiadzie wzięło udział 17 894 uczniów z 1311 szkół.
Ponadto w 2023 roku ze sklepów zostało przekazane ponad 13 tys. ton żywności do organizacji pożytku publicznego. W przekazywaniu żywności brało udział 2701 sklepów.
Odpowiedzialne zarządzanie
Odpowiedzialność Biedronki w zakresie zarządzania to również rozwiązania systemowe i angażowanie otoczenia firmy. W organizacji działa Komisja ds. Etyki, do której można zgłaszać wątpliwości lub nieprawidłowości związane z zasadami etycznymi, które obowiązują wszystkich pracowników i wszystkie spółki Jeronimo Martins.
W strukturach firmy działa również Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju, który oprócz zadań strategicznych służy jako źródło informacji i monitoruje realizację strategii zrównoważonego rozwoju. Należą do niego pracownicy z Polski oraz z Portugalii.
W listopadzie 2023 roku Biedronka zorganizowała Konferencję Zrównoważonego Rozwoju, na której wewnętrzni eksperci sieci rozmawiali z autorytetami rynkowymi na temat wyzwań związanych ze środowiskiem, propagowania zdrowych nawyków żywieniowych oraz wzmacniania kapitału społecznego w lokalnych społecznościach. Na widowni zasiadło ponad 400 osób, a przeszło 6 tys. obserwowało konferencję online.